"זה נשמע מפחיד"

תמורת אלפי שקלים: כך מפתים צעירים להבריח גת

הצעיר חושש, שואל שאלות - אבל מעבר לפינה מונחת טיסה לחו"ל, בחינם, ו-5,000 שקלים במתנה; עוד ועוד צעירים נופלים בפח ומבריחים גת לחו"ל, למדינות בהן הוא נחשב לסם; כך נשמעת שיחת פיתוי (מגזין כיכר)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
שיחת הפיתוי (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"זה נשמע מפחיד, זה נשמע נורא, אבל זה לא כמו שזה", במילים אלו פותח המבריח את השיחה עם הצעיר החרדי, אותו הוא מנסה לפתות, להבריח גת לחו"ל, בתמורה לאלפי שקלים וכרטיסי טיסה. כדי למנוע מהצעיר לחשוש, הוא מוסיף מיד: "אני העברתי שם לפחות 12 פעמים".

הברחת עלי גת, מישראל לחו"ל, הפכה בשנים האחרונות - למסוכנת, שכן בעוד בישראל הגת הוא חוקי, במדינות רבות באירופה, הוא נחשב כסם לכל דבר ומי שמבריח אותו עלול למצוא עצמו תחת סורג ובריח ועונשי מאסר כבדים.

עלי גת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

רק בשנתיים האחרונות, למעלה ממאה צעירים וצעירות מישראל, לא מעטים מהם מהמגזר החרדי, מצאו עצמם מסובכים באירופה, לאחר שנתפסו כשברשותם קילוגרמים רבים של עלי גת.

כעת, אנו חושפים ב'מגזין כיכר', שיחה, בה נשמע אחד המבריחים מנסה לשכנע צעיר חרדי, להבריח עלי גת ללונדון, תוך שהוא מנסה לגמד את הסכנה הגדולה שבדבר.

השיחה המלאה

המבריח: "אנחנו מעבירים גת מישראל ללונדון. זה נשמע מפחיד, זה נשמע נורא, זה נשמע זה... אבל זה לא כמו שזה. אתה מבין? אתה בכלל שיש לך אזרחות, בכלל לא מדברים איתך. אני העברתי שם לפחות 12 פעמים".
הצעיר החרדי: "ולא עוצרים שם על גת?".
המבריח: "לא. בוא אגיד לך משהו, אם תופסים אותך חס ושלום, מחזיקים אותך שעתיים. יודע למה? בשביל שתיסע חזור לישראל ויחזירו אותך".
הצעיר החרדי: "זכור לי שקראתי בחדשות לפני כמה חודשים שכן עצרו, לא יודע אם בלונדון, אבל עצרו...".
המבריח: "לא, אני יגיד לך. יש לי חבר שנעצר בגרמניה, ויש לי חבר שנעצר בשוודיה ובצרפת, אלו מדינות שבאמת קשה שם, אבל אם אתה ואשתך טסים יחד כזוג, זה נראה הכי אמיתי".
הצעיר החרדי: "ואם עוצרים אותי שם? אם תופסים את הגת?".
המבריח: "אז מחזירים אותך לארץ ומחרימים את הגת".
הצעיר החרדי: "ולמה אי אפשר לטוס נגיד ביום ראשון בבוקר?".
המבריח: "כי הגת מגיע לנו בזה... ביום ראשון בצהריים כזה. הגת פה בישראל הוא מותר, והוא מגיע לאיזה מקום שם מעבירים עליו קרינה, זה גת שמגיע מאתיופיה.
"מה אני בא להגיד לך, שאם אני לוקח אותך, אנחנו משלמים עליך את הטיסות, עליך ועל אשתך, אנחנו לוקחים אותך לשדה ומחזירים אותך לבית, אתם לא עושים כלום, וגם מקבלים 5000 ש"ח אחרי שעברת בלונדון.
"שבוע שעבר העברתי שתי בחורות בנות 21, לא כזה קשה אחי. בישראל כששואלים אותך אם ארזת לבד ואתה עובר בשלום, הצלחת, ובלונדון אתה אומר להם שבאת לטייל. אתם כבעלי אזרחות אמריקאית לא מקבלים חתימות, אף אחד לא מדבר איתכם".
הצעיר החרדי: "טוב, אני ישאל את אשתי ונראה".
המבריח: "אם כן תחזיר לי עכשיו תשובה, כי יש עוד הרבה אנשים שרוצים".
הצעיר החרדי: "אוקיי, אני ישאל אותה וידבר איתך".
המבריח: "גם אתה מקבל 5000 ש"ח וגם אשתך מקבלת 5000 ש"ח, אתה מבין?".
הצעיר החרדי: "וכמה גת זה? זו כמות גדולה?".
המבריח: "לא לא לא, זה שתי מזוודות של 20 ומשהו ק"ג".
הצעיר החרדי: "טוב, סבבה".
המבריח: "בסדר? תחזיר לי תשובה כמה שיותר מהר, כי אנחנו רוצים לקנות כרטיסים".
הצעיר החרדי: "בסדר".
המבריח: "יאללה ביי".

עלי גת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
עלי גת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בדיקת 'כיכר השבת' העלתה כי מאחר ובישראל הגת הוא חוקי ורק בחלק ממדינות אירופה הוא מוגדר כסם, הרי שמשטרת ישראל מתקשה לפעול בעניין כנגד המבריחים או המשדלים להבריח.

בשל כך, מבריחי הגת מנצלים צעירים חרדים, קורצים להם עם טיסה בחינם לחו"ל, ועם כמה אלפי שקלים, ובסוף הם נופלים בפח, כשחלקם נתפסים, נעצרים ומקבלים עונשים כבדים. בשבועות האחרונים, כך נודע ל'כיכר השבת', ישנו גל חדש של אנשים בישראל, שמנסים להטיס צעירים וצעירות חרדים עם גת לחו"ל, מה שמעורר חשש שבתקופה הקרובה יהיה הרבה עצורים בחו"ל על הברחות גת.

עלי גת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ח"כ משה ארבל מש"ס שעסק רבות בנושא, יזם הצעת החוק הקובעת עד 20 שנות מאסר על שידול לייבוא או ייצוא חומר הנחשב לסם בחו"ל אף שהוא חוקי בישראל. ההצעה אף עברה בכנסת הקודמת בקריאה טרומית פה אחד.

משרד החוץ והמחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי שבים ומזהירים צעירים ומשפחותיהם לבל יתפתו להברחת הגת שעלול להסתיים בתקופת מאסר ארוכה במדינה זרה, בהוצאות רבות למשפחה ולקשיים נפשיים לעצור ולבני משפחתו.

בשיחה עם 'מגזין כיכר', אומר ח"כ ארבל כי "הקלות הבלתי נסבלת בה עושים שימוש בנערים ונערות תמימים היא בלתי מתקבלת על הדעת. עד שהממשלה הנוכחית תואיל בטובה לקדם ולטפל בנושא אני קורא לכל אחד ואחת לא להסתכן ולא לקחת חלק בהצעות מפוקפקות מעין אלו שבסופו של דבר עולות ביוקר רב ובסבל בל יתואר של עונשי מאסר כבדים במדינות זרות".

מסימה דובדבני, מנהלת מחלקת תיירים ישראלים בחו"ל במשרד החוץ, נמסר: "משרד החוץ והמחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי שבים ומזהירים צעירים ומשפחותיהם לבל יתפתו להברחת הגת שעלול להסתיים בתקופת מאסר ארוכה במדינה זרה, בהוצאות רבות למשפחה ולקשיים נפשיים לעצור ולבני משפחתו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר