חילול הכותל המערבי

במקום שאין איש, הרצוג הנהיג // ישי כהן

האירוע בכותל בוודאות היה הופך לאירוע אלים, הנשיא יצחק הרצוג מנע תמונות שאף יהודי בעולם לא היה רוצה לראות, חברי כנסת מתעמתים בסמוך לשריד בית מקדשנו, וצריך להודות לו (דעה)

ישי כהן | כיכר השבת |
הנשיא יצחק הרצוג בכותל ( צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"חברי כנסת התעמתו ברחבת הכותל", "עימותים אלימים בין רפורמים לחרדים בכותל המערבי", "הכותל מפולג", "עשרות עצורים במהומות בכותל", אלו רק מקצת מהכותרות שהיו צפויות להתפרסם הבוקר (שישי), לצד צילומים ומשדרים מיוחדים מרחבת הכותל. בתקשורת הכללית היו כמובן מאשימים את החרדים ופותחים בקמפיין הסתה, אבל זה פחות מעניין כעת.

במשך ימים התארגנו עשרות חברי כנסת להגיע הבוקר לרחבת הכותל, להצטרף ליוזמה של יו"ר 'יהדות התורה' ח"כ משה גפני, הם קראו לאלפים להגיע בשעה 07:30 לרחבה. להגן על קדושת המקום הקדוש ביותר שיהודי יכול לבקר בו. יש גבול עד כמה ניתן לשתוק לחילול הכותל.

האירוע הבוקר בוודאות היה יוצא משליטה. הוא היה הופך לאירוע אלים וקשה (שרק היה מעצים את הרפורמים). כלי התקשורת בישראל ובעולם היו משדרים תמונות שאף יהודי בעולם לא היה רוצה לראות, עימותים קשים בין חברי הכנסת החרדים לרפורמים.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, הפך למבוגר האחראי באירוע. הרצוג שהבין את פוטנציאל הנזק לעם היהודי (לאו דווקא לחרדים), נכנס למרתון של שיחות עם גורמים שונים בכנסת. עצר את סדר היום שלו, הכל בכדי למנוע את התמונות. מעט לאחר חצות לילה הוא קיבל את התשובה החיובית מח"כ גלעד קריב שהודיע לו שימנע מלהגיע לרחבה. הרצוג עדכן את בכירי הסיעות החרדיות, ואלו מיהרו להודיע שגם הם לא יגיעו לרחבה.

נשיא המדינה בריאיון מיוחד לישי כהן • צפו

אין מנצחים באירוע הזה, בטח לא פוליטיקאים. קשה היה להבין את אלו שפרסמו על "ניצחון חרדי", חברי כנסת שמיהרו לפרסם הודעות ניצחון. חבריי, אתם עושים רק נזק, אתם מזמינים את הפרובוקציה בחודש הבא. אם בכל זאת מחפשים מנצחים, אז העם היהודי כולו ניצח בכך שנמנעו ממנו התמונות שרק גדולי אויבינו היו שמחים בהן.

הצוות הבכיר של הנשיא הרצוג, בראשות המנכ"ל אייל שוויקי, יפתח בשבוע הבא בשיחות עם כל הצדדים בכדי לנסות ולהרגיע את הרוחות. גם הם ייחשפו לרצון של אותן נשים לבצע פרובוקציה ברחבת הכותל. הרי במרחק של כמה מטרים נמצאת רחבת הכותל שנבנתה עבור הרפורמים - רחבה שכמעט ואיש לא מבקר בה - מדוע הן לא הולכות להתפלל שם ומונעות את כל העימותים מידי ראש חודש? התשובה ברורה. בקרוב היא תהיה ברורה גם לנשיא הרצוג.

וצריך לומר ביושר. אי אפשר לדרוש מהנשיא הרצוג להיות נציג של הציבור החרדי בלבד. בשנים האחרונות הציבור החרדי סבל מבית הנשיא, בית שהפך לחממה רפורמית. הרצוג שינה את את הגישה לציבור החרדי מכל מבחינה אפשרית. כבר בחודשיו הראשונים אפשר להעריך שהוא יהיה אחד מהנשיאים הידידותיים ביותר למגזר החרדי. אך עלינו לדעת כי מתוקף תפקידו הוא יצטרך לנסות ולסייע גם לרפורמים.

שלא יהיה ספק, איש מאיתנו לא יסכים לתת להם לפגוע במקום הקדוש ביותר. אך אנו צריכים לזכור שאנו חיים בעידן בו הוקמה ממשלה בה יושב ח"כ רפורמי, ממשלה בה יושבים שונאי יהדות בכלל וחרדים בפרט, ממשלה שרוצה לפגוע בקדושת הכותל, עידן בו הרפורמים בארה"ב חזרו לעמדת כוח עם בחירתו של הנשיא ג'ו ביידן, ובתוך כל זה הנשיא הרצוג צריך לפעול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר