סיפור למוצ"ש

כך הציל הבעל שם טוב הקדוש את יהודי העיירה

חרדה אחזה ביהודים מהכפר הסמוך לבעש"ט, אחד משוטרי הכפר, אכזרי ומרושע, עמד לעלות דרגה, ולהתמנות לשר הממונה על המחוז // סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידי, אנ"ש)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כיצד הציל הבעל שם טוב הקדוש את יהודי העיירה?

חרדה אחזה ביהודים מהכפר הסמוך למז'יבוז', אחד משוטרי הכפר, אכזרי ומרושע, עמד לעלות דרגה, ולהתמנות לשר הממונה על המחוז.

כבר בהיותו שוטר מן מהשורה, התנכל ליהודים, ומה יהיה כשיתמנה לשר המחוז? שלחו היהודים משלחת נכבדה לבעל שם טוב הקדוש, וביקשו ממנו להתפלל לישועתם.

הקשיב הבעל שם טוב הקדוש לבקשתם, ואמר: "רואה אני כי שרו של עשיו מסייע לשוטר הזה, ואין בכוחי לבטל את הגזרה" חזרו חברי המשלחת לכפרם כשליבם מלא חרדה.

רוב תושבי הכפר היו איכרים פשוטים, ולא השלימו עם תשובת הבעל שם טוב הקדוש, ואמרו: "מה זאת אומרת 'שרו של עשיו מסייע לשוטר'?!" שיתייצב הבעל שם טוב הקדוש מול אותו מלאך חבלה, וילחם ויגבר עליו! בחרו האיכרים נציגים מקרבם ויצאו למז'יבוז'.

פנו האיכרים בטענותיהם לבעל שם טוב הקדוש, חייך הבעל שם טוב הקדוש, והיה נראה כי בשמים נמתקים הדינים, ואמר להם, שאומנם שרו של עשיו עומד לימין השוטר, אבל, גם לנו יש מליצי יושר, והוסיף: "שובו לבתיכם ונראה איך ייפול דבר".

ימים אחדים לאחר מכן התקיים במז'יבוז' יריד גדול, בתום התפילה הזמין הבעל שם טוב הקדוש את תלמידיו לביקור ביריד, ואמר: "אליהו הנביא משוטט בארץ, בכל פעם בלבוש אחר. לפעמים הוא מגיע ליריד כשהוא מחופש לאיכר פשוט. אם זוכים, אפשר לראותו אז" ולבש הבעל שם טוב הקדוש את בגדי השבת, ויצא עם תלמידיו.

בדרכם למקום, הגיעו לבעל שם טוב הקדוש בריצה כמה אנשים, וסיפרו בבהלה, שאותו שוטר רוכב על סוס ביריד, וכמלך עריץ מצליף לכל עבר במגלב העור שבידו.

הגיע הבעל שם טוב הקדוש עם תלמידיו ליריד, והתקבל שם בברכת שלום ע"י הציבור, ושוב, הגיעו תלונות על השוטר, והבעל שם טוב הקדוש מתעלם מהדברים, וסיפר הבעל שם טוב הקדוש לקהל סביבו סיפורים ששזורים בהם פסוקים ודברי חיזוק, שהרגיעו וכבשו את ליבם.

לפתע הגיע השוטר רכוב על סוסו, והיה מצליף ביהודים וצועק בזעם: "יהודים ארורים!", התייצב מולו הבעל שם טוב הקדוש, והצליף בו השוטר, ופגע המגלב בשטריימל השבתי שחבש לראשו.

המשיך השוטר לדהור, ואמר הבעל שם טוב הקודש לציבור, שיבואו לביתו לעת ערב, לסעודה קטנה שיערוך. בערב, ערך הבעל שם טוב הקדוש סעודה לקהל, כשפניו שמחות וזוהרות באור מיוחד.

אמר הבעל שם טוב הקודש לנוכחים, בשמים בוטלה הגזרה, והשוטר המרושע לא יקודם בתפקידו, ושמחו כולם והודו לקב"ה על ביטול הגזרה.

הוסיף הבעל שם טוב הקדוש ואמר, נשאתי תפילה לריבונו של עולם, ואמרתי, רואה אני שנגזר ששוטר זה יעלה לגדולה, ואולם, ראה ריבונו של עולם, איך נוהג הוא כבר עכשיו ברודנות כלפי עמך ישראל, להיכן עוד יטפס עוד ויעלה?!

ובשעה זו, התערבה מידת חסד במידת הדין, ונתקבלה בשמים טענתי, והוסיף ואמר הבעל שם טוב הקדוש, וזה שאמר החכם מכל אדם: "גאוות אדם – תשפילנו".

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה לדרך' לשבוע טוב ומבורך

כשיש לאדם צער או קושי, הוא יכול להיפטר מהדין ע"י - שימתיקו, כיצד?

אומר האר"י ז"ל: "אין הדין נמתק אלא - בשורשו".

מיתוק הדינים: הבעל שם טוב הקדוש מסביר, כיצד ל'מתק' את הדין ולהפוך אותו לרחמים.

שורש הדין הוא – חסד: כשיש 'דין' על האדם, הוא צריך לחפש את ה'חסד' את הדבר הטוב שמצוי בתוך הדין, וכשרואה את הטוב:

הדין 'נמתק' בשורשו, והדבר מוכח (עפ"י תולדות יעקב יוסף פר' נח).

בכל 'דין' יש שורש 'חסד': הקב"ה רוצה להיטיב עם כל בריותיו, וכל מה שהוא עושה הכל טוב ולטובה, אומר המגיד ממעזריטש:

ש'אין רע יורד מהשמים, כי בשמים אין שורש לרע, הכל הוא טוב, רק שיש טוב גלוי וטוב נסתר.

לראות את החסד וטוב המצוי בהסתרה: כשיש קושי או צער, אין לאדם גדלות מוחין או 'ישוב הדעת' לראות את הדברים הטובים הקטנים 'שבדרך' המוכיחים שהקב"ה איתו, ולא עזבו ברגעים קשים אלו.

לראות את חסדו וטובו של הבורא - ממקרי העבר: אחת הדרכים להתגבר על הקושי לראות את הטוב שיש בקושי הוא, להביט אחורה למקרי העבר, ולראות איך סייעתא דשמיא ליווה אותך תמיד, ושהקב"ה אף פעם לא עוזב אף אחד לפגעי הזמן, כי לכל מה שקורה יש יד מכוונות מלמעלה.

"האמנתי כי אדבר" – לדבר אמונה: כשרואים את הטוב צריך להודות עליו בפה מלא, לדבר אמונה, הדיבור מוציא דברים מהכח אל הפועל, הוא 'מתרגם' את הדברים שמצויים בידיעת המוח והופך אותם להרגשת הלב, עד שהלב מרגיש שמחה, והאמונה מתחזקת.

הטוב והחסד - מצוי גם בהווה: ברגעים אלו, קל יותר למצוא בקושי של הווה את החסדים והטובות. וכאשר האדם רואה את הטוב, ומבטא אותו בפיו, ומתחיל להודות לקב"ה על החסד המצוי בתוך הקושי, הוא מתחיל להרגיש שמחה בליבו, וזוכה שהכל - נהפך לטוב!

למצוא טוב בעומק הדין - עבודה ששכרה רב: יש קושי גדול למצוא טוב, בדבר שנראה לא טוב, אבל, אם האדם ידע שאם הוא יצליח בכך, כל ה'דין' יתהפך עליו לטובה, הוא יבין ששווה לו - להשקיע ממאמץ!

כי "אין הדין נמתק אלא – בשורשו" – תמצא את שורש הטוב בדין והכל הדינים יתבטלו, ויהפכו עבורך לחסד ולרחמים.

אומר האדמו"ר מקומרנא שזהו "חוק טבע שהקב"ה ברא בבריאת העולם, שברא את העולם ב'סוד הצמצום', כי "טוב ה' לכל" (להעמקת הדברים ב'היכל הברכה' לקט אמרי פנינים ועוד).

יהי רצון שנזכה השבוע לראות את טובו וחסדו של ה' יתברך, ויומתקו מעלינו כל הדינים, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר