"הועקץ הניגרי", מכה שוב

ההודעה בישרה: "קיבלת ירושה של מיליונים"

אברך תמים הגיע להדפיס מסמכים - ולפתע התברר כי נפל ל"עוקץ הניגרי" • ירושת מיליונים בתמורה ל... "תשלום לעורך דין" • זו הונאה אחת בתוך שלל סוגי הונאות דיגיטליות (כלכלה)

משה מנס | כיכר השבת |
פינת הצרחנות (צילום: כיכר השבת; תמונת אילוסטרציה: שאטרסטוק)

בפינת הצרחנות (כי לפעמים צריך לצרוח) ב"תוכנית הכלכלית" של 'כיכר השבת', אנחנו מקבלים את הצרחות, התסכול והפניות שלכם, הגולשים - ומשתדלים לטפל בהם ולהציף בכדי לסייע לאחרים.

השבוע, פנה אלינו בעל בית דפוס ומספר על אברך תמים אשר ביקש לצלם מסמכים. האברך סיפר בגאווה כי הוא קיבל פניה מעורך דין של אישה ערירית אשר מעוניינת לתרום מיליונים למשפחה עניה. לדבריו, הם בחרו בו על מנת שיקבל את הכסף. הוא אף סיפר כי הוא קיבל תמונות של המנוח ו"תעודות רשמיות" שמראות שמדובר בדבר אמיתי.

בעל בית הדפוס הבין שמדובר בהונאה, הזהיר את האברך ואף פנה אלינו לברר סופית את הסוגייה וכמובן הזהרנו אותם, אך לא בטוח שהדבר הועיל לאותו אברך שהיה שקוע עמוק בחלום על הדירות שיש לו כדי לחתן את ילדיו.

ההונאות הללו שונות משונות, בחלקם מדובר בתרמית בה הנוכלים שולחים מאות אלפיי מיילים ובהן הודעה ש"זכיתם" בירושה, בהגרלה או בתוכי למסירה. אחרי דין ודברים אתם מגלים שעל מנת לקבל את המיליונים - עליכם לשלם לעורך דין ונוטריון. והרי מה זה לשלם 300 יורו - מול מיליונים שאתם אמורים לקבל?...

הונאות נוספות הם מיילים או הודעות טקסט המודיעים לכם שאתם צריכים למלא פרטים או לשלם תשלום על חוב קטן. האתר אליו תכנסו יהיה דומה לאתר החברה הפונה - החל מהדואר ועד חברת החשמל - וכאשר תשאירו את פרטי האשראי, הנוכלים יגנבו אתכם, באמצעותו.

לאחרונה נתקלתי במקרה בו אדם קיבל הודעה עם הכותרת המלחיצה הבאה: "חשבונך נחסם, לבירור החסימה יש למלא את הפרטים מחדש", כאשר בעצם כל הפרטים נגנבו בידי הנוכלים.

בנוסף יש לינקים המכילים וירוסים, כך שלחיצה על הלינק מדביקה את המחשב שלכם בנוזקה, אשר עלולים לגרום לגניבת תוכן ולתקיפות כופר עד שתאלצו לשלם על מנת לשחרר את המחשב.

בשיחה שהייתה לי עם מומחה המחשבים, ההאקר רן בר זיק, הוא סיפר כי לפעמים אנשים מקבלים הודעות על כך שיש תיעוד שהם גלשו לתכנים בעייתיים ושמחשבם פרוץ, כאשר בבדיקה נמצא שזו רק הודעה מאיימת שאמורה לגרום למאוים לשלם אך לא באמת פרצו לו למחשב.

כך או כך, הכלל הראשון הוא אל תכנסו לאתרים מפוקפקים ושאינם רשמיים - הם מתכון לצרות צרורות לגוף ולנפש!

בנוסף הנה מספר כללים חשובים:

1. אף אחד לא נותן לכם מתנות חינם! בדקו פעם ופעמיים לפני שאתם יוצרים קשר עם מי שמבטיח לכם מתנות (זה נכון גם בנוגע להשקעות...)
2. נורות אזהרה נוספות שמעידות כי משהו לא כשורה: אם מופעל עליכם לחץ כגון למלא פרטים מהר לפני שחשבונכם יחסם או אם אתם מזהים שגיאות כתיב או שקיבלתם הודעה מוזרה שלא מבלים בדרך כלל וכדו' - תזהרו.
3. אל תיכנסו לקישורים לא מוכרים. אם זה ספק שרות, היכנסו באופן יזום לחשבון ולא באמצעות הקישור שמופיע בהודעה.
4. טעיתם ולחצתם על הקישור? בדקו את שורת הכתובת – האם היא תואמת את החברה או שמדובר במתחזה. במידה וזה נראה חריג, בדקו את ההגנה שלכם, החליפו סיסמאות. כמו כן במידה ונתתם את פרטי האשראי, בטלו את הכרטיסים.
5. אל תמסרו קוד אימות. לא באתר, לא בווטאטסאפ ולא בטלפון. ובאופן כללי להגנה יעילה ובטוחה יותר הפעילו קוד אימות דו שלבי.

כך נראים ניסיונות העוקץ:

עוקץ קלאסי
מתחזים לספקית סלולר בינלאומית וטוענים שניצחתי בהגרלה
עוקץ הירושה
פישינג לגניבת פרטים באתר שמתחזה לדואר ישראל;שימו לב לכתובת שמסתיימת ב ru - דהיינו רוסיה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר