התערבות חיצונית

"כאבנו הגדול"; הגר"ט בלוי מחב"ד כותב על הפילוג בגור

"בלי ספק דעת הרבי מחב"ד הייתה נגד הפילוג בגור", קבע הגר"ט בלוי, מזקני רבני חב"ד, בצעד חריג שבו מתייחס למתרחש בחסידות גור ויוצא נגד קהילת הגר"ש אלתר (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הרב טוביה בלוי, מזקני רבני חב"ד (צילום: שטורעם)

רבה של קהילת חב"ד בשכונת נווה יעקב בירושלים, הגאון רבי טוביה בלוי, מזקני רבני חב"ד בישראל, התייחס במכתב ששיגר למכריו לפילוג הדרמטי בחסידות גור, בו תקף ברמיזות את "הפורשים" - בני הקהילה בראשות ראש הישיבה הגאון רבי שאול אלתר, וקרא לחסידי חב"ד "לא לנקוט עמדה במחלוקת".

יצוין כי זוהי התייחסות ראשונה של רב מחצר אחרת לפילוג שמסעיר את חסידות גור בשנים האחרונות ועדיין לא ברור מה הביא את הרב החב"די, ששמר במשך שנים על קשרים עם אדמו"ר בית גור, להתערב במחלוקת זו.

"לכאבנו הגדול חל פילוג בחסידות המפוארת והגדולה, כמותית ואיכותית, חסידות גור", פתח הרב בלוי את מכתבו, "ברור בהחלט שאין לנו כלל וכלל להתערב ולנקוט עמדה במחלוקת".

אך למרות שהורה לא להתערב ולנקוט עמדה, הרב בלוי מתייחס ל"קולות" שנשמעים על "רדיפות" ו"השפלות", כלשונו, כנגד הפורשים, והסביר: "עלינו לדעת כי על פי דין תורה אימות שמועה הוא רק על פי גביית עדות בבית דין מפי עדים כשרים, ובלעדיה - המעביר שמועה כזאת עובר על כל האיסורים הכרוכים בלשון הרע ורכילות".

בשלב הזה עבר הרב בלוי לכתוב על מסכת הקשרים של כ"ק האדמו"ר מגור עם האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ועל הפגישות האישיות ביניהם. "הקשר בין חסידות גור לליובאוויטש התהדק בעיקר על ידי כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א בביקורו הראשון אצל כ"ק אדמו"ר זי"ע בחודש אייר תשל"ז, בו זכה ליחס של הערכה בולטת ומיוחדת במינה, במשך למעלה משעה וחצי.

"הקשר הלך והתהדק בעידודו הגמור והגלוי של כ"ק אדמו"ר זי"ע מיום ליום ומחודש לחודש ובא לאחר מכן בביטוי בעמידתה של חסידות גור, ובראשה הרה"ק ה"לב שמחה" זי"ע, ובהמרצתו של כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א, לצד כל ענייני הרבי ומלחמות ה' שניהל בשלימות העם ובשלימות הארץ, עד כדי עמידתה למען כבוד קודשו של הרבי זי"ע שהובילה לבחירות תשמ"ט הידועות".

הרב בלוי קבע במכתבו כי לדעתו "אין ספק וספק-ספיקא שאין דעתו הקדושה של כ"ק אדמו"ר זי"ע נוחה מן הפילוג האמור, גם אם מבוסס על אותם סיפורים".

את מכתבו הוא חותם בצידוד בעמדת חסידות גור וכותב כי "יש עוד ועוד שיקולים שכליים והגיוניים המחייבים את המסקנה האמורה בראשית דברינו שעלינו להיזהר מהבעת עמדה לצד הפורש", והוסיף כי "משפט אחד ייאמר בכל זאת: הבעת העמדה האמורה פוגעת קשות בהפצת המעיינות וממילא בזירוז הגאולה".

בסביבתו של הרב בלוי מבהירים כי "הרב אינו מגלה דעת ולא כותב על קהילת הגר"ש אישית, גם קהילת הגר"ש לא אומרת את הטענות רשמית, אלא פונה לאנ"ש דחב"ד באופן פנימי ומתכוון שמאחר ששמע קולות צידוד בחב"ד, אזי מעיר שלא נכון יהיה 'בתוכנו' (חסידי חב"ד) לצדד לטענות הללו - אם ישנם.

"ושאם יש אנשים בחב"ד שרוצים לקחת צד בגלל חומרת הטענות הללו. אז הוא מעיר, כעניין - אי בעית אימא, למה זה לא גלאטיק ומה גם שיכול לפגוע באמונתם של חסידי גור והפגיעה תגרום להתדרדרות רוחנית, וממילא אין לקחת צד. ואם אכן יתערבו סתם ויצדדו, זה יפגע בהפצה ואין טעם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר