המכתבים, ה"מרד" והסערה

קרב חסר תקדים: דיינים ביקשו להחרים את היועמ"ש יעקבי

עימות חסר תקדים בין דייני בתי הדין הרבניים ליועמ"ש עו"ד שמעון יעקבי • חרמות, כנסים מבוטלים, ביטול אישור של הגר"ד לאו וחסימת ראשי ישיבות • יעקבי במכתב חריף: "זה סוג של 'מרד'" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
עו"ד יעקבי על רקע יום עיון של הדיינים; ארכיון (צילום: באדיבות המצלם)

הקרב בין היועץ המשפטי לבתי הדין, עו"ד שמעון יעקבי, לבין דייני בתי הדין הרבניים - מגיע לשיא חדש וחסר תקדים. ל'כיכר השבת' נודע כי דיינים ביקשו להחרים את יעקבי ודרשו שלא ישתתף בימי העיון לדיינים, מנכ"ל בתי הדין פסל את הדרישה ובתגובה - הדיינים לא נרשמו לימין העיון והימים הללו בוטלו. מאוחר יותר החליטו הדיינים לארגן ימי עיון פרטיים עם בתי הדין האזוריים, אך גם את זה יעקבי אסר. כל הפרטים בפרסום ראשון ב'כיכר השבת'.

לקראת ימי העיון המתקיימים מידי שנה לדייני בתי הדין הרבניים, ועד הדיינים ביקש שהכנס יתקיים ללא נציגות של הייעוץ המשפטי של בתי הדין. דהיינו, ללא עו"ד שמעון יעקבי וצוותו. הדרישה הגיעה כשברקע מאבק מתמשך בין יעקבי לנשיא בית הדין הגאון רבי דוד לאו, אלא שמנכ"ל בתי הדין - פסל את הדרישה.

במכתב ששיגרו חברי נציגות הדיינים לכלל דייני ישראל, ומתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת', הם כותבים בין היתר: "נציגות הדיינים מביעה את אכזבתה על כך שגם באשר ליום עיון אחד בלבד לא מסוגלת ההנהלה לראות את ההבדל בין דיין לבין מי שאינו דיין, ומסרבת למלא את תפקידה בעריכת ימי עיון לרה"ג דייני ישראל שליט"א".

בעקבות ההחלטה שהיועמ"ש וצוותו ישתתפו בימי העיון - בניגוד לעמדת הרבנים הדיינים, רוב הדיינים בחרו שלא להשתתף בימי העיון, וכך ההרשמה נסגרה עם דיינים בודדים שנרשמו להשתתף, וימי העיון המתוכננים בוטלו.

בשלב הזה, החליטו בוועד הדיינים לקיים ימי עיון מקומיים עם בתי הדין האזוריים. המהלך החריג מקבל את אישורו של נשיא בית הדין הגדול, הגאון רבי דוד לאו. בהודעה שנשלחה לדייני ישראל נכתב: "הואיל וחברינו הרה"ג שליט"א חפצים להתכנס גם במסגרות שמעבר לבית הדין המקומי, קיבלנו את אישורו של כב' נשיא ביה"ד הגדול שליט"א, לאפשר לכמה בתי דין להתכנס יחדיו ליום עיון משותף לפי שיקול הראב"ד או ראש בית הדין, ואף לאפשר לכל אחד מחברינו הרה"ג דייני ישראל שליט"א, ליטול חלק ביום עיון מקומי של בתי דין אחרים בנוסף ליום העיון שבבית הדין שבו הוא מכהן".

עו"ד יעקבי, היועמ"ש של בתי הדין, שנחשף למכתב שנשלח לדיינים - שיגר מכתב חריף משלו, בו הוא אסר את ההשתתפות של דייני ישראל בימי העיון המקומיים, למרות שכאמור נשיא ביה"ד אישר את המהלך.

בפתח מכתבו לדיינים, מתייחס יעקבי לדרישה להחרים את השתתפותו וכותב: "מיעוט הנרשמים בא על רקע דרישות בלתי חוקיות להחרמת גורמים מסוימים בהנהלה ובשל חשש ברור של דיינים להירשם לכנס".

"עם כל הכבוד, פעולות אלו נעשו בחוסר סמכות פונקציונלית, והן בטלות" כתב יעקבי ואסר את קיום ימי ההשתלמות המקומיים.

בהמשך, התייחס יעקבי לוועד הדיינים ולעומד בראשו, הדיין הרב מאיר כהנא, ותקף: "בתקופה האחרונה מתנהל הרב מאיר כהנא כ'מנהל צללים' של בתי הדין, וחבריו ל'נציגות' הם כביכול 'הנהלת צללים' של בתי הדין הרבניים – חברי 'הנציגות' התמנו כביכול ל'מנהלי אגפים ומחלקות'".

יעקבי לא חוסך בדבריו הקשים וכותב: "זוהי קריאת תיגר, סוג של 'מרד' בזעיר אנפין, נגד הגורמים המוסמכים שנקבעו על ידי המדינה. אין להסכים עם התנהלות פסולה זו. היא פוגעת במושכלות יסוד של השיטה ובערכים בסיסיים של שלטון החוק".

בוועד הדיינים התכוונו להזמין את ראש ישיבת 'חברון', הגאון רבי דוד כהן וראש ישיבת 'מרכז הרב', הגאון רבי יעקב שפירא, לימי העיון. ראשי הישיבות אישרו את השתתפותם בכנס, אלא שיעקבי ביקש לאסור את כניסתם וכותב: "קיימת מניעה משפטית למזכירים הראשיים ולאגף ביטחון לאשר כניסת אורחים לבית הדין לצורך השתתפות בהשתלמות, אם כמרצה ואם כאורח. מי שאינו דיין או עובד בבית הדין לא יורשה להיכנס, אלא על בסיס הזמנה לדיון או לצורך פתיחת תיק – כמקובל".

בשלב הזה טוען יעקב במכתבו לדיינים, כי שוחח בטלפון עם הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והרב נעתר לבקשתו שלא להשתתף בימי העיון המקומיים.

אלא שמהר מאוד לשכת הראשון לציון פרסמה מכתב לדיינים עם התנערות מדבריו של יעקבי: "האמור במייל בהתייחס לכבוד הראשון לציון אינו משקף את תוכן השיחה שהתקיימה".

גורמים בכירים בבתי הדין תקפו בשיחה עם 'כיכר השבת' וטענו: "זה כבר תקופה ארוכה ששמעון יעקובי ממניעים שלא ברורים מקדש מלחמה נגד דייני בתי הדין ונגד נשיא בית הדין, במשך שנים רבות רק ועד הדיינים היה קובע את תכני ימי העיון לדיינים כפי שההיגיון קובע ופתאום הוא מחליט שרק ההנהלה תקבע ואולי יעשו טובה יתנו לדיינים נציג אחד בוועדה המארגנת".

לדבריהם: "יש פה קו ברור ללכת נגד הדיינים בכל מה שרק אפשר, חבל מאד שמה שיזכרו ממנו בסופו של יום זה שהוא קידוש מלחמה בדיני ישראל הא ותו לא".

תגובת עו"ד שמעון יעקבי ובתי הדין הרבניים לא התקבלה עד לשעת פרסום הכתבה. לכשתתקבל, נפרסמה לאלתר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר