משחקי כסאות

הסדר טיעון לנתניהו יקדם משמעותית את פירוק הממשלה

אם עסקת נתניהו תתקדם, התפוררות קואליציית בנט-לפיד תלך ותעמיק • מנסור עבאס הפסיד ובגדול; אריה דרעי הוכיח שיחסר • ואיך ראש האופוזיציה עזר השבוע דווקא לראש הממשלה? (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראש האופוזיציה נתניהו במליאה, השבוע. הסדר טיעון שלו - והקואליציה תעבור טלטלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הסדר הטיעון לנתניהו יילך בידיים שלובות עם התפוררות הקואליציה

המערכת הפוליטית התאימה את עצמה למזג האוויר השבוע, וסערה בשני מישורים, שמצטלבים.

אם בדרך כלל קואליציה מתחילה את ההתדרדרות מגפרור שהוצת, הרי שהסדר הטיעון של ראש האופוזיציה נתניהו, אם ייחתם, זו מדורה, או לפיד - אם אנחנו דוגלים במשחקי מילים.

כבר ישנם כמה חברי כנסת מגוש הימין בקואליציה, מספסליה האחוריים בינתיים, שאמרו בשיחות סגורות שאם העסקה אכן תצא לפועל, הם ידרשו ממשלה אחרת, או יתפטרו. עם זאת, צריך לסייג שכלל לא בטוח שאכן תהיה עסקה כזו בשל חילוקי דעות בין הצדדים.

בחצי השנה שחלפה הם נאלצו לספוג אמירות קיצוניות של חברי כנסת מהשמאל, או החלטות חברי רע"מ שלא לפעול לפי המשמעת הקואליציונית, אך שתקו כי בצד השני היה נתניהו, שמבחינתם מסוכן לישראל. עכשיו, אם נתניהו הולך, לא יהיה להם מה לטעון במה עדיף ניצן הורוביץ על יולי אדלשטיין, והדרך להחלפת ממשלה תתקצר משמעותית.

הורוביץ ואדלשטיין, במעמד החלפת שרי הבריאות עם כינון ממשלת בנט-לפיד. במה הראשון עדיף על השני? (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בפוליטיקה, כאשר הצדדים רואים שהמגדל קרוב לקריסה, כל אחד מתבצר בעמדתו - והקריסה מגיעה מהר יותר. כך בדיוק היה בהצבעה על חוק גיוס בחורי הישיבות: שר הביטחון בני גנץ, שמרגיש שהוא מוותר על כבודו למען שלמות הממשלה, חיכה חודשים רבים כדי להעביר את חוק הגיוס, החוק החשוב ביותר עבורו, עד שהגיעה חברת כנסת אחת - שהפתיעה את כולם, והכעיסה אותו אף יותר.

נפילת החוק במליאה היא הכישלון הגדול ביותר של הקואליציה הנוכחית, שכבר רשמה כמה הפסדים מהדהדים, כולל ויתור על יום הצבעות מלא: היא הרחיקה את מנסור עבאס, שגם הצביע בעד על אף הבעייתיות עבורו בתוך החברה הערבית, גם שוב הראה שלא שולט על חברו למפלגה מאזן גנאים, וגם ראה חברת כנסת ממפלגה יהודית שמצביעה נגד.

לפיד מנסה לדבר אל ליבו של גנץ, אחרי נפילת חוק הגיוס במליאה בקריאה ראשונה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

שני הדברים הללו - עסקת טיעון והתפוררות הקואליציה - מזינים אחד את השני. אם ההסדר ייחתם, ההתפוררות תימשך בקצב מואץ.

נתניהו בא לעזרת בנט

ההתעסקות בנתניהו הצילה השבוע את הלחץ על בנט והורוביץ, שאיבדו שליטה על האומיקרון, במספרים יחסיים שלא נראו בכל העולם מפרוץ המגיפה לפני שנתיים.

עם שבעים אלף מאומתים רשמיים ביממה אחת, ועוד כמאה וחמישים אלף שכנראה נדבקו ולא אובחנו, משרד הבריאות לא פרסם כמה ימים ברציפות את מספר הנדבקים, אולי מפאת הכמות הקיצונית, וחלה עלייה תלולה במספר החולים הקשים.

נתניהו, השבוע. הציל את בנט (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הנתונים הללו, בצירוף אי בהירות ההנחיות והעובדה שקיצור ימי הבידוד לחמישה לא התקבל בהסכמה מלאה של המומחים אלא מתוך אילוץ, צריכים להדליק נורות אדומות רבות גם באשר למהלכים אחרים של הממשלה.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב"כיכר השבת", בהגשת כתבנו רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר