34 שנה לפטירתה

9 עובדות שכנראה לא ידעתם על אשתו של הרבי מליובאוויטש

זיוף המכתב לחמותה, העברת המזון בסוד לישיבות, ההפצרה בבעלה שינהיג את חב"ד, והחנויות שבהן קנתה אך לא שבה אליהן • עובדות על הרבנית מחב"ד, לרגל יום פטירתה (חסידי)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
הרבנית חיה מושקא מחב"ד (צילום: באדיבות COL)

היום, כ"ב שבט, חל יום פטירתה של הרבנית חיה מושקא שניאורסון, אשתו של הרבי מליובאוויטש, שהלכה לעולמה בשנת תשמ"ח. דמותה המסקרנת של הרבנית, שהייתה בתו של הרבי הריי"צ מליובאוויטש ונצר לאדמו"רי חב"ד, הייתה נעלמת עד פטירתה גם מרובם ככולם של חסידי חב"ד. היא התהלכה הרחק מאור הזרקורים וברחה מכל בדל של פרסום.

לרגל יום השנה ה-34 להסתלקותה לשמי רום, 'כיכר השבת' מגיש 9 שביבים על דמותה.

תעודת זהות

הרבנית חיה מושקא שניאורסאהן ע"ה נולדה ביום השבת, כ"ה באדר תרס"א (1901) להוריה האדמו"ר הקודם של חב"ד, רבי יוסף יצחק והרבנית נחמה דינה.

מקור השם

סבה הוא רבי שלום דובער – האדמו"ר החמישי של חסידות חב"ד. הוא זה שהציע לקרוא לה בשם 'חיה מושקא', על שם הסבתא רבא שלה (אשתו של האדמו"ר השלישי, ה'צמח צדק').

ייפוי כוח מהרבי

בימי הממשלה הקומוניסטית, שניסתה לדכא כל סממן דת יהודי, בחר בה אביה, הרבי הריי"צ, להעביר בחשאי מזון ונרות לאחת הישיבות ועוד כהנא פעולות הכרוכות במסירות נפש ממש.

עד כדי כך סמך עליה שמסר לה ייפוי כוח בו הוא מעניק לה סמכות בלתי מוגבלת לקבל כל מסמך רשמי ובלתי רשמי שנרשם על שמו. בשל האימון הרב שרחש לה אביה, ייפוי הכוח כלל גם הרשאה להעניק אותו לכל מי שתמצא לנכון.

יוזם השידוך

את השידוך שלה עם הרבי, כך מספרים החסידים, יזם הסבא רבי שלום דובער, האדמו"ר החמישי בשושלת חב"ד.

כשרות במסירות נפש

בשנים שבהם התגוררה בפריז, בטרם נסעה עם בעלה הרבי לארצות הברית, הייתה הרבנית הולכת לעיתים מרחק רב לרפת בפרברי פריז כדי להשגיח על חליבת הפרות על מנת שהחלב יהיה 'חלב ישראל'. בחג הפסח שלא ניתן היה להשיג מצות שמורות, היא בררה בעצמה חיטים ומהם טחנה קמח ואפתה מצות בתנור קטן בביתה.

דוברת אמת

כאשר נפטר בישראל גיסה, אחיו של הרבי, ר' ישראל אריה ליב, ביקש הרבי להעלים מאמו, חמותה של הרבנית, את עובדת פטירתו מחשש שהדבר יזיק לבריאותה. הרבנית נרתמה למאמצי ההסתרה וכאשר חותנתה התלוננה על כך שלא קיבלה מכתב מבנה זה זמן רב, זייפה הרבנית מברק שכתב, כביכול, ישראל אריה ליב לאמו.

"מעולם לא אמרתי דבר שאיננו אמיתי" התבטאה הרבנית באותה הזדמנות, "וכעת אני צריכה לעשות זאת", אמרה ונאנחה.

מחכה לרבי

על אף שהרבי היה מתוועד שעות ארוכות בבית המדרש, מספרים שהיא לא הייתה הולכת לישון עד שהגיע הרבי הביתה!

בת מלך פנימה

הרבנית ברחה מכבוד כמו מאש ובכך קיימה את הפסוק "כל כבודה בת מלך פנימה". היא הייתה מקפידה לבצע את קניותיה בחנויות שבהם איש לא הכיר אותה, כדי שלא ינהגו בה מנהגי כבוד, וכאשר במקרה נחשפה זהותה היא לא שבה לאותה החנות.

משכנעת את בעלה לקבל את הנשיאות

ישנה שמועה המספרת שהיא זו ששכנעה את הרבי לקבל עליו את הנשיאות לאחר שלא הסכים במשך שנה להיות אדמו"ר. היא אמרה לו: "לא ייתכן ששלושים שנות ההקרבה והמסירות של אבי ירדו לטמיון" והרבי נעתר לבקשתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר