פטירתה של מרים נאור

סמוטריץ' תקף: "קשה לי להיות צבוע"; לפיד: "שיא שפלות"

"אזכור את מרים נאור כמי שהתעקשה להרוס את הבתים בעופרה ופסלה את חוק הגיוס", תקף ח"כ בצלאל סמוטריץ' את השופטת שנפטרה "והכניסה אותנו לטרללת" • לפיד תקף בחזרה (אקטואליה)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
נאור לצד סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר 'הציונות הדתית', חבר-הכנסת בצלאל סמוטריץ', התראיין הבוקר (שני), לאחר שנודע דבר מותה של שופטת 'העליון' מרים נאור, יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, ובחר לתקוף אותה על החלטותיה מהעבר.

בריאיון שהעניק לנועם פתחי ויותם זמרי ב'גלי ישראל', סמוטריץ' בחר שלא להשתתף בהספדים שנתנו לנאור מכל קצוות הקשת הפוליטית ואמר: "אשתף אתכם בדילמה של הצוות שלי: מצד אחד כביכול מן הראוי להיות ממלכתי ולספוד לה. מצד שני מה לעשות, אני לפחות - אזכור את מרים נאור כמי שהתעקשה להרוס את הבתים בעופרה ובעמונה ובנתיב האבות…".

"אזכור אותה", המשיך סמוטריץ' לחבוט בנאור, "כמי שביטלה את השתתפותו של שופט עליון כנציג סגל א‏ בטקס ממלכתי שהממשלה החליטה על קיומו לציון 50 שנה לשחרור חבלי המולדת ביו"ש. כמי שפסלה את חוק הגיוס והכניסה אותנו לטרללת שנמשכת עד היום".

"בקיצור, עוד נשיאה אחת בשרשרת נשיאים מאז אהרון ברק שהחריבו מוסד מפואר. לפחות בשנותיה האחרונות היא תיזכר כמי שהפילה עוד לבנה אחת בחומה החשובה של ‏מערכת המשפט. קשה לי להיות צבוע, ראיתי את שקד כותבת עליה: חברה אהובה, קשה לי להיות צבוע".

שר החוץ יאיר לפיד, תקף את סמוטריץ' בחריפות ואמר: "‏הבחירה של סמוטריץ' להשמיץ את נשיאת בית המשפט נאור דקות ספורות אחרי מותה היא שיא חדש של שפלות בחיים הציבוריים בישראל. הוא ומפלגתו לא יעצרו עד שיהרסו כל סממן של ממלכתיות וחיים משותפים במדינה".

השר גדעון סער אמר על התבטאות סמוטריץ': "נדהמתי מן המתקפה שלו. זה לא יהודי וזה לא אנושי. איני מכיר שופט שהסכמתי לכל פסיקה שלו. אבל זה בדיוק העניין. צריך לשמור על יסוד הממלכתיות בישראל".

שעה קלה לאחר הריאיון, סמוטריץ' הסביר את עצמו ואמר: "מכבד את זיכרה של גברת נאור ז"ל ומשתתף בצער הגדול של המשפחה. עם זאת אני מסרב להצטרף לצבועים שמתעלמים מהמחלוקות העמוקות שהיו למחנה הלאומי עם פסיקותיה. אי אפשר להיאבק באקטיביזם השיפוטי ובעיוותים הערכיים והמוסריים הקשים של מערכת המשפט ואז להלל את מי שהיתה נשיאת בית המשפט העליון, לשבח את תרומתה למשפט הישראלי, להציג אותה כמגדלור של צדק, ולהתעלם מפסיקותיה המקוממות בתחומים לאומיים רבים שלא היו בהם לא צדק ולא משפט".

עוד הוסיף סמוטריץ', "אני כואב עם המתיישבים את ההרס הרב שהיא הייתה שותפה לו ועם המשפחות הרבות שנותרו פצועות בשטח, אותן אני מלווה יום יום בתהליך השיקום הקשה. אני כואב עם תושבי דרום תל אביב שמשלמים יום יום בגופם ובנפשם את מחיר פסילת חוקי המסתננים. אני כואב את הטלטלה הפוליטית שנכנסנו אליה עם ארבע מערכות בחירות, בין היתר בשל המחלוקות על חוק הגיוס שנפסל בצעד יהיר וטיפשי בבג"ץ".

"למה בעיתוי הזה?", שאל סמוטריץ' וענה: "לא יזמתי את ההתייחסות הזו. נשאלתי על כך בסופו של ראיון ארוך שעסק בנושאים אחרים ועניתי כפי שעניתי בפשטות, פשוט כי אני איש אמת שלא יודע לזייף. וזה מה שמוציא את לפיד מדעתו, כי אצלו אין דבר כזה אמת. הכל פוליטיקה, הכל פוזיציה, הכל סיסמאות נבובות. האיש לא יפספס הזדמנות לעשות סיבוב ציני על זכרה של נאור ולהכפיש שוב את הציונות הדתית. אפשר לכבד ולחלוק. אפשר להיות ענייני ולא לטשטש עמדות. אמשיך לדבוק בדרך העניינית הזו, והאמת תורה דרכה".

כזכור, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, מרים נאור, שבחודשים האחרונים עמדה בראשות וועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון, הלכה הבוקר לעולמה בפתאומיות, לאחר שלא התעוררה משנתה, והיא בת 74.

אתמול היא עוד ישבה על כס החוקרת בוועידת החקירה והאזינה לעדויות. לפי עדויות מאתמול היא הייתה נראית חלושה במיוחד.

נאור ז"ל ניהלה בחריצות רבה, תוך התחשבות בצרכים של אתרא קדישא מירון מצד אחד, ומצד שני ראתה נאור חשיבות רבה כדי להסדיר את המקום לטובת המוני המתפללים.

כזכור, לפני מספר שבועות הגישה נאור את מסקנות הביניים של הוועדה, מסקנות שבהן נוסחו כללים חדשים שעל פיהם תתנהל ההילולא במירון בשנה הקרובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר