דו"ח מדאיג:

"ישראל לא תוכל להתמודד לבד מול איראן"

על פי דו"ח שפורסם היום על ידי המכון למחקרי ביטחון לאומי, המצב באיזור יו"ש נמצא "על סף רתיחה". עוד נטען בדו"ח כי ארה"ב מגלה אדישות כלפי ישראל בשל העימות מול סין (ארץ)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מוקדם יותר היום (שני) פרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי את דו"ח ההערכה האסטרטגית לשנת 2022, בו נטען כי ישראל לא נוקטת בגישה אסטרטגית רחבה וראייה לטווח ארוך. בנוסף, נטען כי ישראל לא ממצה את יכולותיה.

איראן

בראש רשימת האיומים על ישראל לפי הדו"ח הוא האיום האיראני. על פי כותבי הדו"ח, ישראל לא תוכל להתמודד לבדה מול האיום הזה.

חוקרי המכון מעריכים כי אם ירצה השלטון בטהראן, תוכל איראן בתוך שבועות להגיע לרמות גבוהות מאוד של אורניום מועשר.

בהקשר לסוגיית מערכות צבאיות אחרות, קיימת מחלוקת בין כותבי הדו"ח, כשעל פי ההערכה הפסימית איראן יכולה לפתח נשק שישא על גביו גם ראשי קרב גרעיניים בתוך מספר שבועות. יחד עם זאת, על פי הערכות אופטימיות יקח לאיראן שנתיים להצליח להגיע לנשק כזה.

הפלסטינים

בהמשך הדו"ח צוין כי הרשות הפלסטינית מאוד נחלשה באיזור יו"ש והדבר יכול להוות איום על ישראל. בדו"ח נכתב כי "המצב הביטחוני ביהודה ושומרון על סף רתיחה בשל היחלשות הרשות הפלסטינית והתלכדות פלגים וחבורות רחוב נגדה".

"המצב עדיין בשליטה בזכות פעילות נמרצת של צה"ל ושב"כ וכן התיאום הביטחוני עם מנגנוני הרשות, אך הרשות נחלשת ועלולה להגיע לכדי חוסר תפקוד, בעוד התסכול הגובר בקרב הדור הפלסטיני הצעיר מדרבן חשיבה במונחים של רעיון המדינה האחת".

הזירה החברתית

בדו"ח צוין גם הקיטוב בתוך מדינת ישראל, כששיאו בשנה האחרונה היה במהלך מבצע 'שומר החומות'. חוקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי אומרים כי בזירה החברתית ישראל נמצאת ב"איום חמור במיוחד".

ארה"ב

כותבי הדו"ח התייחסו גם לכך שארה"ב "מאבדת קשב" כלפי ישראל, בין היתר בשל התעסקותה עם משברים פנימיים ועם העימות מול סין. "התלות של ישראל בתמיכת ארצות הברית נמשכת, אך הסיוע שוושינגטון יכולה להעניק לישראל נשחק בשל הקיטוב הפנימי בארצות הברית ומיקוד הקשב האמריקני בבעיות פנים ובמאבק מול סין".

"נכונותו של הממשל להטות אוזן קשבת לאינטרסים של ישראל ולחששותיה, הן מול איראן, הן בהקשר הפלסטיני, יורד. בשל בעיות פנימיות בארצות הברית, חלה ירידה בנכונותה להרחיב את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות נוספות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר