התחקיר חושף

ליצירת מלחמת דת: איראנים התחזו לחרדים

בימי מבצע "שומר החומות", כשבישראל גבר המאבק בין יהודים לערבים, הקימו איראנים קבוצות ברשתות החברתיות בהן לכאורה פעלו "חרדים", במטרה להוביל לאלימות (ארץ)

מישאל לוי | כיכר השבת |
האקר בפעולה. האיראנים מבינים את כוח הרשתות החברתיות (צילום: שאטרסטוק)

תחקיר שערכו ברשת התקשורת הציבורית בבריטניה, ה-BBC, עם מיזם המחקר "פייק ריפורטר", מיזם שנועד למגד את תופעת האלימות וההסתה ברשתות החברתיות, חושף הבוקר (חמישי) כי באיראן פעלו ליצירת "מלחמת דת" בישראל, בין חרדים לערבים. כל זאת כחלק ממאמץ איראני, בשילוב כוחות אנטי דמוקרטיים בעולם, לנצל את הרשתות החברתיות כדי לפרק דמוקרטיות ולזרוע שנאה, פחד ואי-אמון בחברה.

מבצע ההשפעה, שאושר כאיראני גם על ידי 'פייסבוק', הושק בימי מבצע "שומר החומות", כאשר האלימות בין יהודי וערביי ישראל הגיעה לשיאה. האיראנים הקימו מותג חוצה-פלטפורמות בשם "אדוק - האיחוד הדתי הווירטואלי למען הקהילה הדתית", ושילבו במסריו תכנים דתיים ופוליטיים שרובם גנובים ממשפיעני רשת ומופנים לקהילה החרדית-לאומית ולתומכי תפיסת מאיר כהנא בישראל, וכוללים: לגלוג והשפלת האסלאם; האדרת איתמר בן גביר ומסריו; עידוד אלימות נגד ערבים; סרטוני אלימות בין אזרחים ערבים ויהודים בישראל; והתקפה על הממשלה החדשה, ובפרט על ראש הממשלה, נפתלי בנט.

דף הטוויטר של "אדוק" (צילום: "פייק ריפורטר")

חוקרי "פייק ריפורטר" מיפו נכסים דיגיטליים של האיראנים בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, טלגרם - ולראשונה בישראל - גם בטיקטוק. כמו כן, לצד המותג "אדוק" הוקמו פרופילים ועסק פיקטיביים. כדי לצבור אמינות, מפעילי הרשת גנבו תמונות מאזרח רוסי-יהודי-חרדי שנפטר, ואף פתחו עמוד פייסבוק ייעודי עבור קונדיטוריה לא קיימת בבני ברק בשם "כוורת". בעקבות הממצאים ולאחר פניות לחברות השונות, רבים מהפרופילים הוסרו ומערכת הביטחון קיבלה את המידע.

ממיזם "פייק ריפורטר" נמסר: "האיראנים אינם בוחלים באמצעים, מעודדים אלימות ושנאה, ונראה שישמחו לראות כאן מלחמת דת. נדרש שיתוף פעולה של המדינות הדמוקרטיות בעולם ולחץ על חברות הטכנולוגיה לייצר מרחב רשת בטוח שישמור על הציבור ועל דמוקרטיות מפני ישויות וגורמים זדוניים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר