האזהרה שנשלחה לביידן

ארה"ב ואיראן: 'אנו קרובים לחתימת הסכם'

למרות התנגדות ישראל, המעצמות ואיראן נמצאות ב"שלב ההכרעה" של המו"מ, כך בהודעות היוצאות מווינה. רפובליקנים הזהירו את ביידן שלא יהיו מחויבים לחתימה (מדיני)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לקראת הסכם גרעין חדש, נגד רצון ישראל: ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בווינה הודיע אמש (רביעי) כי הצדדים - מעצמות העולם, בהן ארה"ב, צרפת ובריטניה, ומנגד מדינתו, איראן - מתקרבים להסכם. "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות, אנחנו קרובים מתמיד להסכם. עם זאת, כלום לא מוסכם עד שהכול יוסכם", כתב עלי בכרי קאני, וסייג.

גם בארה"ב מיישרים קו עם איראן, ופרסמו הודעה די דומה: מחלקת המדינה האמריקנית, המקבילה של משרד החוץ בישראל, ציינה כי הצדדים בווינה נמצאים ב"שלבים הסופיים" של שיחות הגרעין. "זו באמת התקופה המכרעת שבה נוכל לקבוע אם החזרה ההדדית להסכם נראית באופק, או לא", אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס.

צרפת, אחת המעצמות שחתומות על ההסכם ומשתתפות בשיחות בווינה, הדגישה שההחלטה על הצלת הסכם הגרעין צריכה להתקבל בתוך ימים ספורים - וקראה לטהרן לקבל החלטה. "זו לא שאלה של שבועות, אלא של ימים", הצהיר שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן. הוא הוסיף כי מדובר ב"רגע האמת", והזהיר שללא הסכם עלול להתרחש משבר גדול.

כזכור, השיחות על חזרה להסכם גרעין, אחרי שהקודם בוטל בימי ממשל דונלד טראמפ בעקבות לחץ של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, החלו בחודש אפריל, וסבב השיחות הנוכחי הוא השמיני במספר. בתחילת החודש, לקראת חידוש המו"מ בווינה, הסירה ארה"ב חלק מעיצומיה נגד איראן ואמרה שהסכם חדש בין הצדדים "נראה באופק".

ההסכם המתרגש עלינו מגיע אחרי שבכירי ממשלת ישראל, ובראשם ראש הממשלה נפתלי בנט, הבהירו בקולם ובשיחות שקיימו עם בכירים אמריקנים שבירושלים מתנגדים התנגדות מוחלטת להסכם הגרעין, ושאם אכן ייחתם הסכם כזה - ישראל לא תהיה מחויבת ותוכל לפעול נגד איראן בכל רגע נתון.

בירושלים קיבלו אמש תמיכה גם מצד המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, שעשויה להיות גם הרוב בבית הנבחרים בעוד תשעה חודשים, כאשר כמעט 200 רפובליקנים בבית הנבחרים הודיעו לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי "הסכם שייחתם עם איראן ללא אישור הקונגרס 'יזכה לאותו הגורל' של ההסכם שהביא ברק אובמה. במצב כזה נראה כל הסכם, כולל הסכמים סודיים, שלא יוגש לסנאט האמריקני - כהסכם לא מחייב", כתבו המחוקקים.

החברים הרפובליקנים הוסיפו במכתב כי יתנגדו לכל הסכם שיסיר את העיצומים האמריקניים על איראן "אלא אם המשטר האיראני יפרק תחילה את כל יכולות ההעשרה הגרעינית שלו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר