יש דרכים להתנהל

"הדירות השחורות וההפקדות בגמ"חים - מתכון לסכנה"

הגמ"חים, הם כר פורה לפעילות חסד, אך מי שמפקיד סכומי כסף גדולים או מי שרוכש "דירות שחורות" - עם הערת אזהרה וללא נסח טאבו - עלול למצוא עצמו בחקירת משטרה (משפט)

אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הגמ"חים, הם כר פורה ונרחב לפעילות חסד עצומה בקרב הציבור החרדי, אלא שמי שמשתמש בגמ"חים, ללוות ולהלוות או להפקיד סכומי כסף גדולים במיוחד, עלול למצוא את עצמו באחד הימים בחקירת המשטרה.

רבים מהמשתמשים בגמ"חים לא מודעים לבעיות שעלולות להביא לכך שיום אחד שוטרים עלולים להזמינם לתחנת המשטרה לצורך חקירה, או לדפוק על דלתם במקרה הפחות טוב ולערוך חיפוש בביתם.

עו"ד אינגה אייזנברג ממשרד אייזנברג, שנער ושות'. אומרת כי "חשוב לציין כי לא תמיד יש כאן עניין פלילי, לפעמים אנשים פשוט לא יודעים שיש דרכים להתנהל, ולא מבינים כי חלה חובת דיווח, בנושאים פיננסיים. מתמימות, אנשים יכולים להגיע למצב שיהיה להם לא נעים מול רשות המיסים, ולכן אנחנו תמיד ממליצים לפני שאנשים עושים מהלכים עם סכומים גדולים, שיבואו להתייעץ, חשוב להתייעץ לפני שעושים את הדברים האלה ולא אחרי כי אז הרבה יותר מסובך".

עורכת הדין אינגה אייזנברג (צילום: ניר קידר)

אחת התופעות של רשות המיסים בשיתוף משטרת ישראל היא לפעמים לבדוק גם את בעלי הגמ"ח, שוטרים מגיעים לגמ"ח עם צו בית המשפט ומחפשים את שמות המפקידים, שלא משערים כי המשטרה יכולה לבוא ולשאול שאלות, ולכן חשוב לוודא לפני שמפקידים סכומים גדולים שהכל נעשה כחוק.

מאחר והמדינה הגבילה את השימוש במזומן, וכל עסקה מעל סכום מסוים חייבת דיווח מהיכן הגיע הכסף המזומן, אנשים רבים שיש להם מזומן רב מירושה או מעסקים מהעבר עליהם הם לא דיווחו, נמצאים בבעיה. הם לא יכולים להפקיד את המזומנים בבנק, כי אז יבקשו מהם הצהרה מהיכן הכסף; הם לא יכולים לקבל משכנתא כי הבנק ידרוש לדעת מהיכן הסכום הראשוני, והם גם לא יכולים לרשום בטאבו מבלי לפרט מהיכן הכסף.

עורך הדין גיא שנער (צילום: ניר קידר)

כאן נכנסות "הדירות השחורות". עו"ד גיא שנער ממשרד עורכי הדין אייזנברג ושות' אומר כי "במקומות רבים בארץ ישנם בניינים שלמים שנקראים "דירות שחורות" - כל הדירות בבניין לא רשומות בטאבו, רק עם הערת אזהרה בין הקונה למוכר כשעורך דין חתום עליו, וכך אותו אחד שקונה את הדירה לא צריך לדווח לבנק, או לבנק למשכנתאות, מאיפה הוא הביא את הכסף לקנות את הדירה, והדירות האלה הופכות לדירות להשכרה, או לקנייה שוב במזומן בלבד.

"הרבה אנשים משקיעים את המזומן שלהם בדירות כאלה, מכיוון שהם לא יכולים להפקיד את זה בבנק, גם כאן הנושא לא פשוט עם המשטרה ורשות המסים, אם רשות המסים מגלה כאלה דירות, הם יכולים עם צו של בית המשפט להתחיל לבדוק את הדירות הללו, לכן בכל הנושאים האלה חשוב מאוד לברר לפני שמבצעים מהלכים ולא אחרי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר