משחקי כסאות

בנט ולפיד לא חושבים על "היום שאחרי"

הקואליציה דרסה את האופוזיציה גם בשבוע האחרון לכנס החורף, כולל מחזה שמגדיר את כל הבעיה, אבל עדיין מתקשה להתנהל • ונעים בין קייב, וינה, טהרן - וירושלים (חדשות, ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד. צריכים לחשוב קדימה (צילום: אמיל סלמן, פול )

ממשלת "השינוי" דורסת את האופוזיציה

הכנסת יוצאת לפגרת הפסח שלה, שתהיה כמעט חודשיים, אחרי כנס חורף שנמשך כמעט חצי שנה, עם דרמות רבות, תהפוכות, משברים קואליציוניים ומה לא.

כדי שיהיה לנו סגיר שלא יבייש את המבוכות הקודמות, סגן יושבת ראש הקואליציה, בועז טופורובסקי מיש עתיד, היה אחראי על עוד מקרה שיכנס לפנתיאון: טופורובסקי ניצל את העובדה שמחוץ לחדר ועדת הכנסת ניהלו בכירי הקואליציה והאופוזיציה דיון באשר לקביעת מסגרות הדיון לרצף החקיקה, שנוצר, אגב, בגלל קיפאון הקואליציה עליו דיברנו כאן כבר - והצביע לבדו על כל ההגבלות שרצה.

בנט ולפיד עם סילמן. קואליציה דורסנית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחר כך הוא תוקן, בתמיכת הקואליציה, אבל מקרה זה מהווה דוגמה טובה לכך שהממשלה שהתהדרה בעובדת היותה ממשלת "שינוי" לכאורה שוב דרסה את נוהל העבודה התקין בכנסת.

למרות שבנט ולפיד יודעים שגלגל חוזר בעולם, והיום הם ראשי הממשלה ומחר אולי באופוזיציה, הם נוקטים בצעדים דרקוניים נגד האופוזיציה. למה? כי אין להם אפשרות אחרת בקואליציה כל כך צרה וכל כך מסובכת.

כל זה לא עזר להם, ועל רוב החוקים המורכבים שהם תכננו להעביר בסוף כנס החורף, כגון הגבלת כהונת ראש הממשלה או רפורמת הגיור, הם ויתרו.

קייב, וינה וטהרן - והקשר לירושלים

ראש הממשלה נפתלי בנט היה מנהיג המדינה הראשון בתולדותינו שהמריא בטיסה רשמית במהלך יום השבת - הוא פרץ גדר וקשה לדעת מה באמת הייתה הסיבה שעשה זאת ולכן לא ראינו מתקפות נגדו אלא רק עקיצה מצידו של משה גפני - אבל לפחות רשמית מדובר במטרה חשובה: ניסיון להשכין שלום בין רוסיה לאוקראינה, איפה שכל העולם נכשל, במטרה למנוע את הסלמת המאבק ביניהן שיכולה להוביל למלחמת עולם שלישית.

ספק אם אכן בנט יצליח לשכנע את פוטין לוותר על חלומותיו, כולם מפקפקים בכך, אבל עצם הניסיון חשוב מאוד, בטח אם מגיע בברכת ארצות הברית ויתר מעצמות המערב. שוב מוכח הכוח שיש בתואר ראש ממשלת ישראל, גם אם בתוך המדינה פנימה כוחו דל והוא ספק עובר את אחוז החסימה.

בנט בטיסתו במוצ"ש, לאחר ביקורו בקרמלין. תפקיד ראש ממשלת ישראל נושא בקרבו כוח (צילום: ללא קרדיט)

למרות זאת, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו שם דגש על מה שבאמת חשוב עבורנו - הניסיון למנוע את הסכם הגרעין, ותקף על כך את ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד ואת שר הביטחון בני גנץ, לאחר שבתקופה האחרונה חלה ביניהם לכאורה התקרבות, שכנראה תמה.

בווינה ארצות הברית נמצאת על סף חתימה על הסכם גרעין עם איראן שלדעת מומחי ביטחון גרוע בהרבה מהקודם, ועתיד חלילה לבטל את העליונות הביטחונית של ישראל.

לא ברור האם ישראל יכולה לשכנע כבר את ארצות הברית אחרי כל כך הרבה זמן של דיונים, אז אולי כדאי ללכת לתוכניות מגירה, גם אם צבאיות, ולשוב לשקול אותן ברצינות.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב"כיכר השבת", בהגשת כתבנו רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר