אחרי הסערה בישראל

אירופה פותחת בחקירה נגד תוכנת 'פגסוס'

הפרלמנט האירופאי הצביע אמש בעד הקמת ועדת חקירה בנוגע לשימוש של ממשלות בתוכנת 'פגסוס' של חברת NSO הישראלית; "השימוש בה לא יכול להיות מידתי" (חדשות עולם)

בני סולומון | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הפרלמנט האירופאי הצביע אמש (רביעי) בעד הקמת ועדת חקירה בנוגע לשימוש של ממשלות בתוכנת הפריצה 'פגסוס' של חברת NSO הישראלית, כך על פי הפרסום ב"כלכליסט".

בעד ההחלטה הצביעו 635 חברי פרלמנט כש-36 התנגדו ו-20 נמנעו, הועדה תחקור את השימוש בתוכנה במשך 12 חודשיים וישנה אופציה להארכת הזמן.

ההחלטה מגיעה בעקבות דו"ח מקיף של האיחוד שפורסם בחודש שעבר וטען כי יש בתוכנה עבירה על החוק הבינלאומי ופגיעה חמורה בפרטיות, "פגסוס יכולה לעשות אפילו יותר ממה שהבעלים של המכשיר יכול לעשות", נטען.

החוקרים קבעו כי "בשל רמת ההתערבות בזכויות הפרט בתוכנה, השימוש בה לא יכול להיחשב מידתי. זה לא רק קורבן הפריצה, אלא גם כל מי שנמצא עימו בקשר, אפילו אנשים שיושבים במסעדה קרובה למטרה יכולים להיות מוקלטים".

בנוסף, עלו טענות רבות אחרות נגד השימוש החוקי בתוכנה, נטען כי היא מוגדרת ככלי פריצה ולא ככלי יירוט שמותר בשימוש, כי התוכנה משאירה מעט מדי עקבות דיגיטליים וכי התכונות שהיא מאפשרת עוברות את גבול המותר.

בנוסף, החוקרים טענו כי למרות טענות החברה השימוש בתוכנה חורג וכי נעשה בה שימוש גם נגד מטרות שאינן לגיטימיות כמו עיתונאים, פעילים חברתיים, עורכי דין ועוד.

כאמור, כעת הוחלט על הקמת ועדה רשמית שתחקור את פעילות התוכנה והשימוש בה, הוועדה תכלול 38 חברים שזהותם טרם פורסמה ותחקור את ההפרות באיחוד האירופאי, "בין השאר במדינות הונגריה ופולין".

כזכור, לפני כחודש וחצי בישראל פרצה סערה לאחר שבתחקיר ''כלכליסט'' נטען כי המשטרה השתמשה בתוכנה וחרגה מסמכותה כשהיא פורצת לאנשים רבים ללא צו בית משפט, הטענות הוזמו לבסוף כמעט לחלוטין על ידי ועדת חקירה שהוקמה בעניין אך הן עוררו סערה רבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר