היסטוריה ואקטואליה

נחשף: הקשר בין מרן שר התורה לבבא סאלי

הסיפור על הפגישה של הסטייפלר עם הבבא סאלי מוכר אך לא ברור אם הוא תועד, אולם כעת נחשף הקשר התורני בין מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל לבבא סאלי זיע"א (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הבבא סאלי הגר"ח קנייבסקי זיע"א (צילום: באדיבות המשפחה, בעריש פילמר)

סיפר הרב שמעון לוגסי מבת ים שאירע והבבא סאלי שאלו בערבית: "שכון הדא סטייפלר?" (מי זה הסטייפלר?), ענה לו הרב לוגסי שמדובר ברב גדול מבני ברק. אמר לו הבבא סאלי: "תביאו לי אותו לפה" (לנתיבות). אמר לו הרב לוגסי: "כבוד הרב איך אביא אותו לפה, הוא רב גדול בבני ברק?", אמר לו הבבא סאלי: "קח מונית לבני ברק, אתה תסתדר". הרב לוגסי נסע לבני ברק, ובאורך פלא הסטייפלר חיכה לו בחוץ, נסע אתו לנתיבות ונכנס להתבודדות עם הבבא סאלי זי"ע.

לא ברור האם נשארה תמונה מצולמת מאותה פגישה של הסטייפלר והבבא סאלי, אולם זה ברור שלבנו של הסטייפלר, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, היה קשר תורני עם הבבא סאלי והוא הגה בתורתו.

שכן, שר התורה הגר"ח קנייבסקי, כתב מראי מקומות להקדמתו של הבבא סאלי לספר "פתח האהל" שכתב הגה"ק רבי דוד אבוחצירה רבה של תאפילאלת.

מקור המעשה המפעים ששה"ת הגר"ח קנייבסקי כתב מקורות להקדמת הבבא סאלי (מתוך קובץ השמש 6, קובץ תורני בטאון ברית בני תורה, עמוד 36 אוצר החכמה (ישר כח לרה"ג אביחי מרחבי הי"ו שללח לי מקור מופלא זה))

לאחר שהגה"ק רבי דוד אבוחצירה, רבה של תפילאאת, נהרג במיתה אכזרית ע"י השלטונות במרוקו, אחיו הצעיר הבבא סאלי נסע לארץ ישראל כדי להדפיס את ספרי אחיו, נסיעה שבה התגלה אצל חכמי ירושלים כוחו הגדול בתורה ובחכמת הקבלה.

לימים, תלמידיו של הבבא סאלי, חפצו להדפיס מחדש את הספר, ולפענח את המקורות אותם כתב הבבא סאלי זי"ע בסגנון מליצי מלשונות חז"ל. ולצורך כך, הם פנו לשר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל כדי שיעזור להם בכך.

ספר 'פתח האהל' דרשות על התורה ולמועדי השנה. להגה"ק רבי דוד אבוחצירא, בהקדמת הבבא סאלי, שלימים פירש שה"ת הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל. ירושלים תרפ"ג 1923 (באדיבות בית המכירות קדם)

ההקדמה שכתב הבבא סאלי לספה"ק 'פתח האהל' להגה"ק רבי דוד אבוחצירה, נכתבה בדרך מליצה כמנהג קדמוני המקובלים. המו"ל של הספר במהדורה החדשה כתב שהיא צריכה ביאור רחב, שכן במקומות רבים כוונת הדברים עמוקה מאד וסובלת פירושים שונים בכמה אופנים וכו'.

לא יכלנו, כותב המו"ל, להקיף הכל מחמת קוצר המשיג ועומק המושג. בעיקר עסקנו בציון המקורות למליצות וללשונות מתנ"ך, תרגומים, ש"ס בבלי וירושלמי, מדרשים זוהר ותיקונים ועוד.

"רוב המקורות נמסרו לנו ע"י הגאון רבי ש.ח. חיים בהגרי"י קניבסקי שליט"א", כתב המו"ל[1].

• • •

[1] וכן הגאון רבי ישראל אליהו ווינטרוב

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר