כדי לרצות את רוסיה

דיווח: ישראל מנעה מאוקראינה את 'פגסוס'

תחקיר בגרידאן ובוושינגטון פוסט חושף כי לפני כשלוש שנים קייב ביקשה מירושלים גישה ל-NSO, אך סורבה מחשש לכעס במוסקבה. אסטוניה רכשה את המערכת אך הוגבלה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
נתניהו ופוטין ב-2016 (צילום: חיים צח, לע"מ)

ישראל מנעה מאוקראינה לרכוש את תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת הסייבר הישראלית NSO, זאת מחשש שברוסיה יכעסו מהמכירה של המערכת למדינת האויב שלהם, כך על פי תחקיר משותף של הגרדיאן הבריטי והוושינגטון פוסט האמריקני. עבור ישראל הפרסום הזה מגיע בזמן בעייתי ביותר, כאשר בעולם גוברים קולות הביקורת על ירושלים, בטענה שהיא מעדיפה לשמור על קשריה מול מוסקבה, ולא מתייצבת באופן מלא לצד המערב וקייב.

על פי הפרסום בגרדיאן, החל משנת 2019 אוקראינה ניסתה לשכנע את ישראל להעניק לה רישיון לרכוש את תוכנת הריגול, אך למרות הלחץ המתמשך, המערכת לא נמכרה לאוקראינים.

ע"פ הדיווח, בכיר במודיעין האוקראיני אמר שהחלטת ישראל הותירה גורמים אוקראינים בתחושת "בלבול". הבכיר הוסיף כי "אין לי את כל המידע למה ישראל דחתה את הבקשה של אוקראינה, אבל אני מאמין שהממשל האמריקני תמך במאמצים האוקראינים לרכוש את המערכת."

בעיתונים המפורסמים נכתב, בשם גורמים המעורים בפרטים, שהחלטת ישראל משקפת אי-רצון מצידה לעורר סערה מול רוסיה, לה יש קשר מודיעיני הדוק עם ישראל. "ישראל חששה לתת לאוקראינה את היכולת לעקוב אחר טלפונים רוסיים, מהחשש שרוסיה תראה בכך כתוקפנות נגד שירותי הביון שלה".

גם אסטוניה, אויבת נוספת של רוסיה, הוגבלה ע"י ישראל באשר לשימוש ב-NSO. ע"פ הדיווח, אסטוניה אמנם קיבלה גישה למערכת פגסוס ב-2019, אך נאסר עליה להשתמש בתוכנה נגד מטרות רוסיות.

תגובת חברת NSO לפרסום: "NSO ממשיכה להיות נושא לדיווחים לא מדויקים בנוגע ללקוחותיה לכאורה, שמבוססים על שמועה, רמיזות פוליטיות וההיפך מהאמת".

תגובת משרד הביטחון: "מדינת ישראל מסדירה את השיווק והייצוא של מוצרי סייבר בהתאם לחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני משנת 2007. החלטות מדיניות בנוגע לפיקוח על ייצוא לוקחות בחשבון שיקולים ביטחוניים ואסטרטגיים שכוללים עמידה בהסדרים בינלאומיים. כעניין של מדיניות, מדינת ישראל מאשרת ייצוא מוצרי סייבר אך ורק לגופים ממשלתיים, לשימוש חוקי ורק למטרות של מניעה וחקירה של פשיעה וסיכול טרור, על פי הצהרות קצה/משתמש קצה שניתנו על ידי הממשלה הרוכשת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר