מבצע חילוץ דרמטי

הפרטים נחשפים: מאפיה חטפה חסיד בקייב, כך הוא חולץ

גארי לוגבינסקי, חבר פרלמנט אוקראינה, חשף השבוע מבצע חילוץ חסיד חב"ד, שנחטף בידי מאפיות בקייב בסיוע כוחות הביטחון, לפני מספר חודשים. 'כיכר' עם כל הפרטים (בעולם)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
החסיד כפי שנמצא בפאתי קייב (צילום: באדיבות המצלם)

חבר הפרלמנט היהודי של אוקראינה, גארי לוגבינסקי, שבמשך שנתיים כיהן כסגן נשיא האספה הפרלמנטרית של מועצת אירופה, חשף השבוע, בראיון שהעניק לשבועון 'כפר חב"ד', מבצע חילוץ של חסיד חב"ד, שנחטף בידי כנופיות בקייב לפני מספר חודשים.

"זה היה בקיץ האחרון", הוא סיפר לסופר מנדי קורטס. "התקשרה אליי אחת מנשות הקהילה שלנו בקייב ואמרה לי שבעלה נעדר, שהיא כבר זמן מה לא מוצאת אותו וחוששת לשלומו, וביקשה את הסיוע שלי.

"לפי החוק באוקראינה, כל עוד לא חולפים שלושה ימים מאז ההיעדרות לא ניתן בכלל לפנות למשטרה ולהגיש דיווח. גם אחרי שחולפים שלושה ימים התהליך די איטי, כי עד שפותחים תיק ופונים לבית משפט ומתחילים באמת לפעול לוקח בערך חודש. אותה אישה הייתה שבורה, היא בכתה וביקשה ממני לעזור. אמרתי לה, 'בסדר, אנסה לטפל'".

לוגבינסקי תיאר: "הצלחתי להגיע במהירות למצלמות וידאו מרגעי החטיפה שלו. התברר שרכב המתין לו מחוץ לבית הכנסת, הוא נכנס אליו ונחטף. חטפו אותו כי חשבו בטעות מסיבות שונות שיש לו כסף רב. כך או כך בדקתי את מספר הרכב שהופיע במצלמות וגיליתי שלפי הנתונים הרשמיים אין כזה רכב. התברר שהחוטפים השתמשו בלוחית מזויפת.

"בכלל ככל שהעמקתי בסיפור גיליתי שהחוטפים היו מקצוענים. הם ידעו מה הם עושים והצליחו לטשטש ראיות. לדוגמה לא היה לחסיד החטוף טלפון, הם השליכו את המכשיר שלו באמצעות שליח - ככל הנראה - ברכת התחתית. מאוחר יותר גילינו שהם עבדו יחד עם אנשי שירות הביטחון הפנימי באוקראינה והצליחו לשבש ראיות. כדי לאתר את הרכב עירבתי את השר לביטחון פנים. זה היה ביום ראשון, שהוא יום חופשי כאן, ובכל זאת ביקשתי ממנו שיפעל בדרכים, 'בין החוקים', על מנת לאתר את הרכב".

מצבור הנשק שנמצא

לדבריו, "אחרי מספר ימים הצלחנו להגיע למבנה ביער, שבו חשדנו שנמצא היהודי החסידי שנחטף. הבעיה הייתה שחששנו לגשת לבית. עשרים קילומטרים סביבו היה שטח דומם. ידענו שאם נתקרב ויגלו אותנו - יכולים החוטפים להרוג אותו, כדי שלא יוכל להעיד נגדם. במשך השבוע הסתובבנו בסמיכות מקום, ערכנו תצפיות על הבית. באחד הימים יצא מהבית רכב ונסע לקנות במכולת דייסה ומים. הבנו שזה אוכל לחטוף.

"בסופו של דבר, יחד עם אנשי ביטחון, הצלחנו לגבש מבצע חילוץ. אכן מצאנו את החטוף בבית, במרתף. הרגלים שלו היו שבורות. הוא חולץ. בבית נמצאו כמויות ענק של נשק וכן תעודות של השב"כ האוקראיני. באותה הזדמנות המשטרה עצרה גם כמה מאנשי שירות הביטחון. מבצע החילוץ לא ארך יותר משלוש דקות. עד שנכנסנו לא היינו בטוחים בוודאות שמי שאנו מחפשים נמצא בבית. ברוך השם בסופו של דבר הוא חולץ, ואותו חסיד היום עובד ומקבל בקייב פליטים שמגיעים מהעיר צ'רניגוב במזרח".

צ'רניגוב זו העיר שפעולות החילוץ ממנה הכי קשות. אין בעיר לא חשמל ולא מים ולא קווי טלפון פעילים ולא חימום. זו העיר השנייה באוקראינה שכמעט נכחדה לחלוטין בעקבות המלחמה. "מפוצצים שם בניינים השכם והערב ויש בעיר מאות הרוגים בכל יום, אנשים שיצאו מהמקלטים לקנות לחם", תיאר לוגבינסקי.

"בקייב אין הרבה מתנדבים שיקבלו את הפליטים, בגלל שרבים עזבו. אבל עם אלו שנשארו נמנה אותו חסיד חב"ד, שנחטף בקיץ האחרון. בפורים האחרון הוא האכיל את הפליטים שהגיעו מצ'רניגוב והמשפחה שלו מכינה את האוכל. את הפליטים הבאנו לבית הכנסת. ועם הפליטים נמנו ההורים של אשתו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר