'היסטוריה לא מוכרת'

המכון היהודי: 'קנה בושם' שבתורה - קנאביס

במנהטן תיפתח תערוכה על היסטוריית היהודים והצמח השנוי במחלוקת, תחת הכותרת 'עם ישראל היי' • "התערוכה רצינית ונעשה מחקר רב, אבל הקנאביס מאפשר ליהנות קצת" (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
צמח הקנאביס (צילום: Shutterstock)

מכון המחקר היהודי YIVO - 'המכון למחקר יהודי' שנוסד במקור בווילנה וממוקם כיום במנהטן, הכריז על פתיחת תערוכה חדשה וייחודית, שתעסוק בהיסטוריית היהודים והקנאביס.

תחת הכותרת 'עם ישראל היי' (כלומר, בהשפעת סמים), יציג המכון פריטים יהודיים לשימוש בקנאביס, כמו גם נתוני מחקרים שערך אדי פורטנוי, יועץ אקדמי ואוצר יהודי אמריקני שאחראי על התערוכה החדשה והחריגה.

לדברי פורטנוי, "התחלתי לעשות מחקר בנושא ולא רק שמצאתי הרבה חפצים, אלא שגיליתי את כל ההיסטוריה הזו של היהודים והקנאביס שבאמת לא הייתה ידועה לי וכנראה להרבה אנשים אחרים". את הדברים אמר ל'ניו יורק פוסט' שדיווח על כך.

לדבריו הסיפור מתחיל כבר מהתנ"ך, שם בספר שמות מדובר על "קנה בושם", שלדעתו הוא קנאביס.

אדי פורטנוי (צילום: הספריה הלאומית)

יודגש כמובן כי על פי הפירושים המקובלים 'קנה בושם' הוא קנה סוכר, או לכל היותר צמח כלשהו בעל ריח נעים, ורבנים במיינסטרים היהודי יאמרו כי דור המדבר לא עישן סמים מכל סוג, גם לא סם קל כמו קנאביס. אך חלק מן החוקרים מרבה לטעון כי 'קנה בושם' הוא קנאביס, ולא רק בגלל הדמיון בצליל המילים.

אחד מהפריטים שיציג פורטנוי בתערוכה שלו, הוא דף שמתוארך למאה ה-12 לספירה, שנראה כמו הזמנה של קנאביס. במסמך שנמצא בבית כנסת בקהיר שבמצרים בשנות ה-1800, ביקש מחבר המכתב בדים וחשיש (תוצר של קנאביס) תמורת כסף.

מסמך זה ומסמכים נוספים מהגניזה בקהיר ישוחזרו לתערוכה, ובהם שיר הלועג לאנשים שמעשנים חשיש באומרו "הם אוכלים מה שהם רואים".

התערוכה תיפתח ב-5 במאי במנהטן, כאשר פורטנוי ינחה פאנל בנושא. לדבריו, "התערוכה לוקחת את הנושא ברצינות ונעשו הרבה מחקרים, אבל מכיוון שמדובר בקנאביס, יש הזדמנות להשתעשע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר