חוקרים מנהגים

למה מכינים חלת מפתח בשבת אחרי פסח?

כולנו יודעים כי בשבת אחרי חג הפסח נהוג להכין חלת מפתח כ"סגולה לפרנסה", אבל מה באמת עומד מאחורי המנהג ולמה דווקא אחרי פסח? • וגם: מתכון מנצח לחלת מפתח מיוחדת (יהדות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
כל הסיבות לחלת מפתח שמכינים השבת (צילום: חיים גולדברג - כיכר השבת)

השבת, שבת מברכים של חודש אייר, היא השבת שמיד לאחר חג הפסח - לאחר השבת הקודמת היתה צמודה לשביעי של פסח ומנהג ישראל לקלוע ולאפות חלות בצורת מפתח, ויש הנוהגים אף להכניס מפתח אמיתי לתוך החלה.

"סוגלה לפרנסה", זאת תהיה התשובה הראשונה שנקבל אם נשאל מדוע עושים כך.

זו תשובה נכונה בהחלט, אבל הפעם בחרנו להעמיק קצת יותר במנהג. איפה הוא התחיל, מדוע דווקא בשבת אחרי חג הפסח ולמה המנהג הוא סגולה לפרנסה?

המקור הראשון שבו נזכרה הסגולה הוא בספרו של רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא, בעל ה"אוהב ישראל" (דף קט) וכך לשון קדשו: "המנהג הוא מימים קדמונים לנקוב את החלות בשבת שלאחר הפסח במפתחות. ונעשה על החלה צורת מפתח, ומנהג ישראל תורה הוא".

המרא דאתרא של שכונת קראון הייטס וחבר הבד"צ שם, הרב יוסף ישעיה ברוין, התייחס למנהג וכתב כי אומנם בחב"ד לא מצאנו לזה מקור אך כתוב ב'אוהב ישראל' את טעם המנהג: "שערי שמים והמוחין נסגרו אחר פסח ועל ידי מצות כבוד שבת פותחים מחדש השערים, וכן לרמז שיפתח לנו שערי הפרנסה, בהיות ובכניסתם לארץ ישראל לפני פסח ופסיקו לאכול מהמן. ועוד כתבו לקשר עם ימי העומר שבכל יום יש מפתח".

מנהג ישראל תורה הוא. חלת מפתח ביתית (צילום: ארי טננבוים)

זאת אומרת הסיבה היא, כיוון שעד שנכנסו לארץ ישראל היה להם מן, ומשנכנסו פסק המן ולכן מבקשים על פרנסה (גם) על ידי הכנת חלות בצורת מפתח.

למעשה, המנהג החל בחסידות באבוב וברבות השנים הוא מתפשט בכלל עדת ישראל, כשכל שנה עוד ועוד אנשים מצטרפים למנהג.

טעם נוסף שמוזכר ב'אוהב ישראל': "דכתיב פתחי לי אחותי רעיתי, ואמרו חז"ל פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, ובפסח היו כל השערים ומוחין עילאין פתוחין ואחר כך ננעלו וצריכין אנו לפותחן, ולכן מנקבין הלחמים בשבת זו במפתחות, לרמז בזה שאנו פותחים מעט ע"י מצות שבת, וה' הטוב יפתח לנו את אוצרו הטוב שחקים ממעל, ודלתי שמים יפתח, וכאשר נתן לאבותינו המן בחדש אייר שמברכין בשבת זו, והוא סגולה לכמה השפעות טובות".

קרי: בפסח כל השערים פתוחים וכיוון שהם נסגרים אחרי החג אנחנו מבקשים מה' שיפתח לנו את אוצרו הטוב על ידי הכנת חלות מפתח.

עוד פירוש נחמד, שלאחר קריאת השורות הקודמות הינו נותר בגדר פירוש נוסף על ההסבר האמתי, שכיוון שלאחר הפסח אין קמח מוכן וכולם מכינים חלות מקמח חדש, רצו להזכיר על הפרשת חלה ולכן קבעו מנהג שיעורר את כולם להכין חלות בצורת מפתח ואז ממילא יזכו במצווה החשובה. אבל, כאמור, זהו פירוש נחמד ותו לא.

המעניין הוא שה'אוהב ישראל' מחזק את המנהג וכותב כי "מנהג ישראל תורה הוא" ולכן גם אם עד לרגע קריאת הכתבה לא ידעתם מה הפירוש המדויק או אתם מכירים אנשים ונשים שעדיין לא יודעים מה הפירוש – יש להם מקור על מה להסתמך, הרי כך מנהג ישראל.

והעיקר כמובן שיהיה לכולנו פרנסה בשפע!

רוצים להכין חלת מפתח מושלמת?

אופן ההכנה:

1. בקערת מיקסר עם וו לישה, מניחים את כל המרכיבים מלבד המלח והמים, ומפעילים את המיקסר ללישה ראשונית, כך שהחומרים יתאחדו.

2. מוסיפים לקערה את המלח, ממשיכים ללוש ואז מוסיפים את המים ומגרדים את דפנות הקערה אם נדבקים עליהן גושי בצק. ממשיכים ללוש במשך 10 דקות לפחות באופן רצוף.

3. מכסים את קערת המיקסר בשקית ניילון ומניחים להתפחה במקום חמים עד שהבצק מכפיל את נפחו, מקבל מרקם אחיד ונפרד בקלות מדפנות הקערה.

4. מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח, לשים אותו ביד לצורה מאורכת ומחלקים את הבצק ל-4 חלקים שווים.

5. מחלקים כל חלק בצק ל-4 חלקים שווים וכל חלק מרדדים לרצועת בצק ארוכה בגודל שווה. מחברים את 4 הרצועות בצד אחד וקולעים לחלה (צפו בסרטון).

חוזרים על סעיפים 4-5 עם 3 חלקי הבצק הנותרים, כך שיתקבלו 4 חלות יפות.

איך יוצרים צורת מפתח? מניחים חלה אחת על נייר אפייה, לוקחים חלה נוספת, סוגרים אותה לטבעת ומניחים אותה לצד החלה האנכית כך שיתקבל מעין מפתח.

6. מכסים את החלות במגבת להתפחה שנייה של 30 דקות. מורחים בביצה טרופה ומפזרים מעל שומשום או פרג.

7. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 30-40 דקות, עד שהחלות אפויות היטב גם בצד התחתון שלהן.

חלת מפתח סופר טעימה (צילום: מורן פינטו)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר