שנה ל'שומר החומות'

הקצין משחזר ל'כיכר': כך צה"ל פגע קשות בארגון החמאס

מי ניצח ומי הפסיד? האם דין פצמ"ר כדין רקטה ואיזה קשר יש בין גל הטרור לרצועת עזה?; במלאות שנה למבצע 'שומר החומות', רב סרן חנן בווני בריאיון מיוחד ל'כיכר' על ההצלחה והלקחים (ביטחון)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
רס"ן חנן בווני (צילומים: דובר צה"ל)

בימים אלו אנו מציינים שנה למבצע 'שומר החומות', וצה"ל נמצא בעיצומו של תרגיל רחב היקף, בו מיושמים הלקחים שנלמדו במבצע. רס"ן חנן בווני, שבזמן המבצע - כמו היום - שימש כמקשר בין ההתיישבות בגזרה לבין החטיבה הדרומית, האחראית על היישובים במועצה אזורית אשכול, בריאיון מיוחד ל'כיכר השבת' הוא חוזר שנה אחורה, מתאר את ימי המבצע, הלקחים שהופקו וחושף מעט מפעילות צה"ל.

"בשבוע לפני המבצע היינו ברצף בו הופרחו אל עבר עוטף עזה בלונים ועפיפונים שייצרו המון שריפות בעורף האזרחי, הגבנו בפעילות צבאית מול מטרות של חמאס", מספר רס"ן חנן בווני, "שבוע לפני שומר החומות, בערב שבת, נשלחו רקטות לעבר שטחנו, זה לא בישר כי אנחנו עומדים בפתחו של מבצע אבל כן העלנו את רמת הדריכות, ביום של שומר החומות, זה היה ביום שני, התחילו תקיפות לעבר שטחנו והפרחות בלונים".

יירוטים בשמי בני ברק ב'שומר החומות' (צילום: בעריש פילמר)

הוא מספר כי "במהלך המבצע היו כמה נפילות, בדרך כלל על כל נפילה בשטחנו ופעילות של ארגוני הטרור אנחנו מפעילים תגובה לעבר מטרות שלהם, בין אם זה מטרות שבחזית ובין אם זה מטרות שנמצאות בעומק הרצועה, ככלל, על כל פעילות עוינת שלהם אנחנו מגיבים במידה כזו או אחרת".

הוא מספר כיצד התושבים קיבלו את האירועים: "העמדה של התושבים לפני 'שומר החומות' ותוך כדי הייתה: 'אנחנו מוכנים לספוג בשביל שיהיה שקט בשנים הבאות', הם היו מוכנים לקבל את ירי הרקטות בשביל שיתאפשר שקט לשנים קדימה".

רס"ן חנן בווני עם רבש"צים (דובר צה"ל)

אני שואל את חנן איך פועלת המשוואה, דין עפיפון ורקטה כאחד? הוא מהסס מעט ומשיב: "אין משוואה", ומבהיר את דבריו: "זה לא שעל עפיפון אני יבצע ירי של צה"ל ועל רקטה אני יבצע ירי של חיל האוויר".

בהמשך הוא מסביר כי "אין שוני בתגובה של צה"ל בין ירי למרכז הארץ לירי לעוטף עזה, כשזו רקטה למרכז הארץ מן הסתם ינסו לפגוע במקור הרקטה שכנראה יהיה ממוקם בפנים עזה".

"התגובה משתנה ביניהם, אנחנו מגיבים בהתאם לסוג הירי שנורה, כך אם זה יהיה ירי של פצמ"ר לעוטף עזה התגובה תהיה לעבר המפעל שבו הוא מיוצר", עם זאת, הוא מבהיר: "זה לא תמיד כך, אבל זו הנחת העבודה".

תקיפות צה"ל ברצועת עזה בזמן 'שומר החומות' (צילום: דובר צה"ל)

אני שואל מי 'ניצח' במלחמה, וחנן משיב: "אנחנו לא מתעסקים במשחק של מי ניצח ומי הפסיד, אנחנו פגענו קשה מאוד בתשתיות של חמאס, פגענו קשה מאוד בכוח האדם וביכולות שלו, יש הרבה מטענים שהוא ניסה להוציא לפועל והוא לא הצליח, אבל חמאס כמו חמאס, גם אם הוא הוכרע, הוא ירים את הדגל בגאווה ויכריז ניצחתי".

לבדרי רס"ן בווני: "מטרת המבצע לא הייתה להכריע את חמאס, הבנו שהוא כנראה ימשיך להציק לנו אחרי המבצע, והכוונה הייתה לפגוע בתשתיות אסטרטגיות ויכולות שהוא ניסה לייצר לעצמו".

זירת נפילה של אחת הרקטות (דוברות המשטרה)
נפילה בישראל (קרדיט ביטחון שער הנגב)

"עמדנו בלא מעט הישגים", הוא אומר ומפרט: "לא היו עפיפונים מאז שומר החומות, ירי רקטי כן היה, אבל מאוד דל ביחס לתקופה שקדמה ל'שומר החומות'. יש השפעה באופן ישיר של המבצע על השקט שקיים כרגע, חמאס עסוק בשיקום והוא בעצמו לא רוצה להסלים את המצב".

ומתי תהיה המערכה הבאה? שאלנו וחנן משיב כי "אנחנו לא פוגעים בהם ביום יום, אני לא יודע להגיד מתי הוא יסיים לשקם את הרצועה".

תקיפה בעזה בזמן 'שומר החומות' (מתוך טוויטר)

מה השתנה מאז המבצע? שאלנו, ורס"ן בווני משיב כי "מאז המבצע הושלמה בניית מכשול הגדר, התפיסה השתנתה מול פגיעות במכשול, הפקנו לא מעט לקחים שצפו ב'שומר החומות', כמו מיגון המרחב, במבצע עשינו את זה טוב, פרסנו חסמים לאורך הגזרה כדי למנוע מצבא ואזרחים להיחשף ותוך כדי המבצע הבנו שצריך לשנות חלק מהמיקומים ולהרחיב ולמסד את התוכנית הזו".

על רקע גל הטרור, אני שואל אם הם רואים קשר בין הפיגועים שיוצאים מיהודה ושומרון לרצועת עזה: "יש הסתה שמגיעה מרצועת עזה, אנחנו רואים את זה למשל בפיגוע באלעד שהבחור הגיע עם גרזן אחרי שבנאום ההסתה בעזה נאמר 'לצאת עם סכינים וחרבות', אנחנו מבינים שזה גורם תורם, אבל אנחנו לא עושים שום פעילות אקטיבית ברצועה ומחכים להחלטות הדרג המדיני".

זירת נפילה בעוטף (צילומים: זק"א/איחוד הצלה/מד"א)

לסיום, אני שואל האם התושבים בעוטף עזה חוששים, הוא מבטל זאת: "יש תנופת בנייה גדולה, מתוך 31 יישובים אני חושב שרק בשניים אין בנייה, אנשים רק רוצים לבוא ולהיקלט, אנשים לא חוששים לגור פה ומגיעים עוד ועוד".

"עם זאת", הוא מדגיש, "אי אפשר להתעלם מהנזק הנפשי שנגרם לילדים בעוטף כתוצאה מהאזעקות התכופות וקולות הפיצוצים שהם שומעים, הגורמים הרלוונטיים עושים את מירב הפעילות בכדי להקל עליהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר