הצע"ח מוסכמת

בשורות טובות לרוכשי דירה חדשה בישראל

לאחר שהאופוזיציה והקואליציה הסכימו ביניהם על תיקון לחוק המכר, הוא יעלה היום להצבעה במליאה • על פי ההצעה, יהיה תיקון בהגבלת הצמדת מחירי הדירות ופיצוי בגין איחור (כלכלה)

בני סולומון | כיכר השבת |
פרויקט בנייה בבאר יעקב | ארכיון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לאחר שהקואליציה והאופוזיציה הגיעו להבנות הדדיות, ההצעה לתיקון חוק המכר צפויה לעלות היום (רביעי) להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, והיא צפויה לעבור.

על פי התיקון שהציעו חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' והשר זאב אלקין, וההצעה אושרה בקריאה ראשונה. כשלאחר מכן עברה הצעת החוק להכנה וועדת הכספים בראשותו של ח"כ אלכס קושניר. הבוקר אישרה הוועדה את הצעת החוק, שתובא הערב לאישורה הסופי של הכנסת. תיקון החוק יכנס לתוקף 7 ימים עם כניסתו לרשומות

על פי ההצעה, תהיה הגבלה בהצמדת מחירי הדירות - נכון להיום נהוג להצמיד את מחיר הדירה כולו למדד תשומות הבנייה. לכן הרוכש משלם את עליית המדד על כל רכיבי מחיר הדירה, גם על אלה שאינם מושפעים מהמדד, כגון – מחיר הקרקע, הרווח היזמי והמע״מ. תיקון החוק החדש אומר כי חברות הבנייה יוכלו להצמיד למדד רק עד 40% ממחיר הדירה. כלל הסכום שישולם עם כריתת חוזה המכר לא יוצמד כלל, ובכל מקרה תשלומים שלא יפחתו מ-20% ממחיר הדירה לא יוצמדו למדד כלל. מכאן שרק עד 40% ממחיר הדירה יוצמד למדד. יודגש כי ע"פ הצעת החוק, לא ניתן יהיה להצמיד את מחיר הדירה למדד לאחר מועד המסירה שנקבע בחוזה, גם במקרה שהדירה תימסר באיחור.

בנוסף, על פי ההצעה יהיה פיצוי בגין איחור במסירת דירה - הצעת החוק מצמצמת את הפטור מתשלום פיצוי לרוכש במקרה של איחור במסירה רק למקרה שבו האיחור נבע ממעשה או מחדל של הרוכש או למקרה שהחוזה סוכל. בנוסף במקרים בהם תימסר הדירה באיחור של לפחות חודש ועד ארבעה חודשים, חברת הבנייה תשלם פיצוי בגובה שכר דירה מלא (100%) ובמקרה של איחור של חמישה חודשים ועד עשרה חודשים חברת הבנייה תשלם לקונים תשלום חודשי בשיעור של 125% משכר דירה באזור. על כל איחור שמעבר לעשרה חודשים יוטל פיצוי בגובה 150% משכר הדירה באזור.

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', מסר הבוקר: "זהו יום גדול עבור רוכשי הדירות ועבור שוק הדיור במדינת ישראל. במשך השנים, אלפי ומאות אלפי זוגות צעירים חויבו לשלם ללא שום היגיון, סכומי עתק שלא נלקחו בחשבון בעת חתימת החוזה ושאינם בשליטתם. היום אנחנו עושים תיקון גדול וחשוב וחוסכים מאות אלפי שקלים לזוגות הצעירים ולכל רוכשי הדירות. הצער היחיד שלי הוא שהמשפטנים מונעים את החלת התיקון רטרואקטיבית על עשרות אלפי זוגות צעירים שחויבו לחתום על חוזים דרקוניים בשנים האחרונות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן וזה חבל מאד. לא נשאיר אותם מול שוקת שבורה ולא נרפה עד שנמצא פתרון גם להם".

"לצערי יש מי שגורר את מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת וזו כנראה תהיה הפעולה האחרונה שלי בכנסת הזאת. אני גאה ושמח שאני מסיים את הכנסת ה-24 בהעברת חוק שיקל באופן דרסטי ומיידי על מאות אלפי אזרחי ישראל. אני רוצה להודות ליו״ר ועדת הכספים ח״כ אלכס קושניר ולמנכ״ל משרד השיכון אביעד פרידמן שעבדו איתי שכם אל שכם על העברת החוק החשוב הזה. תודה מיוחדת ליועץ שלי עדיאל מהצרי שיזם וליווה את החוק משלב הרעיון ועד העברתו היום".

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון: "מרגע כניסתי לתפקיד אמרתי שיש לשנות את חוק המכר במטרה להגן על הרוכשים ולקדם שקיפות מולם. תיקון החקיקה שיאושר הערב הוא תוצאה של עבודת מטה מורכבת אשר בוצעה במשרד על ידי האגפים השונים, תוך קיום שיח משמעותי עם כלל הגורמים הרלוונטיים בשוק הנדל"ן ודיונים אינטנסיביים בוועדת הכספים בראשות חברי אלכס קושניר ותמיכה רחבה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' ויתר חבריי בוועדה לקידום תיקון עוול של שנים. אני מאמין שתיקון החוק עתיד להביא עסקאות מכר הוגנות יותר בשוק הנדל"ן בישראל, יחד עם וודאות עבור הרוכשים."

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "התיקון לחוק המכר מגיע בזמן קריטי עבור עשרות אלפי רוכשי דירות שצפויים לקנות את דירתם בזמן הקרוב. חוקי המכר לא עודכנו מזה 5 שנים והגיעה העת להסיר מהם את האבק ולתקן מה שצריך. אני רוצה להודות לכל הגורמים שלקחו חלק בעבודה במשרד ובדיונים הקדחתניים שקיימנו בוועדת הכספים."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר