היסטוריה ואקטואליה

הרב מלונדון מגיב: מי היה משה מנדלסון?

סדרת המאמרים אודות פירושי אדונינו הגר"א זי"ע, ולהבדיל משה מנדלסון שר"י על צורת הנפת מטה משה רבנו בקריעת ים סוף, קבלה תגובות רבות; זו תגובת הרב מלונדון (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגר"א זצוק"ל מווילנה (מימין), משה מנדלסון שר"י (משמאל) (צילום: מאת Winograd; מאת After אנטון גרף - Upload by James Steakley. Das Jahrhundert der Freundschaft. Johann Wilhelm Ludwig Gleim und seine Zeitgenossen, ed. Ute Pott (Göttingen: Wallstein, 2004), p. 109, ויקיפדיה)

סדרת המאמרים אודות קובץ 'ישורון' שציטט את פירושיהם של קדוש ישראל אדונינו הגר"א זי"ע, ולהבדיל משה מנדלסון שר"י (שהתנועה הרפורמית נתלתה בו לדעותיהם הכוזבות) בנוגע לצורת הנפתו של מטהו של משה רבנו בקריעת ים סוף, קבלה תגובות רבות.

כזכור, במאמר בקובץ ישורון ציטט "חכם אחד" (עלום שם), את מקורות חז"ל, מי צודק בנקודת המחלוקת בנוגע להנפתו של מטה משה רבנו; האם קדוש ישראל אדונינו הגר"א מווילנה שסבר שהמטה הונף למעלה, או מנדלסון שסבר שהמטה הורד מלמעלה למטה. ודברי ה'חכם אחד' פורסמו בעילום שם, בהמשך המאמר בקובץ ישורון.

תגובה קבלנו מרב מלונדון (שביקש להישאר בעילום שם) שכתב לי ש"אין מנהגי להגיב על מאמרים ב'כיכר השבת', אולם כאשר מפורסם דברים שהיו בציפור נפשם של היהדות הנאמנה לפני השואה, לא אוכל שלא להגיב".

אותו רב שלח אותי לעיין בספר "חבצלת השרון" לגאון רבי דָּוִד מְנַחֵם מאָנִישׁ בַּאבַ"ד זצ"ל שהביא בשם ה"בני יששכר: "שלמרות שמנדלסון קיים בפועל מצוות, ביקש [הבני יששכר] מהקב"ה שיוריד אותו לשאול תחתיות בגיהנום". עוד הובא בשמו של הבני יששכר: "לא רצה להגדיר את משה מנדלסון כיהודי וקרא אותו בכינוי בלי להגדירו כיהודי", וכך הובא בשמו של תלמידו הגאון הרב הגאון החסיד רבי אלימלך רומפלר זצ"ל מלונדון.

לטענת הרב מלונדון, לומר על משה מנדלסון שהיה ירא שמים - - אם זה לא היה עצוב - זה היה מקסימום בדיחה לא מוצלחת.

לגבי הטענה שהציג הרב זומר שגדולי ישראל רבים לא התנערו ממשה מנדלסון, טען הרב מלונדון: "יש הרבה להאריך (בכאב) על בני הדור תחילת שנת ת"ר שלא התנערו מן תנועת המשכילים והרפורמים למיניהם". עוד הוסיףהרב מלונדון: "נאמר חכמים הזהרו בדבריכם (וכ"ש - בכתביכם) ודי בזה".

***

נשמח לקבל את תגובת הקוראים הת"ח של מדור 'היסטוריה ואקטואליה', על מה כוונתו של הרב מלונדון, אודות: "בני הדור תחילת שנת ת"ר שלא התנערו מן תנועת המשכילים והרפורמים למיניהם".

לסיום נביא את לשונו המלאה של הגאון רבי דָּוִד מְנַחֵם מאָנִישׁ בַּאבַ"ד זצוק"ל (חי ופעל בין השנים תרכ"ה, 1865 - ה'תרצ"ז 1937) ראש ישיבה, ורבה של טרנופול, מחבר שו"ת 'חבצלת השרון':

"ושמעתי מאיש זקן ואיש תם וישר שסיפר לי מה שאזניו שמעו מהרב הקדוש מהרצ"א מדינאב בהיותו אצלו בבחרותו על שבת קודש, ובשעת הסעודה שלישית אמר תורה בהתלהבות מאד על הלומדים חכמותיהם ולשונותיהם והתחיל לדבר מראש המשכילים מענדעלזאהן שהפך את מדינת אשכנז למינות, ומגודל התלהבות עמד על רגליו ואמר בזה הלשון, ריבנו של עולם יוכל להיות שאותו הרשע כבר סבל על כל עוונו ועתה מגיע לו גן עד על שהיה פריממע–דושא (שאמרו עלו שבפועל היה מקיים כל המצוות) אנו מבקשים אותך שבכל מקום שהוא עכשיו תוריד אותו משם לשאול תחתית. יען שהחטיא את הרבים והיפך הרבה מישראל לאפיקורסים וכופרים.." (חבצלת השרון א עמ' 8).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר