היסטוריה ואקטואליה

המעשה עם 'אבן סנפירינון' ודעתו של הגר"ח קנייבסקי

אחד המאמרים שעוררו פולמוס רב היה המעשה על אדונינו הגר"א זצוק"ל ועל להבדיל משה מנדלסון שר"י עם אבן סנפירינון; מה חשב מרן שר התורה זצ"ל על המעשה? (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: דוד זר)

אחד המאמרים שפרסם כותב השורות באתר 'כיכר השבת', שעוררו פולמוס רב, ותגובות קשות, היה המעשה על אדונינו הגר"א זצוק"ל ועל להבדיל משה מנדלסון שר"י כפי שהובא בקובץ ישורון ד' עמ' 705 שי"ל בשנת תשנ"ט.

המעשה אירע לטענת המקורות מהם ניזון קובץ ישורון, בימי הגר"א מווילנה, שמצאו אבן קטנה ברוסיה, שהיו לה סגולות יוצאות מן הכלל.

החוקרים לא הצליחו להסיק מה מקורה, ופנו למשכיל המפורסם משה מנדלסון שגם הוא לא הצליח למצוא ולגלות מהי סגולתה הנפלאה של האבן. כשהחוקרים התייאשו מלמצוא פתרון, יעץ להם משה מנדלסון המשכיל, לשלוח אותה לרבן של ישראל קדוש ישראל אדונינו הגר"א זצוק"ל מווילנה "ששמו נודע כבקי בכל שבע החכמות".

קדוש ישראל הגר"א מווילנה בגאונותו (ע"פ חז"ל בירושלמי) גילה באוזני החוקרים שהאבן הנ"ל היא אבן סנפירינון שהטבע שלה לחלק מין למרכיביו השונים מבחינה כימית, והחוקרים נוכחו לדעת בגדלותו של הגר"א גם בחוכמת הטבע.

המשך הסיפור כפי שהובא בקובץ ישורון שמשה מנדלסון: "הפגין את דעותיו הכוזבות להכחיש את נס ים סוף" בטענה שמטהו של משה רבנו היה עשוי מסנפירינון כפי עדות חז"ל, ומשכך הוא בקע את הים באופן טבעי, ולא שהיה נס (עפ"ל).

כששמע קדוש ישראל הגר"א מווילנה את טענתו שלח לו: "אפיקורס שכמותך, בתורה הקדושה נאמר הרם ידך את מטך, הרם - כלומר סלקהו מהצד – כמו הרימו מתוך העדה וכו'".

בהמשך, קובץ ישורון ציטט "חכם אחד" שחקר אודות מקורות חז"ל וראשונים לפרושיהם של קדוש ישראל אדונינו הגר"א מווילנה, ומנדלסון. ודברי ה'חכם אחד' פורסמו בעילום שם, בהמשך המאמר בקובץ ישורון.

המאמר קיבל תגובות זועמות, ובעיקר על הדיון שציטט כותב השורות מתוך קובץ 'ישורון' שפרסם מאמר בשם 'חכם אחד' (בעילום שמו כמובן), בנוגע למי יש יותר מקורות חז"ל וראשונים, האם, אדונינו הגר"א זצוק"ל, או להבדיל משה מנדלסון שר"י.

כעת מתברר שמרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל סבר שמעשה זה אינו נכון. בספר 'בסוד שיח' לסופר הג"ר דב אליאך הובא בשמו של מרן על מעשה זה: "רבינו הורה שלא להביא המעשה כלל וכלל מאחר ומקורו בדמיון מעוות".

ב"ה שלא עלתה תקלה על ידי כותב השורות, שכן כבר כשקראתי את מעשה זה, "הרחתי" שהמעשה לא מסתבר שיכול להיות המציאות, ולאחר שבררתי אצל גאון חוקר חשוב שליט"א, כתבתי בהערת שוליים: "ישנם מהחוקרים שפקפקו מבחינה היסטורית באמינות מעשה זה" בתקוה שלא לחטוף על הראש מהגולשים הירא"ש של 'כיכר השבת' שבוחנים ב"עיני בדולח" ו"השקפה טהורה" כל מאמר שמתפרסם בבמה חשובה זו.

כעת מתברר שזה לא רק חוקרים, אלא קביעה מוחלטת של רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל.

המאמר מתוך קובץ ישורון

לקריאה נוספת: בסוד שיח, מכון מורשת הישיבות ירושלים, עמוד 73

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר