היסטוריה ואקטואליה

דברי הנצי"ב: איזה צדיקים הקב"ה לא סובל?

"חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס", כותב הנצי"ב מוולוז'ין, "הקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו"; על מי היתה כוונתו בדבריו? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הנצי"ב מוולוזין (מאת Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, נחלת הכלל)

פרק ד': המאמר אודות גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר, שהורה לאשתו לא להיכנע לקנאי ירושלים ולהחליף מפאה נכרית לשביס, וכתגובה הושלכו לעבר ביתו "צרורות", הרגיזו מעטים מגולשי האתר החרדי הגדול בעולם 'כיכר השבת'.

היו שהגיבו בחריפות על כתבה זו, הן בהוספת תגובות בסיומת הכתבה, והן בשליחת מייל אישי לכותב השורות המצורף מטה בסיומת כל כתבה.

התגובות הגיעו לשיא, כשצוטט מכתבו של ראש ישיבת טלז הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל בסירובו להתמנות כרב לעיר ירושלים, כיון שלטענתו: "דרך הלימוד בירושלים ובכל ארצינו הקדושה, עדיין לא באה למדרגת דרך הלימוד שבאה במדינתנו, וכל הגדולים אנשי השם שבירושלים ובארץ ישראל הם מהבאים ממדינתנו".

חלק מהתגובות היו ענייניות, וחלקם רדודות. יש לציין שלראשונה הכתבה מעט שונתה לאחר הפרסום, עקב תגובה של ת"ח אחד ששלח לי מייל (ולאחמ"כ שוחחנו בטלפון ונפגשנו) בנושא יסודי זה, ועל כך תודתנו נתונה לו.

ברם, היו תגובות רדודות ביותר. אחת מהם טענה שצודקים אלו שהשליכו 'צרורות' על הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל, עקב כך שאשתו לא הסירה את הפאה הנכרית לכיסוי ראש ירושלמי.

תגובה זו מוכיחה שיש ל'כיכר השבת' ובפרט למדור 'היסטוריה ואקטואליה' הדים רבים ושיא רייטינג אצל כל קצווי הקשת החרדית: משכונת 'הר נוף' עד 'מאה שערים'.

אחד מהם כתב לכותב השורות, שאין להביא ראיה מספר 'רבי איצלה' שטען שרבה של ירושלים מרן הגר"ש מסלנט הורה שכיסוי ראש הוא רק 'תקנה', ולכך הוא לא חייב את הרבנית בּלָאזֶר להסיר את הפאה הנכרית שחבשה לראשה.

שלחנו לאותו מגיב, קישור לסרטון שמצוי באתר יוטיוב, בו מספר מרן הגר"ש אלישיב זצוק"ל לג"ר חזקיהו יוסף משקובסקי את הסיפור הזה.

אותו מגיב (שכנראה נסתתמו טענותיו), כתב לי שאמת היא שלגר"ש סלנט בעצמו היו דעות זרות, וגם כנגדו נערכו מחאות. (יש לציין שאותו מגיב צודק בכך, וכבר בדורות הללו, היו רח"ל יהודים שהיו לבושים כחרדים לדבר ה', שערכו מחאות כנגד פסקי מרן הגר"ש סלנט).

נראה שבכל דור היו יהודים שאינם סרו למשמעת גדולי ישראל, ועליהם ככה"נ התכוון מרן הנצי"ב:

"דור עקש ופתלתל, מפני שנאת חנם שבלבם זה אל זה, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובאו על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית. ועל זה היה צידוק הדין, שהקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו". (הקדמתו לבראשית, העמק דבר).

הנצי"ב מוולוזין (מאת Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, נחלת הכלל)

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר