ההר הוליד עכבר

דו"ח פרשת NSO: המשטרה לא האזינה לאזרחים ללא צווים

צוות בראשות המשנה ליועמ"שית, עו"ד עמית מררי, חקר במשך חצי שנה את הפרשה שטלטלה את ישראל, ומצא: הטענות היו מוגזמות - החריגות היו רק במקרים בודדים (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
NSO. החברה שטלטלה את ישראל (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

אנחת רווחה במשטרת ישראל: המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, הגישה לממונה עליה את דו"ח הבדיקה הנרחב שקיימה עם צוותה לפרשת NSO שטלטלה את ישראל. הממצאים מעלים כי המשטרה אמנם חרגה במקרים ספורים מצו חדירה למכשירי טלפון של אזרחים - אך לא התגלו ממצאים המעידים שהמשטרה "הדביקה", ללא צו שיפוטי, מכשירי טלפון של אזרחים רבים באמצעות מערכת הרוגלה "פגסוס" שבידיה, כפי שנטען בתחקיר המתמשך של עיתון 'כלכליסט'. במקרים בהם המשטרה ביצעה האזנות סתר היה זה באישור בית המשפט, ולא כפי שנטען אז - שהמשטרה האזינה לשיחות אזרחים ללא רשות.

צוותה של המשנה ליועמ"שית עבד במשך כחצי שנה וכלל גם שני ראשי אגפים בשב"כ ואיש מוסד, כולם לשעבר, ובדק את כל הטענות, כולל מצבים בהן ההנחיות משאירות מקום לספק עבור החוקרים. הצוות, שהסתייע גם במומחים טכנולוגיים, בדק האם בוצעה הדבקה למכשירי טלפון ניידים השייכים לרשימת אנשים שפורסמו בתקשורת ללא צו שיפוטי, באמצעות תוכנת "פגסוס" שבשימוש המשטרה, והגיע למסקנה שזה לא התקיים.

עיקרי ממצאי הצוות היו חד משמעיים, גם באשר לרשימת האנשים שפורסמה ב'כלכליסט' כפי שנעקבו: "עם השלמת הבדיקה הטכנולוגית המקיפה של צוות הבדיקה והמומחים הטכנולוגים, שנשענה גם על מידע שהגיע מידי מומחים של חברת NSO, עלה כי אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות תוכנת 'פגסוס' שבידיה, ללא צו שיפוטי, מכשיר טלפון של מי מבין רשימת האנשים ובהם שלושה מנכ"לים בממשלה שפורסמו בתקשורת".

הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, "סייפן", שגם בעניינה לא נמצאה כל עדות לכך שבוצעה "הדבקה" או ניסיונות להדביק את הטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו.

כזכור, לפני שבעה חודשים פרסם העיתואי תומר גנון מקיף ב'כלכליסט' בו חשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת 'פגסוס' של NSO ללא אישור משפטי, בעניינם של אזרחים שנחשדו בעבירות קלות, או לא נחשדו כלל. לאחר פרסום התחקיר סירב גונן לחשוף ראיות לממצאיו, דבר שעורר טענות בדבר אמינותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר