היסטוריה ואקטואליה

מה היא יגיעה? כשהעיון בסברא גורם לזיעה במצח

בעבר היו טענות כנגד שיטות הפלפול של גאוני ליטא. כך הושמעה טענה שבגלל שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק, בני הישיבות לומדים את הגמרא ברפרוף ומיד ניגשים לסברא (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק י"א: בדורנו, טענות כנגד שיטות הפלפול של גאוני ליטא, נשמעות כלא הגיוניות בעליל, אולם בעבר היה גם היה. היסטוריון חצר בריסק, הרב שמעון מלר, כותב בספרו על טענה שבגלל שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק, בני הישיבות לומדים את הגמרא ברפרוף ומיד ניגשים לסברא, ללא יגיעה וללא מאמץ.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

כתגובה, מצטט הרב מלר את מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק שהעיד על אביו מרנא הגר"ח מבריסק שבעת שהיה מעיין בסברא היתה יורדת זיעה ממצחו, ומי שלא ראה זאת – לא ראה יגיעה מימיו. (רבן של כל בני הגולה א', הרב שמעון מלר, עמ' 432, בהערה 11).

חדושי רבנו חיים הלוי - חדושים וביאורים על הרמב"ם, מרן הגאון רבי חיים הלוי סולובייצ'יק. בריסק, תרצ"ו 1936. מהדורה ראשונה (בית המכירות קדם)

על תורתו של הגר"ח מבריסק התבטא מרנא רבי ישראל סלאנטר: "תורה כזאת יש להפיץ בדור הבא". הגרמ"ד סולובייצי'ק אמר שרבי ישראל סלאנטר התבטא: "הדור הבא יזדקק לחידושים מסוג זה אשר יפעלו עליו להגברת הלימוד".

מרן הגאון רבי אהרון קוטלר הסביר שאין להבין שיש "עליית הדורות" בגלל שאנו חונכנו בשיטת הלימוד של הגר"ח מבריסק, לעומת דורות קודמים שלא ידעו עליה. אלא אנו בני הישיבות בדורות האחרונים בגלל שאיננו מסוגלים ללמוד את כל הש"ס כמו דורות עברו, לכן אנו זקוקים לשיטת לימוד כזו שגם ללא סיום ש"ס, אנו נוכל לחדש חידושים.

גם מרן הרב מפוניבז' התבטא בעניין, ומצטט אותו הרב שמעון מלר בהאי לישנא: "בעבר לא הסכינו בחורי ישיבה להבין על בורייה סברא של הגאון רבי נפתלי טרופ או של ראשי ישיבות אחרים, בטרם ידעו מאות דפי גמרא על בוריים, בעוד שבימינו כל לומד מתחיל מסוגל להיעזר, כבר בתחילת דרכו הישיבתית במושכלותיהם של רבי חיים או של רבי שמעון שקאפ, ללא קושי מיוחד". (רבן של כל בני הגולה, עמ' 282 הערה 1).

כביטוי לשיטת אמת של הגר"ח מבריסק מסופר על אחד מחכמי ירושלים שנקלע לבריסק והקשיב לשיעור של הגר"ח בהיכל הישיבה. אותו ת"ח (שכנראה היה רבי ישעיה זאב וינוגרד) הקשה על הגר"ח מבריסק מדברי תוספות מפורשים אותם הגר"ח לא זכר, ואשר סתרו את דבריו.

הגר"ח הצטער ביותר, והסביר שהוא אינו מצטער שהוא לא זכר את התוספות, אלא הוא מצטער שיצא מפיו מהלך שאינו תואם למהלך ההבנה של בעלי התוספות רבותינו הראשונים. (מבקשי תורה עמ' תרנ"ג)

  • לקריאה נוספת:

- רבן של כל בני הגולה, תולדות רבינו חיים הלוי סאלאווייציק מבריסק, הרב שמעון יוסף מלר ירושלים תשע"ד

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר