ההתמודדות האישית והמלחמה הציבורית

הרב הראשי הגר"ד לאו בשיחת חג: "עזי פנים, הם ילמדו אותנו על רבנות מאירת פנים?" • צפו

ההתמודדות האישית עם מצבה הבריאותי של רעייתו שהתמוטטה בחג הפסח; השנה הדרמטית בצל חוקי דת ומדינה שהסתיימה עם נפילת הממשלה; סערת הגיור ובחירת הרבנים הראשיים • הרב הראשי הגר"ד לאו בריאיון חג לישי כהן (חרדים, חג הסוכות ב'כיכר')

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: אלעד זהבי | עריכה: ידידיה כהן)

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הגאון רבי דוד לאו, מתארח לשיחת חג מיוחדת ב'כיכר השבת' ומתייחס לשנה הקהש שעברה עליו במישור האישי עם מצבה הבריאותי של רעייתו הרבנית שהתמוטטה בחג הפסח האחרון ובמישור הציבורי עם גזירות הדת מצד ממשלת בנט-לפיד והשר לשעבר מתן כהנא, גזירות שנעצרו עם נפילת הממשלה. צפו בשיחה המלאה.

תחילה התייחס הרב הראשי לתקופה הקשה העוברת עליו מאז חג הפסח האחרון כשהרבנית התמוטטה ומאז מאושפזת בבית החולים: "הקב"ה איתנו, אני מרגיש את זה מהרגע הראשון, מאז השניות הראשונות. אספתי את הילדים שלי בערב ר"ה ואמרתי להם: הקב"ה נתן לנו השנה כיוון אחר, כרגע אנחנו בזה צריכים להמשיך. הוא איתנו כל הזמן. מרגישים את התפילות והמעשים הטובים של עם ישראל. חסד ה' התפילות עובדות, יצאנו ב"ה מסכנת חיים, כעת מתחילים דרך ארוכה ולא פשוטה".

הגר"ד לאו מתייחס לאמונה החזקה: "אין לי שום שאלה בדבר. הקב"ה איתי כל הזמן, הוא עשה, הוא עושה, ובעז"ה הוא יבשר לנו בשורות טובות ויראה לנו נחמות".

למרות התקופה הקשה, הרב לאו ממשיך בסדר יומו הרגיל ברבנות ובבית הדין: "הקב"ה נותן לכל אחד ואחד מאיתנו משימות, זה מה שהטיל עלי הקב"ה, אז מי התיר לי בגלל הקושי שלי לבטל שיעור תורה אחד או לפגוע ח"ו במישהו שממתין למענה בבית הדין?".

הרב הראשי הגר"ד לאו בשיחה עם ישי כהן

אנחנו עוברים לדבר על השנה האחרונה שהחלה בגזירות דת ומדינה והסתיימה בסוג של הפסקת אש בשל נפילת הממשלה: "זאת סיעתא דשמיא גדולה. בנושא הכשרות - עמיתי הרב הראשי הרב יצחק יוסף מטפל - לכן הייתי מעט בזה, אבל בנושא הגיור נטלתי את זה כאחריות אישית שלי. זכינו לחבר את רבני העולם. כשהגיעו מציעי הצעת החוק לארה"ב, הם פגשו ארגוני רבנים שאמרו להם שהם לא זזים מהרבנות הראשית, נדמה לי שחיבור כזה לא היה עד כה, סיעתא דמיא גדולה שהצלחנו".

נשיא ביה"ד הגדול מחדד עד כמה חוק הגיור של מתן כהנא היה מסוכן: "בפועל כל ההתנהלות הזאת, כל המתווה הזה, היה מתווה של לנתק, ליצור מצב שיהיה לך בארץ חמשה סוגים של אנשים עם תעודות גיור, יש כאלו גרי צדק ויש כאלו עם תעודה בלבד".

הרב הראשי זועם כששומע את מציעי החוקים מדברים על רבנות 'מאירת פנים' ו'נגישה' יותר: "הגישו גם הצעת חוק לשנות את הגוף הבוחר לרבנים הראשיים, בס"ד שזה נתקע. מגיש הצעת החוק מתבטא ואומר בצורה כל כך בוטה שהוא רוצה שהרבנים שייבחרו יכירו את השכנים שלהם שהצביעו בשבילם ולא כאלו מנותקים. עז פנים שכמותך, מי אתה עם כל הכבוד? אבי מורי גר בת"א גם כשהוא כיהן כרב ראשי, הוא לא מכיר את השכנים שלו בת"א? אני גר במודיעין, מסתובב בכל הארץ, אני לא מכיר את השכנים? אתה חי לך בבועה שלך באפרת, אתה תחנך אותי? אתה תגיד לי על רבנות מאירת פנים, אתה חי בבועה שלך".

הגר"ד לאו מתייחס לטענות שבלשכתו מעכבים אישורי גיור - בדגש על יוצאי אתיופיה - כ'נקמה' על מינוי ראש מערך גיור בניגוד לדעתו, ומכחיש: "אני אחראי בחתימתי לאשר שאכן הכל נעשה בכהלכתו, לצערי לא שמעו למילותיי, ולצערי הכניסו ראש מערך גיור שפה ושם מנסה לשנות כללים ולקבוע דברים.

"אמרתי שמכיוון שלצערי אין לי שם את איש האמון שהיה, ולצערי ברגע שיש מי שמשנה כללים אז אני צריך לעבור על כל תיק מהתחלה. מה שעשו זה עוול ופשע, בסיפור הזה של יהודי אתיופייה. יש לי פה רשימה שנמצאת איתי, עשו בדיקה, אתה יודע כמה תיקים הועברו אליי לטיפול? 28. מביאים אליי 28 תיקים, תוקעים שם הכל במערך הגיור, ואז רצים לתקשורת ואומרים: הרב הראשי לא מאשר תיקים. אבל הם בכלל לא הגיעו".

על רקע המהלכים של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, אומר הרב הראשי: "אנחנו צריכים לזכור שיש מושג של חילול שבת בפרהסיה שהוא סמל יהודי, שבת קודש, זה משמעותי. אנחנו לא סוחרים של הקב"ה איפה יהיה יותר חילול שבת איפה פחות, יש משמעות גדולה מאוד לפרהסיה, הסמל היהודי של שבת קודש - לא דורכים עליו, כואב לי הלב שבאמת אנשים לא מבינים את ערכה של השבת. אולי אנחנו צריכים יותר להבליט את ה'זכור' אשר את ה'שמור'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר