כדאי שתפסיקו להגיד לילדים שלכם 'שיהיה לך יום נהדר'

הורדתם את בן החמש שלכם בתלמוד התורה, איחלתם "יום טוב" ובתגובה קיבלתם מבט עייף? שימו לב, ביטויים שאנחנו 'מנגנים' בשידור חוזר יכולים להפוך לחסרי משמעות. אז מה האלטרנטיבה? (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

היום בבוקר הורדתם את בן החמש שלכם בתלמוד התורה, הפטרתם לכיוונו "שיהיה לך יום טוב" ובתגובה קיבלתם מבט עייף וחסר חיות? שימו לב, אין שום דבר רע בלאחל לילדכם שיהיה לו יום נהדר, אבל ביטויים שאנחנו 'מנגנים' בשידור חוזר יכולים להפוך לחסרי משמעות.

לדברי הפסיכולוגית הקלינית, ד"ר בת'אני קוק, "כשרוצים ליצור קשר אמיתי עם אנשים (ובמיוחד ילדים), אמירות נדושות שחוזרות על עצמן מתוך הרגל, עלולות למעשה לחולל יותר נזק מתועלת, כי אנשים מרגישים שהן חסרות כוונה. במילים אחרות, אם המטרה שלכם היא להתחבר באמת לבן שלכם, הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא להוריד את עצמכם מה'טייס האוטומטי' ולבחור בדיבור מתחשב יותר במקום זאת.

"ילדים יכולים להרגיש את אנרגיית הטייס האוטומטי של הוריהם", אומרת קוק, "וחיבור עמוק בין הורה לילד מצריך לדעת אילו דברים רגשיים או נפשיים מתרחשים בחייו".

עם זאת, לשנות הרגלים ישנים זה קשה ולכן ביקשנו מהמומחית עצה כיצד לעשות את השינוי בצורה המיטבית. ובכן:

1. היו מודעים. קחו קצת זמן לזהות את המשפט הבעייתי - בין אם זה 'שיהיה לך יום נהדר', 'אתה תצליח' או כל מנטרה אחרת שאתם מוציאים מהפה בקביעות, שעלולה להישמע לא כנה. לאחר שאיתרתם את הבעיה, תהיו מודעים יותר לעצמכם ותוכלו לזהות את המקרים שבהם אפשרתם לעצמכם לפעול במצב של "טייס אוטומטי".

2. היו אקטיביים. קוק מציעה להחליף את ביטויי הטייס האוטומטי בטקס פשוט שנועד לעזור לכם להמציא דברים שונים ומשמעותיים יותר לומר: "כל בוקר, הקדישו זמן מה להרהר על מה שאולי יש לילדכם באותו יום שהוא חיובי ומשהו אחר שבו הוא אולי יזדקק לעידוד. לאחר מכן, הרכיבו משפט חיובי ותומך" והגידו לו אותו. התרגיל הזה יאלץ אתכם להיות יותר ספציפיים ולעסוק בילד שלכם בצורה שתעביר את המסר שא) אתם שמים אליו לב וב) שבאמת אכפת לכם.

3. בקשו אחריות. "בקשו מבן הזוג שלכם או אפילו מילדכם לעזור לכם לשנות את ההרגל הזה, על ידי כך שיריעו בחביבות כשתאמרו את מה שמוטב שלא תגידו". עם זאת, מילת המפתח כאן היא אדיבות. כשאתם מבקשים ממישהו לתת לכם דין וחשבון, ודאו שהוא מבין שצריך להשאיר רגשות כמו בושה וכעס מחוץ לתמונה. לדוגמה: 'היי, עשית את זה שוב', כדי שתוכלו לזהות ואז לשנות/להחליף את האמירה הזו שלכם".

4 דברים שניתן להגיד במקום 'שיהיה לך יום נהדר'

- "ראיתי אותך עובד קשה על X ואני מעריצה את ההתמדה שלך", "התכוננת קשה ל-Y ואני יודעת שתצליחי ככל יכולתך", "אל תשכח את היכולת המדהימה שלך ב-X".

- "אתה נפלא. אני יודע שתעשה כמיטב יכולתך ב-X, אז אל תלחץ יותר מדי. אומץ פירושו לפעמים לעשות דברים מפחידים. זה בונה את האופי שלנו. נתראה אחרי הלימודים".

- "לא יכולה לחכות לראות אותך אחרי הלימודים כדי שנוכל לעשות X".

- "אני כל כך מתרגש ומחכה ליום חמישי לעשות איתך X. אוהב אותך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר