פעם חמישית ב-3.5 שנים

בטקס חגיגי במליאה: הכנסת החדשה הושבעה - הניצול החרדי ממומבאי קרא תהלים

בצל שיחות המשא ומתן להקמת ממשלה ופיגוע הטרור באריאל, הכנסת החדשה ה-25 יוצאת לדרך • במעמד נשיא המדינה, נערך במליאת הכנסת טקס השבעה חגיגי בו הצהירו הח"כים אמונים • מוישי הולצברג, ניצול הפיגוע בבית חב"ד במומבאי, פתח באמירת פרק תהלים • 'כיכר השבת' עם שידור ישיר (כנסת)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: דוברות הכנסת, ערוץ כנסת)

הכנסת החדשה, ה-25, יוצאת היום (שלישי) לדרכה, כשבועיים אחר מערכת הבחירות. בטקס חגיגי במליאת הכנסת נשבעו אמונים 120 חברי הכנסת ואמרו "מתחייב אני". בכנסת המושבעת - 33 חברי כנסת חדשים.

הנשיא הרצוג פתח את הישיבה בנאום קצר. הוא התייחס לתפקידם של חברי הכנסת, הזהיר שעל נבחרי הציבור
להיגמל מהתמכרות לעימותים בלתי פוסקים, ושיתף כי באופן אישי חסרות לו שתי מפלגות ותיקות שכבר לא יהיו בכנסת החדשה - מרצ והמפד"ל.

בהמשך הזמין את יו"ר הכנסת מיקי לוי להישבע אמונים ראשון. לאחר מכן נטל לוי את ניהול הישיבה והזמין את מוישי הולצברג, בנם של שליחי חב"ד במומבאי הי"ד, שנרצחו בפיגוע הטרור בבית חב"ד בשנת תשס"ט, לפתוח את הישיבה באמירת פרק תהלים.

לאחר מכן חברי הכנסת ה-25 הצהירו אמונים במליאת הכנסת כאשר יו"ר הכנסת מיקי לוי קרא בפניהם את נוסח הצהרת האמונים "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת". מזכיר הכנסת, עו"ד דן מרזוק, הקריא את שמות חברי הכנסת, וכל אחד בהיקרא שמו קם והצהיר "מתחייב/ת אני".

הח"כ הנכנס גולדקנופף מצהיר אמונים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עבאס מצהיר אמונים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בסיום הצהרות האמונים נשא דברים יו"ר הכנסת מיקי לוי. בין היתר אמר: "הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון. אסור לנו לתת למחזות שראינו בכנסת ה-24 לחזור על עצמם. אסור לנו לאכזב את הציבור".

נאום הנשיא

זמן קצר קודם תחילת הטקס הגיע הנשיא יצחק הרצוג לכנסת, מלווה בשיירת אופנועים ופרשים על סוסים ואת פניו קיבלו יו"ר הכנסת, מיקי לוי, קצין הכנסת יובל חן וראש אגף טקסים ואירועים ליאת שמעוני-קוניצקי.

לפני הכניסה למשכן הניח הנשיא זר לרגלי הגלעד לזכר חללי מערכות ישראל. כניסתו לוותה במשמר כבוד ובליווי תזמורת צה"ל, שהשמיעה ברקע תרועות חצוצרות ואת המנון המדינה. ילדי בית הספר היסודי "חמדת השקד", ממבשרת ציון, נופפו לנשיא וליו"ר הכנסת בדגלוני המדינה ולאחר מכן הונף נס הנשיא.

בנאומו התייחס הרצוג לפיגוע הנורא באריאל: "בפתח דבריי אני מבקש להתייחס לפיגוע הנורא שאירע הבוקר באריאל; פיגוע שפוצע את הלב ומטלטל את הנפש, בו תקף מחבל נתעב חפים מפשע, שכל חטאם היה שרצו לקיים חיים שלווים במדינתם - מדינתנו. בארץ ישראל. ישראל תמשיך לעמוד בנחישות ובתקיפות – בכל מקום ובכל זמן - כנגד מעשי טרור ושנאה המרימים את ראשם ומאיימים עלינו. בשם העם בישראל כולו, אני משתתף ביגונן העמוק של משפחות הנרצחים, ושל העיר אריאל, ונושא תפילה לרפואת הפצועים".

עוד אמר הרצוג: "לכל אויבי ישראל וחורשי רעתנו, ובהם אלה שאחראים לפיגוע הנורא הזה, למי שרוצה לראותנו מפולגים וחלשים, אני מעביר מכאן מסר חד-משמעי: לא תצליחו לערער את עוצמתנו ואת לכידותנו לא באמצעות איומים, לא באמצעות אלימות, לא באמצעות טרור, ולא באמצעות מהלכים נואלים בזירה הבינלאומית. מי שקמים עלינו לכלותינו ימצאו אותנו תמיד ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשלום".

הרצוג בכניסתו לכנסת (צילום: דני שם-טוב, ערוץ הכנסת)

לדבריו, "כוחות הביטחון שלנו ימשיכו להגן על אזרחינו; המערכות המדיניות והמשפטיות של מדינת ישראל, לרבות בית המשפט העליון שלנו - ימשיכו להיות חומת מגן מדינית ומשפטית עבורנו בחזית הבינלאומית; ויותר מכל – הרוח הישראלית האיתנה - הנצחית, תעמוד מולכם ללא היסוסים וללא פשרות. אל תתבלבלו – שונאי ישראל: המחלוקות הפנימיות בתוכנו משקפות את עוצמתה של הדמוקרטיה שלנו ואת חוסננו הפנימי. דווקא בגללן, במיוחד בגללן, לא תוכלו לנו".

עוד אמר הרצוג: "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור, כי כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות. מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, המאזנות האחת את השנייה. אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות. זוהי כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה בעת – להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה.

"יחד עם הציבור בישראל, אני מייחל, לשובם של הדר גולדין ואורון שאול, בנינו שלחמו על הגנת המולדת ולא שבו; ואברה מנגיסטו והישאם א-סייד, אזרחי מדינת ישראל הנמצאים בשבי. ואיתם כלל נעדרי מערכות ישראל. אני מבקש לאחל רפואה שלמה לכל פצועי צה"ל – בגוף ובנפש, ולכלל חולי ישראל. ומחבק את משפחת השכול".

את דבריו חתם נשיא המדינה: "מעל דוכן זה, בלב בירת הנצח של עמנו, אני מבקש גם לשלוח את ברכתי לאחינו ולאחיותינו בכל תפוצות ישראל, אשר מלווים אותנו מקהילותיהם בכל רחבי תבל, בעין צופיה ובאהבת ישראל. אתם חשובים לנו, ואנחנו חשובים לכם. הקשר ביננו, הוא קשר בל ינתק".

נאום היו"ר מיקי לוי

יושב-ראש הכנסת ח״כ מיקי לוי נשא דברים לאחר השבעת האמונים של חברי הכנסת. הקואליציה הנבחרת מתכוונת להחליף אותו כבר ביום שני הקרוב.

הוא פתח באזכור פרק קכ"ב מספר תהילים שהוקרא על ידי מויישי הולצברג, בנם של הרב גבריאל ורבקה הולצברג הי"ד, שליחי חב"ד במומבי שנרצחו לפני כארבע-עשרה שנים, בפיגוע המזוויע בבית חב"ד. "מוישי הקריא בפנינו את המזמור מתוך ספר התהילים שאיתו התפללו הוריו ושרד את התופת", אמר לוי. "כאוד מוצל מאש, מויישי מסמל את החיבור בין העבר לעתיד. את התקווה של עמנו לעתיד טוב יותר. תמיד. אין ראוי ומתאים ממנו לעמוד כאן, ברגע הקדוש הזה, בו מושבעת כנסת חדשה".

בהמשך התייחס לפיגוע באריאל. "נמשיך לרדוף את מבקשי רעתנו בכל מקום שנידרש בו", אמר לוי. ואמר בהמשך כי הכנסת האחרונה הייתה נקודת שפל בתולדות המדינה.

יו"ר הכנסת לוי והנשיא הרצוג בישיבת הפתיחה החגיגית (צילום: נועם מושקוביץ)

יו"ר הכנסת התייחס להתנהלות הכנסת היוצאת והביע תקווה שהשבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת: "אני מכהן בבית הזה כמעט עשור מאז נבחרתי לכנסת ה19. כיהנתי בשורה של תפקידים. מהניסיון שצברתי אני אומר לכם בכאב גדול: הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, בשיח הפוגעני והמשתלח, בערעור על הלגיטימציה של ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ובשבירת כל כללי המשחק הנהוגים שידע הבית הזה. השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת. בואו ניקח את הדברים הטובים שעשינו בכנסת ה-24, נלמד מהם ונעלה אותם על נס. והיו כאלה הרבה."

יו"ר הכנסת תיאר את פעילות הכנסת היוצאת ואמר: זו הייתה כנסת שחזרה לתפקד אחרי משבר הקורונה. היא חזרה לזירה הבינלאומית ואירחה למעלה מ-108 משלחות מרחבי העולם של חברי פרלמנט, יושבי ראש פרלמנטים, שגרירים, ראשי מדינות וראשי ארגונים בינלאומיים. המפגשים הללו חיזקו את מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל, את האינטרסים המדיניים שלה ואת בטחונה.

כמו כן, הכנסת ה-24 קיימה מספר עצום של אירועים וכנסים בזמן כהונתה הקצרה. התקיימו בה 102 אירועים מגוונים של חברי הכנסת, 87 ישיבות שדולה בנושאים שונים, 84 אירועים מחוץ למשכן הכנסת, 21 טקסים רשמיים ולא פחות מ-15 ישיבות מליאה מיוחדות. במקביל, הכנסת עבדה מסביב לשעון ופעילותם של חברי הכנסת באה לידי ביטוי גם בנתונים הפרלמנטריים המרשימים. בכנסת ה-24 נענו 1759 שאילתות של חברי הכנסת על ידי שרי הממשלה. נדונו בה 1005 הצעות לסדר יום שהגישו חברי הכנסת. והתקבלו בה 102 חוקים בקריאה שלישית."

יו"ר הכנסת לוי הזכיר גם את שיתוף הפעולה הין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת הקודמת, פנה לחברי הכנסת, וביקש מהם: "בואו נקדם את המשותף בינינו ולא נדגיש את המפריד. בואו נכבוש שיאים חדשים של שיתוף פעולה בינינו ולא נדרדר לשנאה ולאיבה. ובעיקר: בואו ננהל את המחלוקות בינינו בכבוד הדדי ובענייניות. אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות האחרונות רק מוכיח כי הציבור מאמין בבית הזה ונושא אליו את עיניו בתקווה. אסור לנו לתת למחזות שראינו בכנסת ה-24 לחזור על עצמם. אסור לנו לאכזב את הציבור."

יו"ר הכנסת התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "הבחירות נגמרו והעם הכריע הכרעה ברורה. אני ומפלגתי הולכים לאופוזיציה. כפי שאמרנו, נהיה אופוזיציה לממשלה, לא למדינה. אם הממשלה תקדם מהלכים שיטיבו עם העם, נתמוך בהם ולא ננהל נגדם מאבק רק בגלל הפוזיציה. בהזדמנות הזו אני מבקש לברך אותך, חבר הכנסת בנימין נתניהו על ניצחונך בבחירות. שוב נפלה בחיקך הזכות להוביל את הממשלה והעם. אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפניך הוא הקרע ההולך וגדל בעם. השנים האחרונות קרעו אותנו מבפנים, וזוהי הסכנה הקיומית הגדולה ביותר שמדינת ישראל ניצבת בפניה. אני מאחל לך בהצלחה למען העם והמדינה, שכל-כך יקרה לכולנו."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר