המאבק על חוק הגיוס

ראש הישיבה הבכיר מצא פתרון יצירתי לחוק הגיוס; משפטנים: "בג"ץ לא יוכל לפסול"

אם בתחילה המפלגות החרדיות לא יחסו חשיבות לחקיקת חוק הגיוס, הרי כעת המצב הוא הפוך ועיקר הקושי בחתימת ההסכמים - הוא בשל חוסר הסכמה בין הצדדים על ניסוח החוק | נכון לעכשיו לנציגים החרדיים יש דילמה עם "חוק יסוד לימוד התורה" - שאמור לפתור את בעיות חוק הגיוס. ראש הישיבה הבכיר הציע פתרון אפשרי המקובל גם על הגר"ג אדלשטיין (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
לשכת הגיוס | ארכיון (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

הסאגה הראשונית סביב חוק הגיוס, נחשפה לראשונה מעל גבי 'כיכר השבת' - בימים הראשונים של המשא ומתן הקואליציוני, אך אם בימים הראשונים של המשא ומתן, נושא חוק הגיוס לא עלה על השולחן, כיום, עיקר הקושי בסגירת ההסכמים, נסוב סביב חקיקת חוק הגיוס.

מכיוון שגדולי האדמו"רים וגדולי ראשי הישיבות (כפי שנחשף בהקלטות הבלעדיות שהגיעו לידי 'כיכר השבת'. ח"ב), הבהירו לנציגים, כי בלי חוק גיוס מתוקן, אין עניין בכניסה לקואליציה, שכן הגיע הזמן אחת ולתמיד לפתור את הפלונטר של מעמד בני הישיבות.

בליכוד, כפי שחששו ראשי הישיבות בהתחלה, מסרבים לתקן את החוק - ולחזור לחוק טל המקורי, והם מעוניינים ביעדי גיוס ועוד, לא מצליחים להגיע לעמק השווה עם יהדות התורה.

נכון לשעה זו, הנציגים של יהדות התורה סיימו את המשא ומתן עם נציגי הליכוד, שנמשך במשך קרוב לתשע שעות וההבנה שהם הגיעו בנוגע לגבי חוק הגיוס, הוא שיחוקקו חוק יסוד (שעליו יחול פסקת ההתגברות. ח"ב) שיכיר בערך לימוד התורה.

גורמים בכירים באגודת ישראל הסבירו היום ל'כיכר השבת', כי "קיימים שתי אפשרויות בחוק יסוד לימוד תורה: א. שייכתב בחוק היסוד במפורש שתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם - לא חלה עליהם חובת גיוס. ב. שחוק היסוד יחוקק בצורה גולמית בלי הרחבה, וישמש כתחליף לפסקת ההתגברות, אך עדיין נצטרך לחוקק חוק גיוס".

לדברי אותו גורם, "האפשרות הראשונה - לא ברור שהיא כלל מציאותית, והאפשרות השניה נידונה מראש לכישלון, לאחר שבג"ץ יכול לפסול את ההשלכות של חוס היסוד הגולמי על חוק הגיוס. בג"ץ עלול לעשות 'פלגינן'... מצד אחד לא יבטל את חוק יסוד לימוד התורה, אבל מנגד יבטל את ההשלכה שלה על חוק הגיוס", טוען הגורם.

אמנם, ייתכן שלבג"ץ כן יהיה כח לבטל את החוק המדובר, שכן מדובר בחוק חדש, שהוא חסר שוויוני במהותו ועל כן לא בטוח שלבג"ץ לא תהיה האפשרות לבטלו.

ראש ישיבת תפרח על חוק הגיוס: "אנחנו רוצים יותר מ'חוק טל'- שחרור מוחלט"

בימים האחרונים, נכנס לתמונה, ראש ישיבה מוכר מהציבור החרדי, המתעסק במשך עשרות שנים בקירוב רחוקים, ובפיו הצעה שלדבריו היא מקובלת על כל הצדדים וגם בג"ץ לא יוכל לפסול זאת. לדבריו, הוא הציג את ההצעה בפני ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, שהגיב לו: "הלוואי שיקבלו את הניסוח הזה". עוד טוען ראש הישיבה, כי הציג את המתווה בפני משפטנים בכירים מאוד, שאמרו לו כי לבג"ץ יהיה קשה מאוד לבטל תיקון כזה לחוק.

ראש הישיבה המוכר מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' מה עומד מאחורי הרעיון: "מערכת החוקים בכל העולם וגם בישראל, הפכה לפלורליסטית, כל אדם יכול להחליט אם הוא זכר או נקבה, אם הוא רוצה לשלוח את הילדים לבית ספר או ללמדם לבד בבית, וכך בכל תחומי החיים "איש באמונתו יחיה"!".

"השוויוניות נותנת, שגם בתחום ההגנה על המדינה, יש לאפשר לציבור החרדי להגן על המדינה באופן שהוא מאמין בו.
מאחר ובשולחן ערוך נפסק שתלמידי חכמים שתורתם אומנותם, פטורים מלשלם עבור שכירת שומרים לעיר, מפני שתורתם מגינה על העיר, יש לאפשר לו להגן על המדינה על פי אמונתו, זאת בהתאם לחופש הדת שיש לכל אזרח.
אם החוק יוגש ויתקבל באופן זה, יהיה בכך קידוש שם שמים גדול".

ראש הישיבה מסביר: "אם החוק יעבור ברוב של 61 בכנסת, יעשה הדבר רושם עצום על כל העולם. לבית המשפט העליון יהיה מאוד קשה לפסול סעיף כזה. הנוסח הנ"ל מקנה לכל בן- תורה זכויות של איש צבא: לשיכון, לקצבאות ועוד".

על פי הצעתו של ראש הישיבה, יש להוסיף לחוק היסוד שמחייב שירות צבאי את הסעיף הבא: "אדם שמאמין שלימוד התורה מגן על המדינה כפי מסורת ישראל, שפוטרת את מי ש"תורתו אומנותו" מחובת השירות הצבאי והוא מיישם
זאת באורח חייו בכך, שהוא לומד תורה במשך רוב שעות היממה ואינו עוסק בכל עיסוק אחר ומדקדק בשמירת המצוות כמפורט ב"שולחן ערוך". הרי שלימוד התורה שלו יהיה שווה ערך לשירות הצבאי לכל עניין ועניין".

כזכור וכפי שנחשף בסוף שבוע שעבר ב'כיכר השבת', ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון רבי משה צדקה, הנחשב לאחד מבכירי ראשי הישיבות הספרדיים, הסביר במהלך הימים האחרונים את דעתו, במכתב שכתב ליו"ר ש"ס אריה דרעי.

הגר"מ צדקה לדרעי: "אל תהיה מיזרחוניק"

במכתב שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', נכתב: "מבקשים להחזיר הכל כקדמותו הן בעניין הגיוס של בני הישיבות, וכן לכתוב כמו קודם כחוק טל, ללא יעדים ומכסות. ולשמור הבנות הדתיות".

לאחר מכן, בשיחה שקיים ראש הישיבה עם רבנים ספרדים שעלו למעונו, הוא אמר, כי חובה להכניס את הדרישות הללו בהסכם הקואליציוני, כפי שדורשים באגודת ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש הישיבה משוחח עם רבנים ספרדים שמבקשים ממנו לדבר עם דרעי על חוק הגיוס. ראש הישיבה אומר להם: "זה, אריה דרעי, היה פה בענין הזה, אמרתי לו אתה אל תהיה מזרחניק. ככה אמרתי לו."

כזכור, בביטאוני אגודת ישראל - המודיע והמבשר ציינו לפני כשבועיים כי גם ש"ס הצטרפה לעמדת אגו"י בדרישה להחזיר את חוק טל ולהכניס זאת להסכם הקואליציוני, אולם בימים האחרונים מסתמן כי בש"ס אין דרישה חד משמעית להסדיר את חוק הגיוס ולהשיבו את חוק טל – כפי שדורשים באגו"י.

רבנים וראשי ישיבות ספרדים ששוחחו עם 'כיכר השבת', ציינו כי תמהים מאוד על עמדת ש"ס, לאחר שלפי טענתם "מי שממלאים את היעדים והמכסות ברובם הם בחורים ספרדים שנשרו מישיבות, ובמקום שנוכל לנסות להחזיר אותם למסגרות כאלו ואחרות, הם הולכים לצבא ונאבדים לנו בין האצבעות".

כפי שדווח בשבוע שעבר ב'כיכר השבת', נערכה פגישה אקראית וחריגה בין ראש ישיבת בריסק הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ליו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני, שנסובה במהירות לדיון על חוק הגיוס.

השניים, כך נודע ל'כיכר השבת', נפגשו במהלך חתונה שנערכה במעלה החמישה, כאשר לאחר שיחת נימוסין קצרה, ביקש ראש ישיבת בריסק לסור הצידה עם גפני תוך כדי שכלל העוזרים הורחקו - וכך השניים נעמדו ודיברו בצידי האולם במשך דקות ארוכות, בלבביות ובחמימות, על הסוגיה הנפיצה של חוק הגיוס.

גורם שהיה נוכח בסמוך סיפר ל'כיכר השבת' כי "לאורך כל השיחה היה ניתן לראות את ההערכה הרבה שראש הישיבה רוחש לחבר-הכנסת גפני, כשלמרות הנפיצות שבדבר, ר' אברהם יהושע האזין בקשב רב לעמדתו של גפני".

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', עם תחילת המשא ומתן, ראשי ישיבות ליטאיים הבחינו, שהנציגים הליטאיים לא מעלים על ראש סדר היום את הסדרת מעמד בני הישיבות, מנגד, ב'אגודת ישראל', החלו כאמור האדמו"רים לבקש מהנציגים שיעלו את חוק הגיוס כדרישה העיקרית במו"מ.

ראשי ישיבות ששוחחו לפני קרוב לשלושה שבועות עם 'כיכר השבת', הביעו את החשש כי נתניהו ינסה להכניס 'עזים' לחוק גיוס, והוא לא יסכים לחזור ל'חוק טל', ב'דגל התורה' טענו בזמנו להגנתם, כי בהוראת גדולי ישראל הם פועלים בשקט ומאחורי הקלעים למען חוק גיוס שיהיה מקובל על גדולי ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש ישיבת תפרח וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי אביעזר פילץ, אומר בקולו, כי חזרה לחוק טל היא הרע במיעוטו וכי עדיף לחוקק חוק שישחרר לגמרי את בחורי הישיבות משירות צבאי.

כזכור, קודם לכן נחשפה ב'כיכר השבת' הקלטה דרמטית של ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה הגר"ד כהן, שבפעם הראשונה הסביר בקולו, מה באמת חושבים ראשי הישיבות של דגל התורה - שזה לא ממש רחוק מהדרישות אותן הציבו האדמו"רים.

ראש הישיבה נשמע אומר בהקלטה: "לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד. אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת? אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים".

את הדברים אמר חבר המועצת לבכיר ב'אגודת ישראל', שהתעניין אצלו מה הוא חושב על 'דגל התורה' ועל הפעולות שהיא עושה לטובת הסדרת מעמד בני הישיבות, כעת, אנו חושפים עוד הקלטה של ראש הישיבה לאותו בכיר, בו הוא מסביר מה השוני בין הדעות של 'הפלג הירושלמי' שלא מוכנים להתפשר בנושא חוק הגיוס, לבין הדעות אותן הציג בהקלטה הקודמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר