הליך דרמטי

חוקרת פרטית גויסה, ורב עיר התייצב; כך הותרה העגונה החרדית, שלב אחר שלב

הבעל החרדי עיגן את אשתו שלוש וחצי שנים ועורכי דינה פעלו במרץ על מנת שייתן את הגט • סיפור נדיר בהתערבות חוקרת פרטית, רבה של ירושלים, אב בית הדין ורבני השב"ס • שלב אחרי שלב עד לגט המיוחל (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
כך קיבלה האישה גט לאחר שלוש וחצי שנים (צילום: שאטרסטוק)

"לפני כשלוש וחצי שנים הגיעה אלינו אישה צעירה למשרד", פותחת עו"ד טלי אלמן את הסיפור הדרמטי בשיחה בלעדית לכיכר השבת, "היא טענה שבעלה נותן לה מכות. בתחילה הוצאנו בקשה לצו הרחקה עבורו ולאחר מכן ערכנו תביעת גירושין ושלחנו לבית הדין של הרב תם בירושלים".

>> למגזין המלא - כנסו <<

"מדובר בזוג חרדים", היא מוסיפה, "כאשר במקור האישה מבני ברק וכנשואים הם גרו בירושלים. הבעל הינו נכד לרב מאוד חשוב בציבור החרדי שמפני צנעת הפרט איננו יכולים לחשוף, כמובן, שמות. לא שלה ולא שלו. אגב, אחד הדיינים בתיק היה הרב שוויצר שהלך לעולמו לפני חצי שנה. הוא חתום על פסקי הדין השונים והוא עזר רבות לעגונה, עד כמה שניתן".

לדבריה, "באחד הימים האב לקח את הילדה (בת השש, בדיוק השבוע יש לה יום הולדת), כחלק מהסדרי הראייה ובמשך שעות ארוכות, לאחר הזמן שהוקצב לו, הוא לא החזיר את הילדה, כשהוא אינו עונה לטלפונים. בעשר בלילה הגשנו תלונה במשטרה על חטיפה ורק לאחר חצות, כאשר המשטרה כבר יצאה לחפש אחר הילדה, הוא החזיר אותה.

"בעקבות הסיפור הזה ועוד מקרה מזעזע בו הוא היכה את הילדה, קבענו דיון בבית הדין. הוא לא הופיע וטען שהוא מעוניין בשלום בית".

עו"ד אלמן מדגישה כי "מדובר באנשים שחיו בפשטות ובצניעות. אחרי שהאישה עזבה בגלל האלימות שלו כלפיה ביקשנו מבית הדין בתחילת החורף שהיא תוכל לבוא לבית לקחת את המעילים שלה. בית הדין נתן החלטה שהבעל צריך לארוז את הדברים שלה בתיק ולאפשר לה לקחת את זה. הוא אומנם לא התבייש לצעוק שהוא אוהב אותה אבל להביא לה את המעילים שבית הדין הורה שעליו לעשות כן, הוא לא הסכים. שלא נדבר על כך שהוא לא שילם מזונות. שיספר למישהו אחר שהוא 'אוהב אותה'...".

"אחרי שהוכחנו בבית הדין שהוא נתן לה מכות (והוא עוד טען שהיא אוהבת את זה, תצלינה האוזניים)", היא ממשיכה בסיפור הדברים, "בית הדין נתן פסק דין לגירושין. הוא הגיש ערעור לבית הדין הגדול וניסה את כוחו. יצוין כי במהלך הזמן התפטרו שני עורכי דינו. אחד טען שבגלל שהבעל היכה את האישה הוא לא מייצג בעלים מכים והשני אמר שהוא לא מייצג סרבן גט...

"בערעור שהוא הגיש הגיע עו"ד שלישי, חדש. שם טען הבעל שהם ילכו לרב פלונצ'ק מטלז סטון ואם הוא יגיד לו שהוא צריך להתגרש – הוא מתחייב לתת גט".

"בתחילה אומנם התנגדנו לזה כי כבר היינו אצל רבנים אחרים", מגוללת עו"ד אלמן את הסיפור, "הדיינים הסתכלו עלינו במבט של 'תסכימו, כי צריך להיות חכם ולאו דווקא צודק'. וכך, באמצע הדיון הוציאו אותנו החוצה ויצרו קשר עם הרב וקבענו פגישה כבר לאותו שבוע כדי לא למרוח זמן.

"לא רק שהרב סבר וקיבל את מה שהאישה אמרה, אלא שהוא הוציא מכתב שבו הוא כותב שמה שהיא תיארה בבית הדין זה הרבה פחות ממה שהיא סיפרה לו ושהיא עברה דברים גרועים ביותר וחובה עליהם להתגרש".

"ואז", נאנחת אלמן, "הבעל נעלם".

המפתחות בידיים שלך

"כאן, עירב בית הדין את מחלקת העגונות בראשות הרב אליהו מימון שהתמסר מאוד לעניין. הם הוציאו צו לעצור את הבעל. אלא שהוא הסתתר ובמשך תקופה המשטרה לא הצליחה למצוא אותו.

"הרב מימון לא בזבז זמן ועירב חוקרת פרטית על חשבון בית הדין שתתחקה אחרי הבעל. היא יצאה לחקור וגילתה שההורים שלו מסתירים אותו. יחד עם המשטרה הם הצליחו לעצור אותו וכך הוא הופיע לדיון הבא, שם, הוא לא הסכים לתת גט. גם אביו היה בדיון וביזה את בית הדין בצורה מבישה תוך שהוא מקלל את הדיינים שהכל באשמתם".

"ניקח רגע 'פוס' ונזכיר", אומרת עו"ד אלמן בכאב, "בזמן הזה האישה לא מסוגלת לעבוד. אין לה למה לקום בבוקר חוץ מהילדה שלה, היא חשה כמו עלה נידף. זוהי התעללות ממדרגה ראשונה. אמא שלה אומרת לי שהלחץ מהלא נודע עושה לה לא טוב והיא לא מתפקדת כראוי. הכל בגלל אטימות נוראה של הבעל".

באחד הדיונים אמר הבעל שאם יתנו לו שעה איתה לבד – הוא ייתן גט אם היא לא תשתכנע לחזור אליו. הרב שוויצר ישב איתם בחדר, כי כמובן לא ישאירו אותם לבד, והם שוחחו. על מה?! לא נדע. לכאורה הוא הרצה לה הרצאות. היא עדינה ושקטה, כך שהיא לא דיברה הרבה. למרות הפצרותיו היא לא הסכימה לחזור אליו והוא כמובן למרות ההבטחה שלו – לא הסכים לתת גט.

"שבוע לאחר כמן הרב שוויצר ז"ל נפטר", מציינת עו"ד אלמן.

כאן החלה התפתחות משמעותית בהליך הגט: "לפני חג השבועות האחרון עצרו אותו בשל הפרת צו הבאה (קרי: שלא הגיע לדיונים בבית המשפט. א"ט), כך שלדיונים הבאים הוא כבר הגיע עם יחידת נחשון.

"כיוון שזה רק 'צו הבאה' ולא 'צו מאסר' קבע בית הדין שאם יפקידו ערובה של שלושים אלף שקל – ישחררו אותו.

"עד היום אני זוכרת בדיוק איפה הייתי שגיליתי את זה באתר בית הדין. קניתי ארוחה במסעדה והנה אני רואה, יחד עם חברתי למקצוע עורכת הדין מעיין סולומונס שהוא עתיד להשתחרר. בו במקום, באוטו, פתחנו מחשב נייד ושלחנו ערעור תוך שאני מתקשרת למזכיר בית הדין שיעכב את היציאה של הבעל כי עוד רגע מגיע ערעור.

יחד עם עו"ד סלומונס בעבודה במשרד (צילום: משרד דיבון)

"לצערנו לא היה מי שכבר יקבל את הערעור ושחררו אותו לחג. העלנו הילוך ולאחר מספר דיונים בבית הדין פעלנו שפסק הדין יהיה לא חיוב גט אלא כפיית גט, ככה נוכל להכניס אותו למאסר. או אז הוא קיבל מאסר לשישה חודשים. בראש השנה הוא כבר היה במאסר בכלא מעשיהו".

"מכיוון שסרבן גט הינו אסיר אזרחי, יש לו את כל שירותי הדת שהוא רוצה במקום. ביקשתי מבית הדין שלא יתנו לו להתפלל במניין על מנת להחמיר את הסנקציות". אומנם עו"ד אלמן רצתה שכבר בראש השנה הוא ירגיש את הסנקציות על בשרו, אלא שרק כעבור שלושה חודשים אישר בית הדין את הסנקציות. הליך זה הוביל לכך שהוא חויב ללבוש מדי אסיר, על אף שאסיר אזרחי לא צריך ללבוש מדים. כמו כן, אסרו עליו לקבל אוכל בהשגחת הבד"צ ואסור היה לו לקבל תשמישי קדושה.

לשאלתי, איך אלמן מרגישה עם העובדה שהיא מונעת מיהודי להניח תפילין היא ענתה בפשטות ובפקחות: "הוא מונע את זה מעצמו. הרי המפתחות בידיים שלו ואם הוא ייתן גט באותו יום לא רק שהוא יניח תפילין – הוא ישוחרר ממאסר. שיתכבד לתת גט ויוכל לקיים מצוות כאוות נפשו".

"דיברתי עם קצין אסירים בתוך מעשיהו", מספרת עו"ד אלמן, "אמרתי לו: 'אסיר פלילי, זה שעשה עבירה ומשלם את חובו לחברה. הוא - הבעל המעגן - הינו אסיר שכל רגע שהוא לא נותן גט הוא עושה עבירה. בידיו לפתור את זה. לצערנו גם זה גם לא עזר ואנחנו הגענו למבוי סתום".

רבה של ירושלים נרתם למשימה

"האסטרטגיה הבאה", מספרת עו"ד אלמן, "הייתה לעשות שיימינג להורים שלו, כי הם אלו שאמרו לו לא לתת גט. אם מטה לחמם יפגע הם ילחצו עליו לתת גט. מה גם ששמעתי שהם מפקידים לו כסף לקנטינה בכלא והביאו לו ממתקים שאסור היה להם להביא. בקיצור, שותפים מלאים לעגינות הנוראה.

"לצערנו, לאחר דיון במעמד הצדדים, בית הדין דחה את הבקשה. בכל אופן, במקביל, ביקשנו לשים אותו בצינוק וכן שיעבירו אותו לכלא אחר. הרי ב'מעשיהו' יש לו חיים קלים, להיות ליד אסירים אזרחיים זה לא כל כך נורא, אבל להיות ליד אסירים פלילים בכלא אחר – יהיה לו קשה. הוא לא בשטיבל שלו. אם הוא יהיה עם עבריינים אמיתיים זה יפגע בו.

"אומנם בית הדין נענה להחלטה הזו אך השב"ס אמר שהוא לא יכול לעשות את זה חוקית. אגב, זה בחקיקה בכנסת בהסכמת רבני שב"ס ובית הדין שמעודדים את המהלך".

עו"ד אלמן חוזרת לסיפור: "לפני כשבועיים בית הדין הורה להכניס אותו לצינוק. אמא של האישה העגונה אומרת לי שהיא קורסת נפשית ואני הבנתי - את מה שמובן תמיד - שעלינו לפעול במהירות. שלחתי מכתבים לשב"ס כדי שזה יקרה במהירות.

החלטה שהבעל המעגן יוכנס לצינוק

"בשיחה עם קצינת אסירות היא אומרת לי שיש מכתב מהרב מימון שהוא מבקש לא לבצע את העניין עם הצינוק. זה מעניין. אם הרב מימון מבקש כנראה יש סיפור מאחורי זה. התקשרתי לרב והוא אומר לי שהאסיר אמר שיש רב בשם מאיר מגנזי (רב מחוז מרכז של השב"ס) שהוא לקח על עצמו יחד עם הרב של מעשיהו לשבת על הסרבן. הם דיברו אתו רבות ואז הוא אמר להם שאם הראשון לציון, רבה של ירושלים הרב שלמה משה עמאר יישב איתו לשיחה – הוא ייתן גט.

"הרב מימון אמר שהוא מחכה לתשובה מהלשכה של הרב אם הוא יסכים לדבר עם הבעל המעגן. הבנתי שאין לנו זמן לבזבז וביום חמישי האחרון הרמתי צלצול טלפון לרבנית של הרב עמאר. לאחר שסיפרתי לה את כל הסיפור היא סיפרה את זה לרב והוא אמר שהוא מוכן לעשות הכל בשביל להתיר עגונה, אפילו לנסוע אליו לכלא, אם כי, כך אמר הרב ובצדק, נכון יהיה שיקבעו דיון לבית הדין ואז הוא יבוא לבית הדין. הרב ציין כי הוא מוכן לבוא בכל יום ובכל זמן שצריך".

"היום בבוקר", מספרת עו"ד אלמן בהתרגשות, בעת דמדומי החמה של יום שני השבוע, "הרב עמאר התייצב בבית הדין. הרב מימון נתן לרב את הלשכה שלו לשבת עם סרבן הגט מספר שעות.

הגר"ש עמאר (משמאל) עם הרב שלמה תם בעת הדיונים (צילום: באדיבות המצלם)

"הרב עמאר קרא לאישה ואמר לה שיש לבעל מכתב שהוא כתב לה שהוא מבקש שהיא תקרא והרב הבטיח לבעל להעביר לה. היא קראה את המכתב ואמרה לרב שהיא לא תחזור אליו וכי היא פוחדת ממנו. הרב ניסה לשמוע ממנה מה יקרה אם הוא ישתנה אך היא התמידה בסירובה. כך, במשך כמה שעות, הרב יושב לסירוגין איתה ועם הבעל האסיר.

"במהלך השעות הללו הרב עמאר אמר לאישה שהוא סובר שסרבן גט הינו כמו רוצח. היא התחילה לבכות, אבל הרב אמר לה שזה רק 'כמו', אבל לא ממש רצח כי כאן יש תקווה. הרב אמר לה במילים האלו: 'אני מבטיח לך שאני אנסה שהיום הוא ייתן גט', ועוד אמר הרב: 'אני מבטיח לבוא עוד פעם עד שהוא ייתן גט', מיותר לציין שמדובר במקרה נדיר מאוד שככה יש התגייסות מצד כולם והרב.

"לבסוף, אחרי שעות, הוא הסכים לתת גט. הרב עמאר לא הסתפק שיתחילו לכתוב גט אלא חיכה עד שזה יבוצע בפועל בהצלחה ואז הוא בירך אותה בברכות נפלאות שתזכה לבריאות ובהצלחה בכל.

"אחר כך זרקנו עליה סוכריות והתחבקנו".

איך התחושה שלך?

"התרגשות עילאית", עונה עו"ד אלמן ורגש רב נשמע בקולה, "זה קרה רק לפני מספר שעות ולא הספקתי לעכל. אני רוצה להיות לבד ולצרוח עד השמיים. כולנו בכינו, גם אב בית הדין התרגש נורא".

וכך, לאחר שלוש וחצי שנים של עגינות נוראה – המקרה הקשה הגיע לסופו הטוב.

  • גם לכם יש סיפור שכולם חייבים לקרוא? לפניות לכתב: ari@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר