התוכנית הכלכלית

"זכיתם לזכות להשתתף בהגרלה"; כך עובדת ההטעיה

הפלאפון מצלצל ועל הקו נציג שמודיע לכם שזכיתם להשתתף בהגרלות על מאות אלפי שקלים • איצ'לה דז'אלובסקי מסביר מה הסיכוי שלכם לזכות והאם יש דרך להתנתק? • עם דיבורים על אמונה ואמירות של "בעזרת השום וברוך השם" כך עובדת הטעיה שפגעה בציבור החרדי • צפו (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |

בתוכנית הכלכלית של 'כיכר השבת' אנו עוסקים רבות בהונאות והטעיות שונות, ומזהירים את הציבור שלא ישים את כספו על קרן הצבי. איצ'ה דז'אלובסקי, מפעיל קו המידע למגזר החרדי, בריאיון מיוחד למשה מנס על ההטעיות שפוגעות בכולנו והאם יש רך להתנתק.

אז יש לך הרבה "אוהבים" בעקבות פרסום מידע על החיסונים ועל משרד הבריאות, אבל כעת אתה כאן אתנו בעקבות איום בתביעה שאתה מקבל. ספר לנו על מה מדובר...

"אכן, עורך הדין של חברת הגרלות מאיים בתביעת מאות אלפי שקלים נכון לעכשיו, ומציין שזה הנזק שנגרם עד מועד האיום, אך אני מקווה שחסכתי כבר למאזינים יותר מזה".

אז זה איום לפני תביעה? אני רוצה לשמוע במה מדובר, תן לנו טיפה רקע.

"קיבלתי טלפון לפני כמה חודשים ממאזין לקו שעל רקע יוקר המחיה שהדאיג אותו, הוא התפלל טוב לעזרה במצבו, ואכן קיבל טלפון מ'מועדון הגרלות לוטו' כל שהיא, שבישרה לו כי זכה להיות 'לקוח פרסומי' לצד 90 זוכים בלבד שזכו בפרס, במסגרתו מקבלים 90% סבסוד למנויי לוטו בשווי 2,400 ש"ח לחודש, ומה שנותר לך לשלם הוא 239 ש"ח בלבד, ובתנאי שאתה סוגר במעמד שיחת הטלפון הזו".

זה כבר סימן אזהרה לדעת שמדובר בהצעה מפוקפקת...

"זה עוד לא היה סימן, כי הם פשוט ממהרים לבשר לכל 90 הזוכים. הם הסבירו גם מדוע בעצם יש סיכוי שהוא יזכה בלוטו: בחברה מעסיקים סטטיסטיקאים מומחים שיודעים לנתח את המספרים - שמפעל הפיס עדיין לא יודע, הם יודעים לנתח זאת באיזו שהיא צורה, ורוכשים כנראה את הכרטיסים בהסדר מצוין מול מפעל הפיס. עד כאן הכול נראה היה מצוין.

"הרושם שקיבל בטלפון, שרוב מוחלט של הלקוחות מתעשרים או מרוויחים הרבה, ונאמר להם: "תסכים איתי שגם אם לא תזכה במאות אלפים או מיליוני שקלים אלא "רק בעשרות אלפים" - אתה תפרסם את זה. נכון?" זהו טקסט השיחה של כמה הקלטות ששמענו".

כלומר אתה מקבל את זה במחיר מיוחד, כי אנחנו ניצחנו את הסטטיסטיקה ושווה לנו להכניס אותך בשביל שאתה תפרסם את זה...

"כן. עכשיו מול כל לקוח 'פרסומי' שמסובסד ב-90%, אני מניח שצריך לפחות 12-13 לקוחות חדשים שיצטרפו במחיר המלא - 2,400. ואנחנו הגענו לחפש את הלקוחות הללו".

אשאל שאלה מעט מסובכת: יש דברים שברור שהם תרמית. כגון המוכר קרקע שאינה שלו, המציע למכירה מוצר שאינו יכול לספק או שהוא מוצר גרוע. אבל יש דברים שהם מורכבים. אנחנו מפרסמים כאן הרבה על חברה שאומרת "לנו יש מוצר שהולך להרוויח מיליונים", ובהתייעצות עם המחלקה המשפטית של החברה לא יכלו לקבוע אם מדובר בנוכלים, כי באמת יש מוצר. האם המוצר הזה יהפוך אותך למיליונר או לא? רוב המומחים יאמרו 'כנראה שלא'. אבל השאלה כאן, מדובר בשקר מוחלט? הונאה מוחלטת?

"אני לא יודע מה הסיפור האמיתי. אך אניח כאן נתונים, שכל אדם שאינו טיפש מוחלט - יחליט. הנתון הראשון שנשמע קצת מוזר, לי ידוע שיש חוק המסדיר את מכירת הכרטיסים של 'מפעל הפיס' ולוטו ועל כן אין אפשרות לרכוש את הלוטו לא בהסדר, לא באינטרנט או בדרכים אחרות, רק בדוכנים. והם רוכשים המון כרטיסים להמון לקוחות, מאיפה אני יודע כי אלינו לבד הגיעו לפחות 300 פניות! של מנויים, ולכאורה אמורים לרכוש עבורם הרבה מאוד כרטיסים, ואלה רק בין מאזיני קו המידע".

כמה זה "רק בין מאזיני הקו", כמה מאזינים לקו?

"עשרות אלפים. אך אינני חושב שלכל מאזין נאה לספר שנפל להצעה עסקית כזאת בטלפון. אני הייתי מתבייש עם סיפור כזה".

זה באמת סימן שאלה. איזו עוד סימני שאלה התעוררו?

"פניתי ל'מפעל הפיס', דיברתי עם שי חייק שאמר כי מדובר בהטעיה מאוד מפורסמת ומוכרת, וכי פנו למבקר המדינה בנידון ועוד כמה רשויות - שאליהם גם אני פניתי, וכל הרשויות יחד כולם עונים באותה מסקנה. מדובר במוצר שעל פניו לא יכול להיות.

"הרמתי טלפון לסטטיסטיקאי בכיר מאוד בארץ (בבחירות שמעו את קולו כל יום בתקשורת) והוא אמר לי שאין שום כלי בסטטיסטיקה שיכול לסייע למדוד מה תהיינה התוצאות בהגרלה.

"כדי לממן 90% ללקוח הם צריכים הרבה מאוד לקוחות. אני פניתי ואמרתי שאני מחפש בן אדם אחד שהוא חבר במועדון הלוטו שזכה וכיסה את ההשקעה. אני לא מדבר על רווח של מאות אלפים ומיליונים, אלא רק כיסה את ההשקעה! וגם אם לא הוא עצמו, מספיק אם מכיר מישהו בסביבתו שכיסה את ההשקעה. גם טוב לי".

כמה אנשים פנו?

"הופתעתי! יותר משלוש מאות איש פנו. אך בצירוף התנצלות שהם לא הרוויחו מזה כסף, אך רוצים לדעת אם כבר מצאתי מישהו אחר שזכה".

כלומר אנשים שזכו להיות בין 90 הלוקחות הפרסומיים בארץ...

"נכון. 300 מבין מאזיני הקו, שהם בין ה-90 בכל הארץ".

וכאן זה מביא אותנו לשאלה האם הם פונים דווקא לחרדים. למה אתה חושב ככה?

"היו כמה גופי אכיפה שפניתי אליהם עם הטענות הללו בליווי הוכחות והקלטות שאנשים שלחו אלינו, והם אמרו שזה מאוד מוזר. מה שהם כותבים באתר או שולחים במסמכים בדואר - לא כתוב כלל את מה שתמללנו מהשיחות. שהם מסבסדים 90% - אין שם, הם אמרו לי בשיחה שרוב הלקוחות נשארים מנויים "שש שנים צפונה", ייתכן שהכוונה צפונה - כלפי מטה, ויכול להיות שבבית המשפט ישוכנעו שזאת כוונתם, אך במסמכים זה לא מופיע".

מדוע חרדים יותר נופלים בזה?

"אחד. בציבור החרדי מאוד נפוץ שאדם לא בודק דבר כזה, כי הוא לא מניח שאדם שקרן. יכול להיות שגם הנציגה לא יודעת על כל התרמית למרות שיש הרבה דברים שחוזרים על עצמם, כגון שאותו הנציג אומר ללקוח "פעם ראשונה שאני שומע את הטענה הזאת", ואתה שומע את זה בשלוש הקלטות שונות באותו יום.

"שנית: יותר חרדים אומרים לעצמם נפלתי באלף-אלפיים שקל (1,912 ש"ח. שמונה חודשים 239 ש"ח) באותה חברה ספציפית שרבים מאוד פנו אלינו בלי שאמרתי את שם החברה. המכנה המשותף של כל אלה, שהם לא הצליחו לבטל את זה ולא זכו לכסות את ההשקעה, וכמעט אף אחד לא אמר שיילך לבית משפט. יתרה מזו: מי שמבטל 'חד צדדי' בחברת האשראי קיבלו מכתב איום בתביעה בפני בית משפט, במכתב המדמה תביעה בפועל, ואז אנשים אומרים "יאללה, כפרה על עוד 2000 ש"ח".

מה גורם להם לפנות בעיקר לחרדים (אם הדבר באמת כך)?

"אני חושב שהסיבה העיקרית זה כי הם לא מקליטים שיחות. הם גם לא פונים לבית משפט. אין להם רשת חברתית, שם היו יכולים לפרסם את התופעה בשנייה.כמו כן הם לא עושים חיפוש בגוגל, ובדרך כלל גם אם יש לו מייל לצורך עבודה, לא יגיע לזה כי הם אומרים לו שההטבה רק במעמד השיחה הזאת. אם אתה מנתק אזרחיה מתפספסת".

אמרת לי שבמהלך השיחות הם אומרים "בעזרת השם, ברוך השם" שמאפיינים שיחות ייעודיות למגזר החרדי?

"כן. אחת מספרת שהכסף הולך גם למטרות צדקה, אחרי כל הרווחים שאנחנו זוכים, ברוך השם, ו"המנהל לא יכול לדבר כי כעת הוא מניח תפילין" ונציגה אחרת אומרת "גם אני לפני שהתחתנתי אמרו לי כל מיני דברים שלא האמנתי, ובסוף התחתנתי עם 'בן תורה' ברוך השם", הכל ממש סבבה, ברוך השם, כאילו סוג של מתערבב בשפה".

אז מה אתה הולך לעשות עם הנושא הזה?

"פניתי לגורמי אכיפה, למרות שמראש לא חשבתי לעשות משהו דרמטי בעניין, אך כשקיבלתי כמות כזו של פניות והמכה בפטיש שהם פנו אליי באיום שהולכים לתבוע אותי בבית משפט, אמרתי אולי באמת צריך להיפגש שם להיות הוגן ואתנצל אם יתברר שאכן טעיתי והטעיתי".

אוקי, אז מה תכלס צריך לעשות. מה הקריאה לפעולה?

"אני מציע שאם יש המאזינים אנשים שגם זכו להיות מאושרים בין הזוכים להיות "לקוח פרסומי", וזכיתם בעשרות אלפי שקלים באחת ההגרלות (יש להגיע למשרדים שלהם בנתניה לאיסוף הפרס בהקדם אפשרי, רק להצטייד בתעודת זהות כי במפעל הפיס אמרו לי שנדרשת הצגת ת"ז וכי לא יודעים מי בדיוק רשם את תעודת הזהות של זוכים) מומלץ לשלוח מיד את כל הנתונים בלי רגשות. פשוט הנתונים: כמה גבו מכם? מה הציעו לכם? מה קיבלתם? (אגב גם אני אישית זכיתי ב-1.32 אחרי שביטלתי את המנוי). בדרך כלל אחרי שאתה מתקשר לבטל אתה לא יכול באותה השיחה, אלא "מנהל מכירות" חוזר אליך ושואל "מישהו דיבר אליך לא יפה? מישהו עשה משהו לא תקין? שמעתי את השיחה והכל נשמע היה בסדר!" זאת השיטה (כפי ששמענו בכמה שיחות). הוא לא שמע שמדובר בהונאה, לא שמע את תגובת מפעל הפיס, ולפנייתי לא קיבלתי תגובה עד לרגע זה, למרות שהם ראו כמה וכמה פעמים את המיילים".

אם מישהו רוצה לבטל אם הוא יבטל דרך חברת האשראי?

"אני ממליץ לכל מי שמתייעץ עם משפטן מתחיל, לפרוס בפניו את הסיפור. סביר להניח שיגיע לאותה המסקנה שאמרו לי - לפנות לגורמי הצרכנות והאכיפה: "הרשות להגנת הצרכן", "אמון הציבור", "המועצה הישראלית לצרכנות" וכו'. וכדאי לצרף מסמכים רלוונטיים והקלטות ככל שיש. ואם יש כאן מישהו שזכה במשכורת חודשית או בהרבה כסף אנו מתחייבים לחזור לכאן לפרסם שאותה חברה באמת זכתה בלוטו עבור הלקוחות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר