היסטוריה ואקטואליה

המשכיל שהחציף פניו מול הרמב"ם וחטף מהמשכילים

המשכיל האיטלקי שד"ל החציף פניו ויצא כנגד רבנו הרמב"ם, מה רבה היתה ההפתעה כשדווקא המשכילים דאז זעמו ויצאו נגדו וזאת מאחר וראו בדמותו הפילוסופית של הרמב"ם, כראיה לדרכיהם הנלוזות (היסטוריה)

הרמב"ם (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': על אמרת חז"ל "חכמה בגוים תאמין" נשפכו נהרות של דיו, ונגדעו יערות עד. ישנם מגדולי ישראל שנהגו לצטט בספריהם חכמים נכרים ואף לציין זאת (כגון הגאון בעל ה"דבר אברהם" וקדמו לו מרבותינו הראשונים ואכמ"ל). ישנם שהזכירו ולא ציינו את המקור (כגון איש תנועת המוסר החכם הגליצייני ר' מנחם מֶנדֶל לֶפִין בספרו 'חשבון הנפש'[1], וכן המשגיח רא"א דסלר[2]), וישנם שלא הביאו כלל.

הרמב"ם נהג לעיין בספרות גוים ואף העתיקם לספריו השונים 'יד החזקה' ו'מורה נבוכים'. מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי בהקדמתו לספרו 'שקל הקודש' כתב שהקטעים שהרמב"ם לקח מחכמים נכרים, ושלבם בספרו נהפכו להיות תורה ממש, ואפילו הפתקים שהעתיק אליהם את הציטטות מאותם נכרים, ולא נוסף בהם דברי תורה של הרמב"ם עצמו, גם הם חייבים גניזה, וכך דברי הגרח"ק:

"ואמרו בשם החזון איש זצ"ל, שאף על פי שהרמב"ם העתיק החשבונות שבפרקים האחרונים של קידוש החודש מהגוים כמו שכתב בסוף פרק י"ז. מכל מקום אחר שהרמב"ם כתבם נעשה תורה ממש, והלומדם – לומד תורה. וגם אמרו שכל הפתקאות שכתב עליהן את החשבונות של קידוש החודש צוה לגונזם אחר כך, כי אמר שיש עליהן קדושה". (הקדמה לספר 'שקל הקודש').

כפי שפרסמנו בעבר בעניין דומה הגר"מ מאזוז ראש ישיבת 'כסא רחמים' בשיעורו השבועי התבטא ואמר שהיו חכמים נכרים שהשפיעו על רבותינו ז"ל, ולאחר שהגר"מ מאזוז הסביר לתלמידיו שכל ניסי התורה הם כפשוטם, הוא ציטט "חכם אחד" שסבר שפגישת שלושת המלאכים עם אברהם אבינו היה במחזה הנבואה, והוא הושפע מאריסטו הפילוסוף היווני המפורסם.

דברי הגר"מ מאזוז: "אריסטו אכף על חכמי ישראל את הדעות האלה"[3].

נראה שמי שהתכוון הגר"מ מאזוז הוא לנשר הגדול, הרמב"ם שבספרו 'מורה נבוכים' כתב כן ולמד זאת מדברי ר' חייא הגדול במדרש רבה.

הרמב"ם מפרש הרבה פסוקים על דרך משל והשאלה (מֶטָפוֹרָה, אליגוריה) והוא סבר שכך נכון לפרש, וכך גם לגבי פגישת אברהם עם שלושת המלאכים, הרמב"ם הסביר, שכך נכון לפרש משום שאי אפשר לקבל "ראיית מלאך" במציאות[4].

ביקורת המשכילים על הרמב"ם

מעניין שביקורת בעניין אחר על הרמב"ם נשמעה גם בחוגי המשכילים, ובקובץ 'כֶּרֶם חֶמֶד' השלישי משנת תקצ"ח (1838) התפרסם מכתב מאת המשכיל האיטלקי שד"ל[5] (שמואל דוד לוצאטו), ליש"ר (יצחק שמואל ריג'יו) שנכתב שנתיים קודם לכן, ובו העז משכיל מחוצף זה להתקיף את הנשר הגדול הרמב"ם, שבספרו 'היד החזקה' פסק הלכות, במגמה להסיר ספקות ומתוך הבנה שהרמב"ם חפץ להשכיח מחלוקות חז"ל תנאים ואמוראים.

לדעת מחוצף זה כשד"ל מוטב היה דווקא לשקף מחלוקות אלו, כדי להיעזר בהן להתחקות אחר מקורן ההלכתיות השונות, ולפיהן לפסוק הלכה בכל עת לפי שיקול דעתם של פוסקי הדור וצורך הזמן.

שד"ל, בתור משכיל תורני, רצה לערוך רפורמיות הלכתיות כאלו או אחרות, והוא הרגיש שהרמב"ם חסם אותו ברגע שכתב ספר הלכתי שקובע לעם ישראל כיצד לנהוג, ובעצם הוא מנע ממשכילים כמותו לערוך שינויים, ולהיות בקונצנזוס ההלכתי.

מסיבה זו השיג שד"ל על הרמב"ם שסבר שכתיבת המשנה הייתה מהפכה חיובית של ממש בסדרי הלימוד בבתי המדרש. שד"ל לא קיבל זאת, כיון שהוא טען ש"התורה שבעל פה נשמרו החכמים מלכתוב אותה על ספר, למען יוכלו בית דין שבכל דור ודור לתקן ולהחליף כפי צורך המקום והזמן".

לדעתו של שד"ל טוב עשה הראב"ד כשהתקיף קשות את הרמב"ם, כי לולי הוא, עלול היה להשתכח זכרם של חכמינו ז"ל תנאים ואמוראים, והעולם היהודי היה נוהג ("משתעבד" כלשונו של שד"ל), לפסקיו של הרמב"ם בעניינים שונים, בשעה שהרמב"ם הסתמך על אריסטו, ולא על חז"ל[6].

טענות כזב אלו על 'הנשר הגדול' הרמב"ם הובאו בקובץ 'כרם חמד', שלקוראים המשכילים שלו היה הרמב"ם דמות נערצת המשמשת דוגמה ומופת למיזוג הראוי בין תורה וחוכמה, ובשל כך, היחס הביקורתי והמזלזל כלפיו מצד אדם המוחזק כאחד מחשובי משכילי הדור היה לדידם בלתי נתפס.

זעם המשכילים על שד"ל

מתברר שלא אלמן ישראל, ורבים מחכמי אותו דור, לא החרישו על כבוד הרמב"ם, ושגרו מכתבים לעורך כרם חמד של"ג (שמואל לֵיבּ גורדון), ובו מחאו על כבוד הרמב"ם.

אחד מאלו היה החכם שי"ר, שלמה יהודה ליב הכהן רפפורט חתנו של הגאון העמקן ר' אריה ליב הלר בעל "קצות החושן".

שי"ר כרוב משכילי תקופתו העריץ את הרמב"ם, והסתמך עליו בגישתו ל"חכמת ישראל". בכרך הראשון של 'כרם חמד' (וינה 1833) הופיע מכתב קצר מאת שלמה יהודה רפפורט, המדריך צעיר בתחילת דרכו בהשכלה ומאיץ בו, להגות בספרי הרמב"ם, וכך דבריו:

"ולכן אם לעצתי תשמע, שתה נא מים טהורים בלתי אכזב הנוזל מראש צור, אשר ממנו שאבו גם ישאבו כל משכילי עם ישראל, ועד עומק מחקריו לא יבואו, הוא אדונינו מאיר חשכנו רבינו משה בר מימון נ"ע. בספריו ומאמריו תשגה תמיד, ואז תחכם. הם יקשו ערפך כברזל ומצחך כנחושה נגד כל מונע ומחריד ולכל חצי המתלוננים תשחק; המה יושיבו את דעותיך ומדותיך על מכונן, בל תנוענה ממקומן".

מאלפים הם דברי החיתום, שבהם פוצח שי"ר בשיר והלל למורה דרכו, הרמב"ם: "אלף תודות לך רבינו משה! מדריכי ומלמדי! הגדתי לך היום הזה, כי המעט אשר אדע היום הזה רק ממך היא ומידך נתנו לך. לולא תורתך שעשועי, אז אבדתי עירום מכל מדע כרוב בני ארצינו הנדכאים".

דמותו של הרמב"ם עמדה במרכז מאבקים אלו, והיא שימשה עמוד המגן של המשכילים הנאבקים להצדיק את דרכם החדשה-ישנה.

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

ד"ר נתן שיפריס שי"ר חדש, שלמה יהודה רפפורט: רבנות, השכלה, לאומיות, זלמן שזר תשפ"ב.

הרב יצחק ברוך רוזנבלום, מורה נבוכים בין משכילי ולמדני גליציה, דעת: כתב עת לפילוסופיה יהודית וקבלה 85 (2018), עמ' 189 – 228.

הנ"ל, 'צריך עיון', 'הרב הבודד' ט"ז בטבת תשע"ט.

[1] שהביא רעיון מוסרי מאת החכם הנכרי בנג'מין פרנקל.

[2] ראה ראיון מאת תלמידו המובהק הגה"צ רבי אריה כרמל ביתד נאמן מתאריך כ"ד טבת תשנ"). עוד עיין בקובץ המעין תשרי תשפ"א.

[3] הובא בגיליון 'בית נאמן' מס' 335 פרשת ויצא ט' כסלו תשפ"ג עמ' 3

[4] דרכו זאת של הרמב"ם הייתה מפני שהיו בימיו (וכן בימינו) יהודים ת"ח שלא קבלו את המושג "הסתר פנים" (כדברי בעלי השקפה ליטאים בדורות מאוחרים), ואלו לא קבלו שבתנ"ך היו ניסים גלויים לעומת ימינו שאין. למרבה הצער היו מאלו שפנו עורף לעזוב את הדת באופן כללי, כיון שהם לא האמינו בניסי המקרא ע"פ הפרשנות של "רבי'ס פון קינדער" (מלמדי תינוקות), והם לא שמעו דעות נגדיות של מחשבת ישראל לדורותיה. לכן הרמב"ם טרח והבהיר שרוב ניסי המקרא, לא מדובר בפשוטו כמשמעו. עוד הוסיף הרמב"ם שהלשונות של התנ"ך וחז"ל כביכול לקב"ה יש גוף ותחושות כבן אנוש, מדובר לא כפשוטו כמשמעו, ומי שיסבור כך, עובר על איסור הגשמה. בימינו כלל עם ישראל קיבל את דברי הרמב"ם לגבי איסור הגשמה זולת חסידות מסוימת הסבורה ש"עצמות ומהות הקב"ה מלובשות בצדיק" ואכל"מ ודו"ק., לעומת דבריו שפגישת אברהם ושלושת המלאכים התרחשה בחלום ולא במציאות, לא כולם קבלו.

[5] יצוין שאת שד"ל שכל ימיו התהלך בין משכילים לחרדים, הזכירוהו מספר גדולי ישראל, כדוגמת הגאון רבי חיים בלייח, אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה.

המלבי"ם בספרו "הכרמל". הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג בעל ה'כתב והקבלה' בבראשית יט ה, כא י, כה כג.

הגאון הבן איש חי - רבי יוסף חיים מבבל בפתיחה ראשונה לספר עוד יוסף חי (דרושים).

ובדורנו הגאון רבי מאיר מאזוז בספר 'אילת אהבים' (בני ברק תשס"ז) ובחידושיו לקידושין (ל' ע"א, עמוד ל"ז מדפי הספר) בזה הלשון: "ואף שאגרות הנ"ל מלאים בכמה מקומות דברים זרים ומרים כלענה, מכל מקום מילי מעלייתא דאית בהו דרשינן להו בפירקא, וקבל האמת ממי שאמרה".

[6] וכך דברי שד"ל: "והנה הרמב"ם, עם כל התפלספותו היה בעוכרינו, כי בתחילה היו דברי חכמים כדרבונות להנהיג את הבהמה (הלא הוא ההמון) אל כל אשר יראו החכמים טוב ומועיל לפי הזמן והמקום; והוא הרמב"ם עשה אותם כמסמרות נטועים לא יזוזו ממקומם. כי הנה הוא כתב הלכות פסוקות, וביקש להסיר כל הספיקות, ולהשבית כל המחלוקות, ולהביא את כל ישראל ואת כל חכמיהם שבכל דור ודור תחת עול המסקנה אשר ישרה בעיני חכמי התלמוד או בעיניו, תחת כי במשנה נזכרו גם דברי היחידים, למען ידעו דור אחרון שתי הסברות יחדיו, ויחקרו אותן, ויפסקו הלכה כדברי זה או כדברי זה לפי ראות עיניהם ולפי צורך הזמנים. ואלמלא הראב"ד שעמד נגד הרמב"ם וגדר בפרץ, אולי כבר נשכחו ונאבדו המשנה והתלמוד, והרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו להרמב"ם ולאריסטו, בלי שנוכל לחקור אחר מקור הדברים ולדעת הענינים על אמתת".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

13
שדל לא היה מפותח דיו. הוא לא ידע כי הרמבם לא פסק מדעתו אלא ממסורת גאונים עתיקת יומין. ולכן לא התקבלו השגות הראבד בעם ישראל. ועל הרמבם נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה.
משה
עוד חסיד שוטה שסוגד לאדמור, ומבטל כל חכמי ישראל בגלל האדמור שלו!
ינקלוביץ
שוב לא הבנת. עם ישראל הולך אחר הרמבם לא בגלל אישיותו (למרות שבאמת אין כמוהו) אלא בגלל מסורת הגאונים שזכה להנציח. צא מהתפיסה החסידית האלילית שלך וכנס ליהדות.
משה
וחוץ מזה עצם השוואת הרמב"ם למשה רבינו שעלה לשמיים, ונאמר עליו מפורש שלא יקום עוד כמוהו, גם זה מראה שאתה מדבר כמו חסיד שוטה!
אתה חסיד שוטה!
לגבי "מסורת גאונים" זה לא קשור דווקא לרמב"ם, ברור שהמסורת הבלעדית לא נמצאת רק אצל חכם ספרדי אחד ששמו רבי משה בן מיימון, ואותו מסורת בדיוק נמצאה אז גם אצל חכמי ספרד אחרים של אותו דור, ושלפניהם, ואחריהם, שהרי כל אמונת תורתנו זה ע"י שקבלו זאת לעיני כולם, ולא רק חכם אחד בדור, שמסר התורה לעוד יחיד
הב"י מסכים כמה פעמים עם הראב"ד ועוד
כדי שתהיה לך מסורת אתה חייב לקבל וללמוד את כתבי הגאונים, הרמב"ם זכה ללמוד את מסורת הגאונים בהיותו במזרח. חכמי אירופה הרחוקה לא זכו.
משה
שוטה מי דיבר על אשכנז? (אגב גם ספרד באירופה, נכון היה תחת האיסלאם אז מה?..), וכי שאר חכמי המזרח או ספרד בזמן הרמב"ם ולפני זמנו, ולאחר זמנו, כגון הרי"ף, הריב"ש, לא קבלו את מסורת הגאונים? רק איש אחד בשם רבי משה בן מיימון קיבל את מסורת התורה וזהו? במילים אחרות התורה שלנו היא נחלת יחיד?
הבית יוסף לעיתים חולק על הרמב"ם
12
ישראל, מותר לך לחלוק על מי שרק תרצה אבל אסור לך לדבר לא יפה על מי שאתה חולק עליו. זה לא מקובל וגם לא לעניין בשיח מלומדים מן הסוג שאתה מתיימר להשתייך אליו.
יצחק
11
אני מוחה על הזלזול בהרב שד״ל שהוא אחד מגדולי הפרשנים של התורה. אני ממליץ מאוד על הפירוש שלו שרווי ביראת שמים בחכמה ובהגנה על דברי חז״ל.
חרדי
אכן פלא הדבר שהכותב התבטא כך ברוב חציפות על ת"ח כשד"ל.
אורי
10
ברור שטענותיו של שד"ל הן נכונות מאוד "עקרונית", ובאמת שזה לא טענותיו, אלא זה כבר טענות הראב"ד ועוד שהשיגו על הרמב"ם, אלא שההבדל היא, שהמשכיל כתב זאת בחוצפה, ולא ע"מ להגיע באמת לחקר הל' עם יר"ש, משא"כ חכמי ישראל שהשיגו על הרמב"ם.
זה כל הסיפור על רגל אחת!
מניין לך שהוא לא כתב זאת למען חקר האמת. שד"ל היה מאלו שהאמת הייתה נר לרגלם ולא חשש פעמים רהות לחזור בו מדבריו בפומבי כשטעה. תלמד קצת על האיש ותורתו ותעיין בכתביו, לפני שאתה חואץ דין.
מיימוני
פשוט מאוד כי אותו מסכיל, לא חיפש לפסוק הל' עם יר"ש, אלא חיפש ההיפך לעשות התורה שלנו ל2 או 3 תורות, ושכביכול אין לר"מ זכות להכריע ההל' כאחד, ובכלל סגנון התקפות של שד"ל, זה לא כמו פוסק גדול בתורה שהתכוין לש"ש, זה ששד"ל היה מוכן לחזור בו זה יפה, אבל זה לא אומר שיש לו זכות להתערב בין הר"מ וראב"ד והשו"ע!
הדיוט קופץ בראש!
מדוע שלא יוכל להביע דעה בעניין?! בייחוד שהדעה נשענת על תפיסות קדמונים. ומה הקשר לעשיית שלוש תורות וכו כל אדם שיחלוק על פוסק ייחשד בכך?. ביקורתו של שד"ל היא סה"כ ביקורת לגיטימית שכבר הושמעה כנגד הרמב"ם.
מיימוני
הן אינן נכונות. הרמבם שהיה איש הלכה הנאמן למסורת חז"ל, הפריע לו. כל מתנגדי הרמבם היו סוג של רפורמים. כלומר, סטו מדרך ההלכה.
משה
9
מי אתה שתכנה בכינויי גנאי את שד"ל? אם אתה רוצה לדווח עובדות - בשמחה, אבל להצמיד כינויים כמו 'מחוצף' וכו' לאדם שגדול ממך פי אלף זה העזות פנים האמיתית
נועם
שדל יצא נגד מסורת ישראל
משה
8
שד"ל לא אמר שום דבר חדש, הוא סך הכל חזר על דעת החכמים בדור הרמב״ם שחלקו על הוצאת ספר כזה
דוד
איזה חכם מחכמי ישראל זכה לחבר חיבור כמו משנה תורה של הרמב"ם? אין חכם אחד כזה. ולכן כל גדולי ישראל רואים בהרמבם כגדול חכמי ישראל
משה
מה הקשר? ולכן מה? רבים יכלו לחבר כזה ספר, אלא שהם כתבו רק מה שנוגע לזה"ז, והרמב"ם היחיד שכתב גם מה שלא נוהג בזה"ז, וחוץ מזה בהרבה דברים יש מחלו', כגון אם מותר להכנס להר הבית, לראבד אין כרת, ולר"מ יש כרת וכו', ומי הוא זה שיכול לדעת מי צודק בזה?
דוד
לא רבים יכלו לכתוב ספר כזה. כנראה שאף לא אחד. להרמבם הייתה מסורת מהגאונים אבל לחכמי אירופה הרחוקה לא הייתה. כך שברור שהרמבם צודק
משה
אכן לצד הערכה גדולה לרמב"ם (גם של שד"ל עצמו אגב) יכולה להיות גם ביקורת עליו, זה לא סותר. מציע לעיין בביקורת חריפה עד מאוד של הרב הירש על הרמב"ם ביחס לעניין אחר (מובא באגרות צפון איגרת י"ח), מה שלא מנע ממנו לומר באותו מקום שאלמלא הרמב"ם השתכחה תורה מישראל.
ממשה עד משה לא קם כמשה
אכן. וכבר ביקורת זו אנו מוצאים מפורשות אצל ר' חיסדאי קרשקש ומעין זה אצל הרא"ש. הרמב"ם לטוב ולרע נטה מן המסורת כשחיבר ספר הלכתי הפוסק באופן מוחלט וללא כל הנמקות. וביקורתו של שד"ל לגטימית ביותר.
מיימוני
ביקורת היא דבר לגיטימי. אולם המבקר צריך לדעת שהמבוקר טועה ולא להשען על סברות בלבד. לרמבם יש יתרון עצום על מתנגדיו, הייתה לו מסורת הגאונים, מה שלא היה לחכמי אירופה שנשענו על סברות סבורות
משה
ככל שהדבר נוגע למבנה יצירתו ההלכתית (לא על התוכן), יש כאן נטיה ברורה מהמסורת הלמדנית וההלכתית. עד ליצירתו המונמנטלית ההלכתית של הרמב"ם (וגם הרבה אחריו) ספרי ההלכה לא סודרו בצורה של קודקס ללא מקורות והנמקות. ואת זה מבקר בעיקר שד"ל. (רק במאמר המוסגר הוא מכניס את הכנסת דברי אריסטו אל תוך המשנה תורה).
מיימוני
7
ביקורת דומה כתב המהרש"ל נגד ה"שולחן ערוך" שיצר מונופול על ההלכות
אחיה השילוני
ביקורות תמיד יהיו. אולם מסורת ישראל שהונצחה על ידי הרמבם, ממשיכה בגאון!
משה
6
תתחיל ללמוד חסידות ברצינות ועמקות החל מהתניא במקום לבלות את עיתותיך ועיתות הציבור ברכילות היסטורית וכולי האי ואולי תבין איזה שטויות כתבת כאן על ההגשמה
חילך לאורייתא לפנימיות התורה
גהקי טבריה אסרו ללמוד תניא ובראשם רבינו מקאליסק זיע
יש חרם של החסידים על תניא
5
אנני מבין כ"כ האם אין קונצנזוס מוחלט ששד"ל היה משכיל הנמנה על אסכולת בקורת המקרא?
לא מבין
4
הכותב אינו מזכיר את מילות ההגיון של הרמבם רק את מורה נבוכים השפעתו של אריסטו על הרמבםצהיתה גדולה היום איש בסדר גודל של הרמבם היה מוחרם על ידי כלל החרדים והחרדלים מדהים לראות איך אוכלוסיות אלו מקבלות או דוחות דברים על בסיס סופר שיטחי
james
אגב, לא רק הרמבם היה מוחרם היום. גם כל גאוני בבל שהיו משכילים ופילוסופים גדולים! במילים אחרות, החרדים היו מוחרמים בזמן הגאונים ונבעטים מעם ישראל! התבלבלת, עשית מהחרדים יותר מהרמבם חחח
משה
3
כבר החיד"א בשם הגדולים כתב על אותם שקוראים לרמב"ם "פילוסוף". הרי ידוע שפילוסוף=הוגה דעות. אז זה תרתי דסתרי עם היותו רב. כי הרמב"ם לא יכול להיות פילוסוף ברגע שהוא אומר שרק התורה היא המדע היחידי והאמת היחידה! והרי כל מורה הנבוכים זה לסתור את דעות הפילוסופים לא שהוא פילוסוף.
רם
רואים שלא קראת את המוכה נבוכים. מציע לך לקרא את ההקדמה בה הרמב"ם מסביר שכוונתו להראות לנבוך שיש התאמה מושלמת בין הפילובופיה לתורה. וברוב המקרים למעט במקרה של חידוש העולם וההשגחה, הוא נטה במפורש אחרי אריסטו והסביר את המקראות ומסורת חז"ל על פי זה.
ממשה עד משה לא קם כמשה
אתה מזלזל ברמבם ולכן אין לך חלק לעולם הבא. גם ניכר שמעולם לא פתחת את הספר הקדוש "מורה הנבוכים" שנועד לתלמידי חכמים בעיקר שנבוכו בפסוקי המקרא. ולא נועד לבורים כמוך.
משה
1. היכן פסק הר"מ שזלזול בת"ח מאבד עוה"ב, בגמ' אכן מוזכר שאפיקורס זה ביזוי ת"ח, שאין לו חלק לעוה"ב, אבל הר"מ הרי לא הביאו להל', אלא מבחינתו אפיקורס זה רק כופר, וא"כ מניין לך לחרוץ שמזלזל בר"מ אין לו חלק? 2. לא רק הר"מ, אלא גם ביזוי גדולי החסידות, כמו אבנ"ז, שפת אמת, גם אין לך חלק לעה"ב!
מכופר ראשון ועד אתה, לא קם כזה כופר!
איפה ראית זלזול. קרא את ההקדמה של הרמב"ם למורה נבוכים ותמצא נחת. ואם מורה נבוכים קשה לך תקרא את ההקדמה לשמונה פרקים. הרמב"ם סלד מאנשים כמוך והוא מאריך בעניין זה במורה נבוכים ח"א פרק ע"א שהסיבה שהיהודים רואים בפילוסופיה נטע זר נובע מהגלות. הרמב"ם לא התבייש בהיותו פילוסוף להיפך.
שוטה
אגב, אריסטו היה המדע של זמנו. ואין שום בעיה לפרש את התורה על פי ממצאי המדע כמו שעושה היום הרב זמיר כהן ואחרים. אדרבא, זה מראה בחוש עד כמה התורה עמוקה מני ים
משה
יש בעיה, עובדה שר' זמיר כהן סילף שה"ראם" שדוד המלך רכב עם הסוס על "קרניו" (מדרש תהלים כב), זה כביכול הדינוזאוריה של המדע. וזה שטויות ומופרך!
משה
קראתי את כל המורה נבוכים אין לך מושג מה זה מורה נבוכים. מורה הנבוכים מיועד בדיוק להביא את הטענות של הפילוסופים ולהכחיד אותם בזכות תורת ישראל. אין מדע אלא תורת ישראל.
רם
ממש לא נטע אחרי אריסטו. אם אתה חושב שאתה מבין מילה מהרמב"ם כשאנחנו לא יודעים לשון הקודש אלא עברית משמע אתה לא מבין כלום. אם חשבת שהרמב"ם מדבר במושגים שאתה מבין היום אתה טועה. זה במושגים של חז"ל לא שלנו ואין לנו שום השגה ברמתו.
רם
ראשית תלמד לכתוב ללא שגיאות כתיב (נטע=נטה?). שנית, כמה טיפשי מצדך לומר על הרמב"ם שכתב ספר במושגים שאין לנו שום השגה בהם חחחח
משה
אתה מתבלבל בין הכוזרי למורה נבוכים חבר. הרמב"ם בח"א פרק ע"א מאריך בחשיבות הפילוסופיה ורואה בעובדה שעם ידראל רואה בה נטע זר, תוצאה של הגלות. הרמב"ם טבע את המשפט ודמע האמת ממי שאמרה וזה כולל את דעות הפילוסופים וחבל להאריך בדברים הברורים. תפתח את ההקדמה בלבד ותקרא
מיימוני
המשך כמה פעמים הרמב"ם כותב ודברי תורתנו בעניין זה הם ממש דברי אריסטו רק שהוא קרא זאת בלשון אחר. ראה למשל בדבריו לגבי המלאכים והשכלים הנבדלים בח"ב פ"ו
מיימוני
2
בסוף הערה 4, כמה אווילות וטפשות. הרי כך כתוב בירושלמי ובזוהר. וברור שאינו כפשוטו ממש. ואם קצרה יד בינתך, תאמר אין לי עסק בנסתרות, אבל אל תכפור. וד"ל וק"ל. ואם תרצה, תכנס לשיעור חסידות ואז תשכיל.
אחד העם
1
רבי נחמן מברסלב אמר שלאחר ביאת המשיח, יהיה ההלכה כרמב"ם בכל דבר!
משה
עוד ''חידוש'' של נחמן בן פגע. נזכה והחיה לימות המשיח ונראה מה יהיו חלומותיוץ
אברהם בטיטו
מוחה בך על זלזולך וחוצפתך באחד מצדיקי הדורות, אגב ידוע לי אישית עליך שאתה טמא ומטמא, וד"ל. (אני לא יכול להיכנס לפרטים ברבים היכן ומה שאתה צופה!)
רשע מגעיל טמא ומטמא, עוף מפה!

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: