היסטוריה ואקטואליה

הספר הראשון של הרפורמים בגרמניה שהתיר ניגון עוגב בשבת

כשיצא הספר הרפורמי הראשון "נוגה הצדק" נדפס מאמרו של החכם משה קוניץ שעסק בשינויים בנוסח התפילה לצד מאמרו של אהרן חורין שר"י בו התיר לנגן בעוגב גם בשבת (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מקלדת של עוגב (מאת Hobbit, CC BY-SA 3.0)

פרק ח': כשיצא הספר הרפורמי הראשון "נוגה הצדק" (דסאו 1818), נדפס מאמרו של החכם משה קוניץ שעסק בשינויים בנוסח התפילה לצד מאמרו של אהרן חורין שר"י בו התיר לנגן בעוגב גם בשבת, וכך רצה לדמות את בתי הכנסת לבתי התפלה של הנוצרים, ולהלביש את הרב בבגדים דומים לבגדי כמרים, וכן לבטל את כל פסוקי התפלה על הגאולה וקיבוץ גלויות.

'אור נוגה'. הספר הראשון של הרפורמים בגרמניה (דעסוי, תקע"ח 1818), בו כתבו החכם משה קוניץ ואהרן חרינר בעד ניגון עוגב בשבת. גדולי ישראל החתם סופר, מהר"ם בנעט ומהר"י מליסא בעל ו"נתיבות המשפט" כללו אותו בכלל ספרי מינים ואפיקורסים (באדיבות בית מכירות ווינרס)

הרה"ג רבי אברהם איזיקוביץ חבר מערכת קובץ ישורון הביא שבתשובתו של משה קוניץ בספר 'נוגה הצדק' הוא התיר להם את העוגב, וכן לבטל את תפילת הלחש בשמונה עשרה. כמו כן הוא מרמז (לדברי הרב איזיקוביץ), שהוא מסכים לבטל תפילה בכל ימות החול, ולהתפלל רק בשבת, אלא שמבליעו בנעימה, בבקשה לפתוח את בית המדרש גם בימות החול, ולהושיב בתוכה עשרה שיתפללו בכל השבוע.

ברם, בספר 'החתם סופר ותלמידיו' (עמ' 18 והלאה), הביא על "רבי משה קוניץ, הרב התורני היחידי שדבריו הובאו ב'נוגה צדק', כהסכמה וכביסוס הלכתי לשיטת הרפורמה", עוד הביאו שם שקוניץ "לא היה ידוע כלל בתור שכזה, הליכותיו והנהגותיו היו כשל משלומי אמוני ישראל". ממשיך בעל 'החתם סופר ותלמידיו' בדבריו על קוניץ: "נזהר בקלה כבחמורה ואפילו בסידור סעודה שלישית".

מדוע החתם סופר שיצא כנגד אהרן חורין וספרו 'נוגה צדק', לא יצא גם כנגד משה קוניץ שכתב מכתב ברכה לספר הנ"ל??

הרב אברהם איזיקוביץ חבר מערכת ישורון סבור שהחתם סופר בביקורתו החריפה כנגד ספר ה'נוגה צדק', בכוונה תחילה העלים עין מהסכמת קוניץ, כיון שהוא חשש שאם הוא יצא כנגדו אזי קוניץ יגלה פרצופו האמיתי ויילחם למען הרפורמה[1].

ברם, בספר 'חתם סופר ותלמידיו' הביא שלמרות שהחתם סופר יצא בחריפות כנגד אהרן חורין, הוא לא יצא נגד משה קוניץ, וברור שהחתם סופר הכירו כיון ששניהם פרסמו מאמרים ב'נוגה הצדק' שאותו ראה החת"ס, ויצא כנגדו.

ספר 'בן יוחאי', ביאור מאמרי רשב"י בכל התורה שבעל פה והוכחות שרשב"י הוא מחבר ספר הזוהר, מאת משה קוניץ. וינה, תקע"ה 1815 (באדיבות בית מכירות קדם)

הרב אברהם איזיקוביץ מאשים את משה קוניץ שהוא הלעיג על החרדים שעוסקים עדין בפלפולה של תורה, וכן הוא מגלה לנו את כוונתו במה שכתב ב"בן יוחאי" (דף י בד"ה והוכחה) אודות האי סבא, שכוונתו ללעוג על הלוחמים בהשכלה וברפורמה. "כמדומה" כותב הרב איזיקוביץ: "שדי בזה לראות האיש ומהותו. ולענ"ד זו הסיבה האמיתית לכל חיבור הבן יוחאי, הוא רצה להחדיר רעיונות רפורמה שלו במסווה חרדי, כאילו מה הבעיה שמשנים על פי הזוהר הקדוש, הרי אנו פתוחים תמיד לשינויים. דו"ק ותשכח", מסיים הרב אברהם איזיקוביץ חבר מערכת ישורון את דבריו המרתקים.

שנתיים לאחר שהוציא קוניץ את ספר 'בן יוחאי', הדפיס את החלק הראשון של ספרו "המצרף" ובו 128 תשובות הלכתיות בנושאים מגוונים, כגון היתר אכילת קטניות בפסח ליהודים המשרתים אצל צבא עכו"ם. הוראה למוהלים שילמדו הכשרה רפואית, וחובה להכניס את הפרשנים הדקדקנים בלימודי התנ"ך לצד פרשנים מסורתיים כרש"י ורמב"ן.

המשך יבוא...

[1] אמר הכותב: סברה זו שהחת"ס לא יצא כנגד משכילים כדוגמת שי"ר (ומשה קוניץ) כיון שהוא רצה לשמור אותם אצלו, כדי שלא ידרדרו יותר, מובאת אצל רבים מבעלי השקפה בדורות האחרונים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר