10 עובדות על סרטן הפה

על סרטן הפה שמעתם? לא בטוח, וגן אם כן יש עובדות שבטוח לא שמתם לב אליהם, סרטן חלל הפה נפוץ יותר בקרב בגברים, ושכיחותו עולה לאחר גיל 40. בעשורים האחרונים אנו עדים לעלייה בשכיחות סרטן חלל הפה גם בקרב הנשים (בריאות)

ד"ר אדיר כהן | כיכר השבת |
1. הגורם העיקרי לסרטן חלל הפה הינו עישון ושימוש במוצרי טבק, והסיכון אף גדל כאשר הוא מלווה בצריכת אלכוהול, גם מדוכאי חיסון ובעלי איברים מושתלים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר ללקות במחלה הקשה.

2. בעשן הסיגריה מצויים כ-3,000 כימיקלים, ביניהם: ארסן וציאניד (רעלים), נפטלין (ממית עש בארונות הבגדים), DDT (קוטל חרקים), פולוניום (חומר רדיואקטיבי) וקדמיום (מתכת כבדה המצויה במצברי רכבים). כ-60 מן הכימיקלים אליהם נחשף המעשן ידועים כמסרטנים.

3. על-פי משרד הבריאות האמריקאי, בארה"ב מתגלים מדי שנה כ-30 אלף מקרי סרטן הפה, כאשר כ-8,000 מהם מסתיימים במוות.

4. המעשן בסיכון של עד פי 6 לחלות בסרטן חלל הפה בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים. סיכון זה יורד ומשתווה לאוכלוסייה שאינה מעשנת רק בחלוף כ-10 שנים מרגע הפסקת העישון.

5. הסימנים לסרטן חלל הפה – לרבות כאבים בפה, פצעים, כאבים בגרון וגושים בצוואר, דימום בלשון או כאב חזק באוזן, יכולים להצביע על מחלות דנטליות – אך לעיתים הם סימנים מוקדמים של סרטן.

6. סרטן חלל הפה נפוץ יותר בקרב בגברים, ושכיחותו עולה לאחר גיל 40; בעשורים האחרונים אנו עדים לעלייה בשכיחות סרטן חלל הפה גם בקרב הנשים, דבר המיוחס בין היתר לאחוז גבוה יותר של נשים מעשנות בקרב האוכלוסייה הכללית.

7. סרטן חלל הפה עשוי להופיע בשפתיים, בלשון, בחניכיים, ברצפת הפה, ברירית הלחי והחיך. נגעים טרום ממאירים יכולים להופיע ככתמים לבנים או אדומים בריריות חלל הפה ובשלב מתקדם יותר כפצע כיבי חסר כאב בתחילה, שקשה מאוד להבחין בו ולהרגיש אותו.

8. רופא השיניים המטפל בכם, וכך גם רופא המשפחה, ידעו להפנות באופן מיידי כל מטופל המציג שינוי חריג בריריות חלל הפה אל כירורג פה ולסתות. בשלב הראשון תילקח ביופסיה מן הנגע החשוד, ובהתאם לתוצאה תתקבל ההחלטה על המשך הטיפול.

9. הליך הסרת הגידול הסרטני מהפה הוא ארוך ומאתגר, ונוגע במגוון היבטים הן בפן הטיפולי שיקומי והן בפן הרגשי פסיכולוגי. ניתוח של הנגע המפושט עשוי להותיר לקויות תפקודיות ואסטטיות.

10. ישנה חשיבות עליונה לאבחון מוקדם של סרטן חלל הפה, מאחר שטיפול בנגע בשלבים ההתחלתיים הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים של עד כ-80% הישרדות כעבור 5 שנים מזמן אבחון המחלה - לעומת אחוזי ההישרדות של כ-25% בלבד בקרב חולים בעלי מחלה מפושטת.

* הכותב הוא מומחה לכירורגיית פה ולסת וחבר בפורום המומחים ברפואת שיניים

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית