אופס טעיתי: אין דבר כזה הורים מושלמים!

לעתים קרובות עולים חדשים, שהעברית שלהם לא טובה במיוחד. נמנעים מלדבר עם הילדים בעברית מתוך מחשבה שאם ידברו עם הילדים בעברית עם טעויות, הם ילמדו את הילדים עברית לא טובה. ובלי לשים לב הם מעבירים לילדים מסר שלילי במיוחד: "אם אתה לא יודע טוב עברית, עדיף שלא תדבר בכלל" (משפחה)

מירב קליינמן | כיכר השבת |
להמנע מלבר בגלל טעויות בשפה זו לא גישה נכונה, נכון יותר שידברו עם הילדים בעברית המשובשת שלהם. ויראו לילדים דוגמא אישית איך להתמודד עם הקושי השפתי. כך יעבירו מסר שמותר לטעות, והעיקר שאתה מנסה וזורם קדימה.

ברצון שלנו להיות הורים מושלמים, שמגדלים ילדים מושלמים, שעושים תמיד את הדבר הנכון בזמן הנכון. גם אנו מסתירים מהילדים את הטעויות שלנו. מחשש שהילדים ילמדו ויטעו גם. הבעיה היא, שמעצם היותנו בני אדם אנו טועים, וכך גם הילדים שלנו. כך שאם ברצוננו לתת לילדים את הכלים להתמודד ולצמוח בחיים. אנו צריכים גם ללמד אותם לטעות. להסביר להם את הערך של טעות. את ההבנה שבכל תהליך יש את השלב שבו טועים לומדים ומתקנים. לתת להם את הכלים להתמודד עם הטעויות שלהם. לצאת מהן בכבוד לגדול ולצמוח מהן.

מעבר למודעות לנושא יש כמה כלים יישומיים שמומלץ לאמץ:

1. להכניס לשפה בבית משפטים שמאפשרים למידה מטעויות. ואפילו לכתוב אותם במקומות בולטים בבית. לדוגמא: "אם לא תטעה איך תלמד".

2. כשיוצא לטעות בנוכחות הילדים. רצוי להודות בטעות להסביר את הגורם לה (אני אנושי). ולשתף את הילדים ולהתייעץ איך לצאת מזה בכבוד.

3. לכולנו יש בזיכרון חקוק לנצח, הרבה סיפורים של מקרים בהם טעינו והסתבכנו. הסיפורים האלה הם חלק מהתהליך שהוביל אותנו למי שאנחנו היום. לשתף את הילדים בסיפורים אלו זה לתת להם להבין שאנחנו יודעים מה זה לעבור תהליך. שאנו יכולים להבין את התהליכים שהם עוברים.

4. כשילד טועה מומלץ להחמיא לו על הניסיון. תדגישו שמי שלא מנסה לא טועה. אבל מי שלא מנסה הוא תקוע.

5. כשאנו מלווים את הילדים בתהליך למידה. רצוי להקפיד להגדיר איפה ועד כמה מותר ואפשר לטעות. לדוגמא: "עד סוף השנה זה נורמלי להתבלבל בין ...." ולילדים שממש חוששים לנסות, כי פוחדים לטעות, הגדירו את ההצלחה בכמות הטעויות שיצברו בדרך. לדוגמא: "אתה קורא... ואני סופרת בכמה מילים התבלבלת, כשנגיע ל10 תקבל הפתעה".

6. אפרופו הכתבה הקודמת רצוי לתת לילדים את המילים שאומרים כשטועים. לדוגמא: "סליחה טעיתי. רגע אני בודקת איך נכון לעשות" "אופס טעיתי סליחה"...

מירב קליינמן מורה לשפה ותקשורת ומאמנת אישית לילדים ומבוגרים מעבירה סדנאות להורים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית