'תפילת עני': למה את לא מצליחה להתפלל?

כל אחת מאתנו לעתים מרגישה ש"כבד" לה הפה שהמילים פשוט לא יוצאות, את רוצה להתפלל אבל לא יוצא לך הרגשה ש"תקוע" לך כביכול, את רוצה לדבר עם השם, לבקש, לבכות, להודות. אבל פשוט לא הולך לך * מה עושים כהתפילה לא מצליחה לבקוע ממך? (יהדות)

הרבנית מאיה לב | כיכר השבת |
אנו מתחילים השבוע בעז"ה את חומש שמות, בו מסופר שמשה הצדיק שהיה כבד פה וכבד לשון, כל אחת מאתנו לעיתים מרגישה ש"כבד" לה הפה שהמילים פשוט לא יוצאות, את רוצה להתפלל אבל לא יוצא לך הרגשה ש"תקוע" לך כביכול, את רוצה להתבודד ולדבר עם השם, מבינה את החשיבות ואולי אף זכית לא פעם להתענג מהתבודדות כזו שהשאירה לך חשק לעוד טעם טוב כל-כך ולמרות שבשכל הנך מבינה, בלב רוצה, את מרגישה "כבד הפה" לא נפתח! לא יוצא!

לעומת זאת להבדיל אלפי הבדלות בשעת כעס ,הפה נפתח והמילים נשפכות, יוצאות בצרורות זו אחר זו. לא נדבר על הצער שמגיע לאחר דיבורים אלו ונפילה חס ושלום לעצבות, בעצם מה רוצים ממני? כיצד המצב יהיה הפוך?
עולם הפוך ראיתי אמר התנא הקדוש, כן, הכל הפוך!

תפילת עני תהילים פרק קב'
א. תפילה, לעני כי-יעטוף ולפני ה', ישפוך שיחו.
ב. ה', שמעה תפילתי; ושוועתי, אליך תבוא.
ג. אל - תסתר פניך, ממני, ביום צר-לי.

תפילה לעני, עני זה ההפך מעשיר, מי הוא העשיר? השמח בחלקו! מכאן ש"עני" זו אותה אחת שאינה שמחה בחלקה. ראשית אנו לומדים שעלינו להיות שמחים בחלקנו, קשה, בהחלט לא פשוט, אך מנקודה זו של "עניות" תבוא הישועה, התפילה שלי תענה, תתקבל אזכה לישועה.

עני- ענה ה' לתפילתי, ואז אני עני? לאחר שענה ה' לתפילתך ולא פעם אחת, לאחר זמן מה שוב לא היית שמחה, שוב היית ההפך מהעשיר, זה השמח בחלקו. לדוגמא: רצית להתחתן, המתנת לשידוך שלך והגיע, שמחת ולאחר זמן מה...מה קרה לך? זה הפך חס ושלום למובן מאליו? הבעל? פתאום חסר דבר נוסף, הנך מצפה לילד. בשעה טובה זכית! - מהר מאוד יגיעו התלונות, את לא ישנה, קשה, לא פשוט, חינוך ילדים וכו' רגע למה את לא שמחה? תפילתך נענתה! ורצית דירה, תקופה את עדין מודה? רוצה להחליף? ל"שדרג"? עבודה ?התקבלת, רוצה להתקדם? את המסר הבנת! אך אם מתפילה זו, מתוך מצב של "עני" שבו השם ענה לתפילתך לא תגיעי לצער תודי תשמחי בחלקך בהחלט תפתחי לעצמך ישועות שמחה ורק טוב.

מה קורה עם התפילה ?כיצד היא תענה? מה עושים איתה? "כי יעטוף..." למה ? כי יעטוף ! בעטיפה כמכתב ממך לבורא.. עטיפה מיוחדת כמו של מתנה יקרה, מה שעוטף מבחוץ מראה את החשיבות של הדבר היקר שבפנים, את ההשקעה, העטיפה המיוחדת נייר צלופן, סרט? צבעונית? יקרה? באיזו עטיפה אשלח את תפילתי? בעטיפה של הצדיק! רק היא זו שתגן ותכסה את התפילה שלך, שלא תאבד בדרך חס ושלום.. שהיצר הרע לא ינסה לקחת אותה, העטיפה המיוחדת של הצדיק תגן ותוביל את תפילתך את המסר שלך את המכתב את התפילה ישורות לבורא עולם, היא תגן עליך ותקצר את הדרך....ומי מסוגל להעביר את המעטפה היקרה שבתוכה התפילה שלך? רק הצדיק יעשה לך זאת, מתי תעבירי את המעטפה לצדיק? "ולפני השם"! לפני שזה מגיע לבורא זה יגיע לצדיק, ואם הצדיק עושה לך כאן את העבודה אז אין לך מה לדאוג! תגיעי בעזרת השם למצב שבו "ישפוך שיחו", ההצעה הגדולה של הצדיק, לשוחח לדבר עם השם הפעם זה לא יהיה כ"כבדת פה..." לא יהיה עם קושי של הבעה ודיבור! הפעם יפתח לך.

זה יישפך לך בקלות! כמו מים שנשפכים, כח המשיכה? גרביטציה? יצא ממך, נגד כל חוקי הטבע, בטבע נשפך ממקום גבוה לנמוך אך כאן נשפך יצא ממקום נמוך למקום גבוה עד כסא הכבוד, באיזו צורה יישפך?

בשיחה - "שיחו", שיח לא רק את מדברת עם הבורא, הבורא משוחח איתך עונה לך נותן לך תשובות, עונה לתפילתך. ואת זוכרת את בוחרת לא להיות עניה, אלה בהודיה. ואחרי השיחה החשובה תרגישי בחוש כיצד השם שומע את תפילתך, והישועה אליך תבוא, אינך צריכה לצאת לחפשה, אינך צריכה ללכת אליה היא תבוא עליך. כל מה שנשאר לך לעשות לפנות לבורא, לבקש עזרה מהצדיק, שיעטוף את תפילתך ויעביר אותה לבורא, ולבקש שהשיחה תישפך, בקדושה בטהרה מתוך הפנימיות שלך ממקום עמוק ואמיתי, בתמימות ובפשטות את יכולה. תתחברי לעצות של הצדיק רבינו רבי נחמן מברסלב זכותו תגן עלינו ותראי כיצד הן פועלות בך ללא בלבולים, בצורה ברורה וישרה. מסדרות לך את החשיבה בצורה מדהימה.

ואל תשכחי, שאי תפילה...

"תפילת עני" - תהילים פרק קב'

א "תפילה, לעני כי יעטוף ולפני ה', ישפוך שיחו.
ב ה' שמעה תפילתי; ושוועתי, אליך תבוא.
ג אל תסתר פניך, ממני ביום צר-לי:
הטה אליי אוזנך; ביום אקרא, מהר ענני.
ד כי-כלו בעשן ימיי; ועצמותיי, כמוקד ניחרו.
ה הוכה- כעשב וייבש ליבי: כי שכחתי, מאכול לחמי.
ו מקול אנחתי דבקה עצמי, לבשרי.
ז דמיתי, לקאת מדבר; הייתי, ככוס חורבות.
ח שקדתי ואהיה כציפור, בודד על-גג.
ט כל היום, חירפוני אויביי; מהולליי, בי נשבעו.
י כי אפר, כלחם אכלתי; ושיקוויי, בבכי מסכתי.
יא מפני זעמך וקצפך כי נשאתני, ותשליכני.
יב ימיי, כצל נטוי; ואני, כעשב איבש.
יג ואתה יהוה, לעולם תשב; וזכרך, לדור ודור.
יד אתה תקום, תרחם ציון: כי עת לחננה, כי-בא מועד.
טו כי-רצו עבדיך, את-אבניה; ואת-עפרה, יחוננו.
טז וייראו גויים, את-שם יהוה; וכל-מלכי הארץ, את-כבודך.
יז כי-בנה יהוה ציון נראה, בכבודו.
יח פנה, אל-תפילת הערער; ולא בזה, את-תפילתם.
יט תיכתב זאת, לדור אחרון; ועם נברא, יהלל-יה.
כ כי השקיף, ממרום קודשו; יהוה, משמיים אל ארץ הביט.
כא לשמוע, אנקת אסיר; לפתח, בני תמותה.
כב לספר בציון, שם ה'; ותהילתו, בירושלים.
כג בהיקבץ עמים יחדיו; וממלכות, לעבוד את-ה'.
כד עינה בדרך כוחי; קיצר ימיי.
כה אומר אלי, אל תעלני בחצי ימיי: בדור דורים שנותיך.
כו לפנים, הארץ יסדת; ומעשה ידיך שמיים.
כז המה, יאבדו ואתה תעמוד:
וכולם, כבגד יבלו; כלבוש תחליפם ויחלופו.
כח ואתה-הוא; ושנותיך, לא ייתמו.
כט בני-עבדיך ישכונו; וזרעם, לפניך ייכון."

הרבנית מאיה לב מחברת הספר "את נסיכה אמיתית" M.A. במנהל חינוכי ומגשרת בתחום המשפחה. מוסרת שיעורים ברחבי הארץ. לתגובות והזמנות ניתן לפנות coach.milev@walla.co.il

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית