כיכר השבת

כיצד נגרום לביטחון העצמי שלנו לעלות

כיצד נצליח לשנות גישה שלילית לחיים, תחושת מתמשכת של חוסר הערך, זלזול בעצמי, ביישנות וחוסר ההעזה? מדובר בשינוי עמוק ומקיף ואנו מציעים מספר היבטים להבנתו: מודעות, כניסה לנעליו של אדם בעל ביטחון עצמי, חשיבה חיובית ושמירה על ערכינו בכל מצב. והשורה התחתונה - אם ה' חושב שאנחנו בעלי ערך, מי אנחנו לחשוב אחרת

11
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | ו' באדר | 29.02.12
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

בשבוע שעבר הגדרנו מהו ביטחון עצמי ועד כמה ההורים אחראיים לביטחון העצמי של ילדיהם. אמרנו שביטחון עצמי הוא הדעה שיש לנו על עצמינו ועד כמה אנו רואים את עצמינו באור חיובי או באור שלילי. רמת הביטחון העצמי מתעצבת בעיקרה בילדות, ובמשך שנים רבות אנו נתייחס אל עצמינו כפי שהורינו והסביבה שלנו התייחסו אלינו.

מציאות אחרת לחלוטין

בכל פעם שאני חושבת על הנושא של ביטחון עצמי אני נזכרת בשני מקרים ששמעתי עליהם. האחת סופרה לי על ידי בחורה צעירה שבחרה ללכת למסגרת פנימייתית לאחר לימודי התיכון. היא סיפרה לי על תחושת התדהמה שפשטה בה כשהבחינה שכאשר חברותיה בפנימייה מסתכלות על עצמן במראה הן נראות מרוצות ממה שהן רואות ולא אומרות שום הערות שליליות על עצמן. זאת הייתה פעם ראשונה בחיים שלה שהיא נתקלה בתופעה כזאת. "אצלנו בבית" סיפרה אותה בחורה, "בכל פעם שאחת האחיות הסתכלה במראה היא תמיד הייתה אומרת איזו הערה מגעילה על עצמה, מתלוננת על איך שהיא נראית או משהו. עד שהגעתי לפנימייה חשבתי שזאת הנורמה".

הסיפור השני קרה לחברתי בפגישה עם מספר חברות שלמדו יחד איתה בסמינר. הן כולן היו נשואות עם מספר ילדים ופינו קצת זמן להיפגש. הן ישבו על הספות בבית של אחת הנשים ושוחחו להנאתן. איכשהו השיחה התגלגלה לנושא של ביקורת עצמית ונקיפות מצפון ואחת הנשים שאלה את הקבוצה מתי הן הרגישו בפעם האחרונה נקיפות מצפון. חברתי מתארת איך כל אחת מהנשים הצעירות ניסתה להיזכר מתי הייתה הפעם האחרונה שהיא הרגישה נקיפות מצפון. אחת אמרה לפני כשבועיים, אחת אמרה לפני כחודש, ואחת לא ממש נזכרה מתי לאחרונה היא הרגישה נקיפות מצפון. וחברתי, שהיא אישה נהדרת ומקסימה, אם מסורה, עובדת במשרה מלאה והבית שלה תמיד מסודר ומבריק הסתכלה עליהן בתדהמה עצומה.

"לא האמנתי למשמע אוזני", היא סיפרה לי לאחר מכן. "לא עובר יום שבו אני לא מרגישה נקיפות מצפון מהבוקר עד הערב, למה לא התנהגתי יותר יפה ליוסי, איך הלכתי לישון בלי לסדר את הבית, איך אני לא משקיעה מספיק בעבודה... לא משנה מה אני עושה אני תמיד מרגישה אשמה". זאת הייתה חוויה מדהימה עבורה לראות שיש נשים שחיות את חייהן ללא נקיפות מצפון מתמשכות. "הן חיות במציאות אחרת לחלוטין ממני" אמרה חברתי ההמומה. וצדקה.

אנשים שונים אלו מאלו לחלוטין בחוויה הפנימית שלהם, בהערכה עצמית שלהם, בתגובות הפנימיות שלהם לחוויות ובכלל. לעיתים קשה להיווכח בזאת מבחוץ. רוב האנשים כל כך רגילים לאופן שבו הם מתייחסים לעולם, שהם שוכחים שאנשים אחרים מסתכלים על העולם בצורה שונה לחלוטין.

שינוי של חוויה פנימית

אבל מה עושים כשהתפיסה הזאת של העולם היא מזיקה ולא מסתגלת כמו במקרה של ביטחון עצמי נמוך? איך מצליחים לשנות גישה שלילית לחיים, תחושה מתמשכת של חוסר ערך, זלזול בעצמי, ביישנות או חוסר העזה? מובן מאליו שאין פיתרון פלא לדברים הללו. מדובר בתפיסת עולם כוללת, בתגובות פנימיות שלרוב אנחנו אפילו לא מודעים אליהם. שינוי של אופן ההסתכלות שלנו על עצמינו ועל העולם הוא תהליך ארוך וממושך הדורש מודעות, כנות ומאמץ, ולרוב צריך להיעזר במטפל מוסמך כלשהו שידריך את ההתנסות הזאת.

עם זאת, ישנם כמה דברים בסיסיים שאפשר לנסות לשנות בעצמינו ואנו נתייחס אליהם כאן.

מודעות

הצעד הראשון כמו תמיד הוא מודעות. מודעות לכך שיש דרך אחרת, שאפשר לחיות חיים ללא תחושות של חוסר ערך מתמשכות. מודעות למחשבות השליליות שעולות בראש כל הזמן. לפעמים יש לאדם תחושה מתמשכת של חוסר ביטחון עצמי והוא אפילו לא שם לב עד כמה המחשבות שלו שליליות ולא הגיוניות. צריך להיות מודעים להלקאה העצמית ולמחשבות השליליות ורק כך אפשר לשנות אותם.

הבנה שהמחשבות הללו אינן משקפות מציאות

אחרי המודעות למחשבות השליליות צריכה להגיע ההבנה העמוקה שהמחשבות הללו אינן משקפות את המציאות. כל אחד הוא מיוחד, לכל אחד מגיע להיות נאהב ולכל אחד יש תכונות טובות ודברים טובים. כל עוד אנחנו חיים פה בעולם זה אומר שה' רוצה שנחיה, זה אומר שיש לנו תפקיד ספציפי ומיוחד שרק אנחנו יכולים למלא. ה' לא מסתכל עלינו כעל חסרי ערך, אז איך אנחנו מעיזים להסתכל על עצמינו כעל חסרי ערך?

על מנת להבין עד כמה המחשבות הללו לא נכונות, אל תתעצלו, ערכו רשימה של תכונותיכם הטובות ושל המעלות שלכם. בנוסף ערכו רשימה של כל האנשים שהיו ניזוקים אם לא הייתם קיימים בעולם. שימו לב כמה השפעה יש לכם על העולם. זו אינה גאווה להכיר במעלות של עצמינו, אתם גם לא אומרים שאתם יותר טובים או שווים מאחרים, אתם רק מזהים למה ה' שלח אתכם לעולם, איזה חשיבות יש לכם פה. מה הכלים שלכם, ואיזה תפקיד אתם יכולים לבצע בעזרתם.

מחשבות חיוביות וענווה

אחד ההבדלים המהותיים בין אנשים בעלי ביטחון עצמי גבוה לביטחון עצמי נמוך הוא ההתייחסות להצלחות ולכישלונות. אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה נוטים להאשים את עצמם בכישלונותיהם וחוזרים ונזכרים בהם שוב ושוב. לעומתם אנשים בעלי ביטחון עצמי גבוה, חושבים על כישלונותיהם, מנסים להסיק את המסקנות והולכים הלאה בחייהם. ההבדל הזה הוא כל כך מהותי וחשוב וקשה מאד לשנות אותו. המחשבות השליליות אחרי כישלון הן כמעט אוטומטיות וקשה מאד לשרש אותם. אבל אפשר לנסות לעבוד בכיוון ההפוך. מה קורה עם ההצלחות? משום מה אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך מגמדים את ההצלחות שלהם לאפס, הם לפעמים מרגישים כמעט אשמים להחמיא לעצמם ולהרגיש טוב עם דברים שהם עשו בהצלחה ועם מחמאות שהם קיבלו.

יש מן תחושה כזאת לפעמים שאם אני מדחיק את המחמאות שאני מקבל, ואני לא חושב עליהם, אז זה עושה אותי יותר עניו ויותר צדיק. ולהיפך - אם אני יושב וחושב שוב ושוב על המחמאות שקיבלתי, אז אני סתם איזה אדם עלוב וגאוותן. אבל צריך לשים לב, שענווה אינה פירושה חוסר מודעות עצמית. ענווה פירושה לא לשים את האגו במקום הראשון לפני הכל. ענווה פירושה לעשות החלטות לפי מה שנכון לעשות ולא לשים את עצמינו במרכז. ענווה אמיתית מגיעה במצב שבו אנו מבינים שלכל אחד יש את הכלים שלו שה' נתן לו, כל אחד משחק עם הקלפים שלו ואנחנו לא טובים יותר או פחות מאף אחד אחר. כולנו שווים לפני ה'. ביטחון עצמי נמוך גורם לאנשים להיות מאד מרוכזים בעצמם באופן שלילי, וכך דווקא קשה להם לצאת מתוך התפיסה העצמית הזאת ולנסות לעשות את הדבר הנכון בכל מצב. אדם שמייחס אך ורק לעצמו את הכישלונות שלו עושה את אותה הטעות של האדם שמייחס אך ורק לעצמו את ההצלחות שלו. השלב הראשון הוא להשתחרר מכבלי הביטחון העצמי הנמוך ולתת לכישלונות ולהצלחות את אותה החשיבות אצלנו, ואז נוכל להבין שהכל מה'.

אם כך ננסה דווקא להתייחס אל המחמאות שאנשים נותנים לנו. בכל פעם שעשינו משהו טוב נפתח את הלב ונפרגן לעצמינו על זה. זאת לא עברה לשמוח עם מחמאה ולהריץ אותה בראש שוב ושוב. ננסה להתייחס למחמאות ולהצלחות באותו האופן שבו אנו מתייחסים לעלבונות ולכישלונות. כשנשתחרר מכבלי הביטחון העצמי הנמוך ונקבל את עצמינו באמת נוכל גם לקבל אחרים באמת ולהרגיש ענווה אמיתית.

היו השינוי אותו אתם רוצים לראות בעצמכם

בתכל'ס חוסר ביטחון בא לידי ביטוי בהחלטות שאנחנו עושים בחיים, בחוסר אומץ לעמוד על שלנו, בחוסר אומץ לקח על עצמינו פרויקטים ולהביע את דעתנו, ובפחד מזלזול ומביקורת. כשמגיע זמן החלטה, תעמידו פנים כאילו יש לכם ביטחון עצמי. פשוט תגידו לעצמכם "איך היה מתנהג אדם עם ביטחון עצמי במקרה כזה?" ונסו להתנהג בהתאם. אתם הרי באמת מסוגלים לעשות את כל הדברים הללו, אתם פשוט לא מרגישים ככה. אז תכנסו לנעליים של אדם עם ביטחון עצמי ונסו להתנהג כמותו. יש כאלו שאומרים שאפילו מחוות גופניות של אדם עם ביטחון עצמי מוסיפים לביטחון העצמי. ישרו את גווכם וחייכו!! תחייכו, כי העולם הזה מצחיק, ואתם יכולים לעשות החלטות טובות. תתחפשו לאדם עם ביטחון עצמי ותגלו עד כמה הביטחון העצמי הולם אותם.

שמירה על ערכים

אתם רוצים להרגיש שווים? תעשו משהו. תעשו את מה שחשוב לכם. וזו נקודה מאד מאד חשובה. אולי החשובה ביותר. הרבה אנשים מרגישים חסרי ערך בגלל שהם מתוכנתים לחשוב ככה, אבל הם גם לא עושים שום ניסיון לשנות את זה ולהפוך את עצמם לבעלי ערך. בשביל להרגיש טוב עם עצמינו ולדעת שאנחנו עושים את הדבר הנכון בעולם הזה. צריך לעשות שני דברים - א. באמת לעשות את הדבר הנכון בעולם הזה. וב. להיות מודעים לכך שאנחנו עושים את עבודתנו בעולם נאמנה.

זה דורש התבוננות מעמיקה והבנה של מטרתנו בעולם. ערכו לעצמכם רשימה של ערכים. מהם הערכים החשובים ביותר בחיים שלכם? עשיית טוב לזולת? המשפחה שלכם? שמירת הלכה? ערכו רשימה וסדרו אותה באופן יסודי כך שהיא אכן תשקף את הערכים האמיתיים שלכם. ואז תבדקו עד כמה אתם חיים לפי הערכים הללו. אדם ששומר על ערכיו בכל מצב, נשאר נאמן לדתו ולאמונתו ראוי להערכה בכל קנה מידה שהוא.

אז אם אתם רוצים להיות בעלי הערכה עצמית חיובית, נסו לחיות את החיים לפי הערכים שלכם, ואז בכל פעם כשעולה מחשבה מייאשת לראש שאומרת "כמה אני שווה בכלל, ואני לא יכול לעשות כלום, ומי בכלל סופר אותי", תוכלו להיזכר באותה הרשימה, להיזכר בזה שאתם עושים את הדברים החשובים באמת, ואתם שווים המון. והעיקר - ה' יודע את זה.

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
שאתם הולכים ברחוב אל תזוזו מפני אנשים. זתומרת אם בא מולכם אדם תנו לו לזוז הצידה ואתם תמשיכו ישר בבטחון מלא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.ב29.02.12
אדם שמכבד את עצמו באמת --- לא צריך להזיז אחרים, הוא פשוט מכבד גם אותם! ומי שמזלזל באחרים בד"כ לא סגור על עצמו, אז הוא צריך להזיז אחרים! (זה נכון להזיז אנשים שמפריעים לך / מציקים לך / גורמים לתחושות לא נעימות, אבל אנשים ברחוב? מה הם עשו לך שאתה עושה איתם תרגילים?)
מישהיא01.03.12
נראה אותך לא זז מפני בדרך! בלי להגזים זה יכול להגמר בתאונת דרכים! ועל זה אמר החכם באדם טוב הכלב החי מן הארי המת ולכן הרעיון שלך יכול להיות טוב במקרים מסויימים!!!!!!!!!
שושו01.03.12
נוו באמת
יעל03.04.24
6
עצה חכמה היא להבין שקודם כל המחשבות והרגשות המתנגדים אל הנפש הם בעיקר שקר וכזב ודמיון שווא ויצר רע. ועל ידי ההבנה הזו שהמחשות האלו אין מקורם באותו אדם עצמו אלא דווקא בגלל הסביבה שאותו אדם היה מצוי בה ואותה חברה . כי ככה זה על פי רוב כמו שצויין בכתבה בהתחלה שלה . אבל התיקון של בטחון חייב להיות יותר
יהושע01.03.12
הייתה התייחסות לסביבה ולהורים בכתבה הקודמת
שלמה01.03.12
5
אשריך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קורא29.02.12

הצגת כל התגובות

4
זה הטבע שלנו =)
דוסית29.02.12
3
קראתי את הכתבה והאמת שאני מנסה לעשות את הדברים שרשמתם כאן ואני פשוט לא מצליחה אולי יש עוד פיתרונות לשיפור הביטחון העצמי והביישנות אני השמח אם תעזרו לי בהקדם ותתנו לי תשובה בדוא"ל תודה, קארין.
קארין19.01.14
2
שכשיש לאדם כשלון, הוא צריך לדעת שזה מאת השם ואז להתפלל על זה. וכשיש לאדם הצלחה אז גם לדעת שזה מאת השם ולהודות לו על זה. ועשרים ושלוש שעות אדם צריך להסתכל על הנקודות הטובות שלו ולשמוח בהם, ושעה אחת התבודדות-בשעה הזאת יבדוק איפה יכול לתקן וכו. בקיצור, הכל כתוב בתורה.
מתי פורים29.02.12
1
את מדהימה בכתיבתך!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב29.02.12
תרבות

הציצו: 7 פעילויות מרתקות לאיחוד המשפחה בערב לביבות 

טובה אור | 04.12.23
ש

תתפנקו

מופעי תרבות ברמות שלא הכרתם

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נקבצו ובאו

בבין הזמנים הזה נופשים בירושלים

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נותרו מקומות בודדים

אלפי משתתפים ביום הראשון של מופעי ׳בין הזמנים 4׳ של חבורת תריג

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

מהרו להזמין!

ילדי חבורת תריג מגיעים לירושלים!

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

16 חוקים שמשפחת המלוכה חייבת לאכוף

תהילה אלטמן | 21.09.22

יצירתיות vs אומנות

"אני לא טוב בזה" | למה הפסקנו ליצור ואיפה הדמיון הנועז?

יוחנן בלייך | 25.08.22

ציניות ושואה

קמפיין ברשת: 'האושיות' בוחנים את גבול חופש הביטוי

בשיתוף "התו הסגול ברשתות החברתיות" | 13.12.20

למה הקול שלנו נשמע מוזר בהקלטות?

תהילה אלטמן | עריכה: שרי ברינר-שיפמן | 06.12.20
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

השאירי איתנו את האהבה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 13.11.20
ש

לימוד קריאה לא חייב להיות קריעת ים סוף

כיכר השבת בשיתוף מכון הקריאה ברנשטיין | מקודם

ושמחת והיית // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 01.10.20

סליחה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 15.09.20
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

הרמזור שיאפשר / דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.09.20

סכום שערורייתי

כמה עולה שכר הלימוד של הילדים של קייט?

תהילה אלטמן | 27.08.20

פתיחה טובה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 19.08.20

חופשה במסיכה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 12.08.20
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

תן עוד תקווה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 16.07.20

מבודד ללא בחירה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 09.07.20

גל יישאנה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.07.20