כיכר השבת

ההתנגדות החרדית ללימודי ליב"ה:

חרדית לשעבר: אי לימוד תכני ליב"ה מקשה על יציאה בשאלה

ההתנגדות החרדית ללימודי ליב"ה מקבלת הסבר: חרדית לשעבר טוענת, כי אי הכנסת לימודי הליב"ה - מקשה על ה-"יוצאים בשאלה", ודורש מהם דרך ארוכה וקשה יותר (חרדים)

32
יוסף פאר | כיכר השבת | י"ט בסיון | 28.05.13
חרדית לשעבר: אי לימוד תכני ליב"ה מקשה על יציאה בשאלה
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולם אין קשר לכתבה)

ההתנגדות החרדית להכנסת לימודי ליב"ה, מקבלת הסבר שמגיע דווקא מפיה של אישה שעזבה את המגזר החרדי: בראיון ל'גלי צה"ל', אמרה אישה חרדית לשעבר, אם לילד הלומד במוסד חרדי בו לא יודעים על אורח החיים החילוני בביתו, כי אי הכנסת לימודי ליב"ה במערכת החינוך החרדית מקשה על תהליך ה'יציאה בשאלה'.

דבריה של האם החרדית לשעבר, נותנים לראשונה לגיטימציה לאמירות שעד היום נחשבו לפופוליסטיות וקיצוניות, לפיהן לימודי ליב"ה יביאו לפגיעה קשה בחינוך החרדי. כעת, גם אמירות שנחשבו בעבר לקיצוניות כמו "זה יוביל לכפירה" נשמעות רלוונטיות יותר ויותר.

"יש לי ילד, שהתחנך במוסד חרדי, ואני לא יכולה לספר שאני כבר לא" סיפרה האם שדיברה בשם בדוי.

"לכאורה זה קצת יותר טוב מחיידר, שבו אין בכלל לימודי ליב"ה, בבית ספר אמור להיות לימודי ליב"ה, אבל המערכת שלו היא בעיקר המלצות בלבד, שיעור אנגלית, עושים התעמלות, בעצם אין לימודי ליב"ה כמעט".

"הדבר שבעצם לי הכי חשוב, זה שכשהוא יהיה יותר גדול, הוא יוכל לבחור את הדרך שבה הוא ירצה לחיות, הוא לא מקבל אף כלים להתמודד עם החיים, הוא לא יוכל לבחור להיות אזרח במובן המלא על זכויות וחובות".

בהמשך השיחה אמרה האם: "בעצם זה שלא מלמדים אותו ליב"ה, אם הוא ירצה לחיות את חייו לא כחרדי, הדרך שהוא יצטרך לעשות היא כל כך ארוכה".

כאמור, האמירה של אותה אם, מחזקת את הטיעון החרדי שעד היום נחשב לקיצוני, לפיו הכנסת לימודי הליב"ה - תביא לפגיעה קשה בחינוך החרדי, כאשר כעת מתברר, כי היא אף "תסייע" ליותר ויותר חרדים לנטוש את דרך התורה והמצוות.

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
אין דבר כזה "לצאת בשאלה". זה נקרא "לצאת לתרבות רעה". לא מבינה למה האתר הזה מביא כתבות כאלה. בושה וחרפה.
נעמה29.05.13
16
אמור מעתה לימודי ליב"ה כפירה בעיקר תודה רבה פאר לא ידעתי עכשיו אני אפסיק ללמוד שחס ושלום לא אהיה כופר
עוד אחד28.05.13
15
דברי הבל! אי לימודי הליבה לא ימנע את החזרה בשאלה, אלא רקיקשה עליהם. התוצאה תהיה שבמקום שהם יהיו משכילים, הם יהיו בורים ועמי ארצות. זה רע גם לחרדים וגם לחילונים.
יצחק28.05.13

הצגת כל התגובות

14
עם מי שלא למדו היסטוריה ומדעים אין טעם להתווכח. הגר"א אמר: "כפי שיחסר לאדם ידיעת שארי החכמות, לעומת זה יחסרו לו מאה ידות בחכמת התורה הקדושה, כי התורה והחכמה צמודים יחד." דברי הגר"א האלה כל כך קשים למי שלא למדו היסטוריה ומדעים, שהמציאו טענת שוא כאילו דבריו הם זיוף. בני יששכר שנתמכו ע"י זבולון היו גדו
יצחק28.05.13
13
כבר בבריאת העולם ה' אסר לאכול מעץ הדעת (לי"בה בלעז), כדי לא להיות כה' יודעי טוב ורע.האכילה כבר הביאה המיתה לעולם הזה, והלי"בה תביא מיתה מהעולם הבא.
דן סגל28.05.13
12
כפי שיחסר לאדם ידיעות משארי חוכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחוכמת התורה, כי התורה והחוכמה נצמדים יחד, כל החוכמות נצרכות לתורתנו.
רוני28.05.13
11
במילים אחרות, זו הכותרת של הכתבה. המסקנה לעומת זאת של הכותב, רחוקה מן המציאות, הכנסת לימודי ליבה לא "תסייע" ליותר ויותר חרדים לנטוש את דרך התורה והמצוות, אלא: 1. תסייע (בלי מרכאות) לחרדים שנטשו או שעדיין מקיימים מצוות לבחור בפרנסה ראויה 2. תסייע לכאלה שנטשו את דרך התורה והמצוות להתקיים לאחר שיפסיק
יהודה29.05.13
10
אם יש ליבה העסקנים ממה יחיו? יש להם ענין גדול ביותר שהחרדים ישארו בורים ועמי ארצות. הטענה מטופשת ומגוחכת כל בית יעקב לומדות כמעט את כל מקצועות הליבה אז מה קרה? הן יותר חזקות ביראת שמיים מהבנים. פשוט לעשות העתק הדבק לתכנית הלימודים שלהם לבנים ולהוסיף שעתיים גמרא ביום זה הכל.
לימונדה29.05.13
9
אישה אחת טוענת כך וזה מחזק את הטענה??? זה מגוחך!!! יש רבים אחרים שטוענים אחרת כלום הם מחזקים טענה כלשהי?? וגם אם נסכים עם דבריה, אפשר לא ללמוד חשבון בכלל ואז יפחתו הסיכויים שיחזרו בשאלה.. ואולי לחיות כמו במאה שערים שיהיה כמעט בלתי אפשרי לצאת החוצה? למה החלטתם שלימודי ליבה הם אלה שיהרסו
יצחק28.05.13
8
שמונים אחוז מילדי החרדים באהר"ב לומדים ליבה, ואף אחד לא התפקר, כשמחנכים ילדים לאמת אז לימודי חול הופכים ללימוד תכליתי בלבד,ורק בארץ עושים סיפור מקצת אנגלית וחשבון. כי נוח לעסקונה שלכם שתשארו בורים ונבערים וכך ישלטו עליכם!!!
חני28.05.13
7
כאחד שמכיר את העולם החרדי ומאידך לצערי גם את העולם החילוני הסקתי עד כמה החילונים עם כל לימודי הליבה שלהם סתומים בהרבה יותר מנער שלימודו העיקרי זה תורה, ראו דוגמא התוכנית" מונית הכסף" שם נשאלו 2 נערים את השאלה הבאה:באיזה שנה עברית התרחשו מאורעות תרפ"ט?מי שראה את הבורות שלהם לא יוכל להתכחש לכך שלימו
פיצול אישיות28.05.13
6
הרבי מלבוויטש זל היה מהנדס ענק מי שלא יודע וצדיק וענק בתורה מה הקשר בין ליבה לכפירה מי שלא מאמן לא מאמין ומי שמאמין מאמין מה הקשר ללמדי חול אתם יודעים כמה דוסים מבני ברק וירשלים לא מאמנים אבל לא מראים כי זה לא כלכלי אבא לא יתן דירה לא תהיה לו אישה בקצור שטיות למדי ליבה חחחווובבבההה
אבי28.05.13
5
באמת משהו לרגע אחד חשב שיש סיבה אחרת? הרי זה כל העניין. מי שלא יכול לצאת מהחברה הזאת, שלא למד ליב"ה, לא שירת בצה"ל, כבול בכבלי קהילה ומשפחה - לא יכול לאפשר לעצמו לצאת משם גם אם הוא רוצה. אז מה אם איבד את אמונתו - אז מה אם הוא סובל? עדיף שיסתום ויעמיד פנים - נכון?
דויד28.05.13
4
שהרי הענן הוא מוצק. מאי רעמים אמר שמואל ענני בגלגלא שנאמר קול רעמך בגלגל האירו ברקים תבל רגזה ותרעש הארץ ורבנן אמרי ענני דשפכי מיא להדדי שנאמר לקול תתו המון מים בשמים רב אחא בר יעקב אמר ברקא תקיפא דבריק בעננא ומתבר גזיזי דברזא רב אשי אמר ענני חלחולי מחלחלי ואתי זיקא ומנשב אפומייהו ודמי כזיקא על פום
משה28.05.13
אתה משתמש בדמגוגיה, ע"מ לטעון לאי-דיוק מדעי של הגמרא. דווקא במקרה שציינת, חז"ל דייקו פחות או יותר. (באותה תקופה לא ידעו שיש כזה דבר חשמל) אך בשום מקום לא מצוין שהענן מוצק, זו תוספת שלך. ד"א, יש אי-דיוקים רבים בגמרא, שנכתבה ע"פ המדע שהיה נכון לתקופת כתיבתה. אין בסתירות אלו שום בעיה, לדעתי הן רק מוכי
אליהו28.05.13
לפי התגובות כאן , לא נראה שיש כאן בכלל מישהו ברמה -שיבין מה שאתה כותב...יש כאן בעיקר ערימה ענקית של "חרדים אובדים..." שהבערות מבצבת ועולה מכל שגיאת כתיב אינפנטילית שלהם, מה שברור שכל אלו צריכים ללמוד משהו, -האם ליבה או לא? קודם שילמדו אחר כך שיגיבו..ולגופו של ענין זה מזכיר לי את החרדי שמתקשר לרדיו ו
אור29.05.13
3
מי שכבר החליט לצאת יותר קל לו בהמשך. זה לא שיקול ההתחלה, אולי זה משפיע על אנוס אם לחשוף את עצמו אך לא על חרדי קלאסי
יוצא בשאלה29.05.13
2
לא לחינם הקוריאנים מחפשים רבנים שילמדו אותם גמרא, הגויים מבינים שהמח היהודי=המח הכי חריף אך ורק בגלל התלמוד על אחת כמה וכמה שאנו היהודים צריכים לא רק להבין זאת אלא לחיות את זה,אז למה בכלל ליבה? הרי בשביל להבין בהווית העולם לא צריך ליבה כל אחד יבין זאת ברגע.
אמורא28.05.13
1
המסקנה של הכותב היא שכדי להשאיר את צעירים חרדים יש להקפיד על בורותם המוחלטת. למעשה, השלב הבא הוא למנוע מהם לדבר עברית או להשתמש בכסף או לנסוע במכוניות. הדרך הטובה ביותר להשאיר את הנוער חרדי היא לסגור אותם במקום שחי לפי תנאי המאה ה 18 בעצם... זה מה שקורה עכשיו
משה כרם28.05.13
עפר לפומך ויחנוק אותך. רשע מטומטם, מי אתה שתגיד על לימוד תורה בורות. מה אתה בכלל.. ירד עליך שלג יקפיא אותך.
כרם ישראל29.05.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24