שליחי חב"ד משתפים

כָל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל • תיעוד מהשטח: בתי כנסת "פתוחים" ליום כיפור

'כיכר השבת' בתיעוד וסיקור מיוחד: כך נערכים שלוחי חב"ד להפעיל את 'בתי הכנסת הפתוחים' ביום הכיפורים, בהם יתפללו כ-150,000 איש מהמגזר הכללי - באוהלי ענק, באולמות ובמתנ"סים שיוסבו במיוחד (יום כיפור)

שלמה מן | כיכר השבת |
בית כנסת "פתוח" (צילומים: שניאור שיף ובאדיבות בתי חב"ד)

יום הכיפורים תשפ"ג: דריכות גדולה בבתי חב"ד בכל רחבי הארץ לקראת יום הכיפורים הבעל"ט. כ-150,000 מתפללים מהמגזר הכללי, שבמהלך השנה לא פוקדים בתי כנסת בקביעות, צפויים על פי הערכות של צעירי חב"ד להתפלל בחמש מאות 'בתי כנסת פתוחים' המיועדים לכלל הציבור. 'כיכר השבת' עם תיעוד מההיערכות.

מאהלים ענקיים, אולמות אירועים ומתנ"סים עירוניים יוסבו למשך יום אחד לבתי כנסת. בחב"ד הודיעו כי גם בתי הכנסת הקיימים של בתי חב"ד יוסבו למתכונת 'בתי כנסת פתוחים'.

מיזם 'בתי הכנסת הפתוחים' נוסד על ידי צעירי חב"ד לנוכח המחסור במקומות תפילה בבתי הכנסת הקבועים ברחבי הארץ. לבתי הכנסת הפתוחים יכול הציבור לבוא בלי להירשם ובלי תשלום כלשהו. בבתי הכנסת הייעודיים הוכנו כיפות, מחזורי תפילה ומתקיימת הדרכה לאורך התפילות, כדי לשלב בתפילות גם את מי שאינם מתמצאים בסדר התפילה.

במקומות רבים הקימו שלוחי הרבי מליובאוויטש אוהלים גדולים וממוזגים, כדי להכיל את הקהל הגדול שבא לתפילות. כך למשל הוקמו אוהלי ענק בתל אביב, באשדוד, בנתניה, בראשון לציון, בערי השפלה והשרון ובערי הצפון והדרום.

כדי להקל על המבקשים להתפלל מפרסם צעירי חב"ד מנוע חיפוש מיוחד ובו יכול כל מבקש לחפש את מקום התפילה הקרוב למקום מגוריו. בצעירי חב"ד מדגישים לציבור כולו כי בתי הכנסת הפתוחים נועדו לכל יהודי באשר הוא. "לא צריך להירשם, לא צריך לשלם תמורת המקום, לא צריך לדעת את סדרי התפילה. סביבכם יהיו בדיוק יהודים כמותכם, וכולם יתקבלו באהבה ובמאור פנים", נכתב בפרסומים.

ההכנות של בתי חב"ד לפתיחת בתי הכנסת הפתוחים

בבתי הכנסת הפתוחים, הנעימים והממוזגים, יחכו למעלה מאלף שלוחי חב"ד עם כיפות ומחזורי תפילה. "אנחנו נותנים הסברים על התפילות ומכריזים מעת לעת באיזה עמוד לפתוח", תיאר אחד השלוחים.

השלוחים מספרים על ההיערכות בשטח

הרב חיים ריבקין משלוחי חב"ד בראשון לציון סיפר כי הוא מפעיל שני מניינים פתוחים. "על מנת לאפשר לקהל הרחב להיות חלק", סיפר, "אנחנו עורכים את תפילת כל נדרי ונעילה במגרשים מקורים. את ארון הקודש אנו בונים מסוכת נחלים. ברוך השם זכינו שנה שעברה להשתתפות של מעל 500 מתפללים. השנה קנינו 650 מחזורים". הרב ריבקין ציין כי "יש לנו קהילה שנוטלת חלק פעיל בנושא וכל אחד דואג להביא מה שיותר יהודים לבתי הכנסת הפתוחים".

אחד מבתי הכנסת הפתוחים הבולטים בארץ מופעל על ידי הרב שניאור ברוד, שליח חב"ד בשכונת רמת פולג בנתניה. "בשנים האחרונות בית הכנסת הפתוח צר מלהכיל", מספר הרב ברוד, "למעלה מאלפיים מתפללים גודשים את בית הכנסת הפתוח. זהו קידוש השם עצום. התחלנו להפעיל את בית הכנסת הפתוח כבר בראש השנה, אם כי היקף המשתתפים בו פחות מיום כיפור".

הרב ברוד אומר עוד כי "אחרי שנות הקורונה מרגישים את הצימאון של יהודים להתכנס יחד, להתרגש יחד, להצטופף יחד ולהיות בצוותא בין יהודים".

בנתניה לבד יופעלו עשרות בתי כנסת פתוחים ומניינים ייעודיים לדוברי צרפתית, אנגלית, איטלקית ורוסית. בית כנסת פתוח בולט נוסף בעיר נמצא בשכונה הסמוכה לחוף הים בעיר ומופעל על ידי הרב מאיר גליצינשטיין.

"קיבלנו מקום מסודר בו נציב 500 כסאות עבור המתפללים", מספר הרב גליצינשטיין, "יש לנו מהעירייה תאורה מסודרת, שולחנות וכסאות. אנחנו מצפים לפחות לחמש מאות מתפללים".

בצעירי חב"ד נערכו מבעוד מועד והשיקו שורת עלוני הסברה ומחזורים מונגשים לכלל באי בתי הכנסת הפתוחים, במטרה להקל עליהם את היום הגדול והקדוש ולחבר גם אותם לתפילות יום הכיפורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר