כשלג ילבינו

מדוע לובשים 'קיטל' לבן ביום כיפור?

מה הטעם שלובשים דווקא 'קיטל' לבן ומדוע חתן מיד אחרי החתונה לא לובש ביום כיפור? • כל הסיבות לכל המנהגים הקשורים ללבישת בגדים לבנים ביום כיפור הקרב ובא • תזכורת על המתים, תזכורת על השמחה וגם: באיזה מקום לא לבשו קיטל? (אקטואלי, יהדות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
מי לובש קיטל ומי לא? (צילום: פלאש 90)

אווירת הקדושה עוטפת אותנו. ערב היום הגדול מורגש היטב באוויר ועם ההכנות באה השאלה, מדוע לובשים 'קיטל' לבן ביום כיפור? יש הנוהגים שחתן ב'שנה ראשונה' לאחר הנישואין – לא לובש 'קיטל' – מדוע?

ראשית, מהו קיטל? קיטל הינו מעיל לבן העשוי מפשתן.

על יום כיפור נאמר כי אנו נדמים למלאכים. צבע הלבן מסמל טוהר ורוחניות – בדיוק כמו המלאכים, זאת הסיבה הראשונה מדוע אנו לובשים קיטל לבן.

בנוסף, הקיטל מזכיר לנו את יום המיתה וכי החיים בעולם הזה הינם זמניים. את המת עוטפים בתכריכים והקיטל הלבן מעורר אותנו לתשובה לפני ה' יתברך.

מעניין לדעת: שיש מנהגים שונים בכמה מקומות לגבי מי לובש את הקיטל. האם כל הקהל או רק החזנים, בעל התקיעה והמקריא. לעומת זאת, אצל יהודי גרמניה מנהג הוא כל הקהל לובש קיטל ונראה כי מנהג זה השתרש בשנים האחרונות בכל התפוצות

רבים נוהגים שחתן ביום חופתו לובש קיטל לבן – לכן, ביום כיפור האישי שלו, יום החתונה – הוא כבר 'יצא' ידי חובת לבישת קיטל ולכן ביום כיפור הוא לא לובש קיטל.

הגרמ"צ ברגמן בערב יום כיפור עם ה'קיטל' (צילום: רפאל שוורץ)

עוד טענה אומרת כי על הבעל לשמח את אשתו ולכן אין הוא צריך ללבוש דברים המזכירים מיתה ח"ו וכדומה. לכן חתן לא לובש קיטל בשנה הראשונה לנישואיו.

מעניין לדעת: בירושלים בסוף המאה ה-19 לא נהגו ללבוש קיטל, בטענה כי אנשי היישוב הישן לבשו לבן כל יום וגם את המתים לא הלבישו בקיטל.

חשוב להדגיש: בגמרא נאמר שלא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיום הכיפורים ולכן אנו מוצאים ביום כיפור שני הפכים שבאים לידי ביטוי בצבע הלבן. מצד אחד אנו לובשים את הקיטל כדי שיזכיר לנו, כאמור, את יום המיתה, מצד שני, הצבע הלבן מסמל חגיגיות (כמו שניתן לראות שרבים לובשים אותו בחגים).

זהו אם כן היופי של יום כיפור, הוא בא להראות לנו שעל אף שיש לבקש סליחה ומחילה על כל השנה – עלינו לעשות זאת גם מתוך שמחה וידיעה שבעז"ה בשנה הקרובה נהיה טובים יותר.

גמר חתימה טובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר