

נשאל הרב יצחק זילברשטיין שליט"א: נאמר בשו"ע (יו"ד סימן קנו ס"ב): אסור לאיש להסתכל במראה, משום לא ילבש גבר. האם איסור זה הוא דוקא בהסתכלות במראה, או שאסור גם להסתכל בזכוכית המשקיפה שהוא רואה בה כמו מראה ?
תשובה נאמר בנדרים דף ט ע"ב פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום, וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים,
אמרתי לו בני מה ראית להשחית את שערך זה הנאה, אמר לי רועה הייתי לאבא בעירי הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז עלי יצרי, ובקש לטורדני מן העולם, אמרתי לו רשע למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך במי שהוא עתיד להיות רמה ותולעה...
ויעוין בספר חידושי מהריא"א (לר' ישראל אברהם אלטר לאנדא) על נדרים שם שכתב בתחילה מסוגיא זו משמע שאין איסור, שאם לא כן איך האדם מהדרום, שהיה צדיק, הסתכל בבואה שלו.
מראה ותפילין
עי' ארחות רבינו (ח"ג עמ' קצ"ח) וכן בספר דרך שיחה (עמ' תקצ"ד) שהביאו שמרן החזו"א והסטיפלר הקפידו לא להסתכל במראה, מחמת חשש איסור "לא ילבש" והחמירו כן גם לענין תפילין, ומרן הגרי"ז מבריסק ידוע שכן הסתכל במראה "בתפילין" וכן מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל נוהג להסתכל במראה בתפילין.
ומרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל מחמיר באיסור הסתכלות במראה וגם לענין תפילין, ומיהו בדרך שיחה (עמוד תקצ"ד) ביאר רבינו שיתכן שהגרי"ז יודה שאסור להסתכל בראי, ורק הסתכלות לצורך תפילין יתכן שלא הוי בכלל איסור לא ילבש, שאין לו ענין כלל לדעת מראה עצמו.
ובספר שאלת רב (עמוד ס"ג) החמיר רבינו גם במראה "מיוחדת" העשויה לגברים, שגם בזה לא להסתכל, וכן בשאלת רב (עמוד קנ"ה) ממליץ רבינו לסדר תפילין בלי מראה.
ובעצם איסור הסתכלות במראה בזמנינו (שגם גברים מסתכלים במראה), ידוע שהרמ"א מיקל (יו"ד סי' קנ"ו סעי' ב'),
וי"א הא דאסור לראות במראה היינו דוקא במקום דאין דרך לראות במראה רק נשים ואית ביה משום לא ילבש גבר אבל במקום שדרך האנשים לראות ג"כ במראה מותר (ר"ן פא"מ) ואפי' במקום שנהגו להחמיר אם עושה לרפואה שמאיר עיניו או שעושה להסיר הכתמים מפניו או נוצות מראשו שרי (סמ"ג בשם הר"ר זעלקיל) וכן נהגו.
ועיין בביאור הגר"א מחמיר.
מראה ותינוק בלי שיניים
תשובה מעניינת משו"ת "באר משה" (ח"ח סי' לו), וזה לשונו: שאלה, אם יש מקור למנהג שלא להניח לילד להביט במראה טרם שהתחילו שיניו לצאת. השבתי, כן היה המנהג, והנשים היו מקפידות על זה מאד. ידענא שכן היו מדקדקין בבית הורי הק' זצ"ל, ובבית קמוח"ז זצ"ל שתינוק עד שלא התחיל לדבר ולא התחילו השיניים לצאת שלא להניחו להביט במראה, כי אומרים שהשיניים לא ייצאו בזמנו ולא ידבר בזמנו וכו'.
...וכל אלו הג' מנהגים הם בכלל מנהג נשים זקנות שעליהם כתב הרשב"א (ח"א סי' ט) שאל יזלזלו בדבריהן ובמנהגיהן, כי בוודאי יסודתם בהררי קודש גם אם נעלם הטעם ממנו"…
0 תגובות