לקראת הקיץ: המדריך המלא להדברת ג'וקים, נמלים ועכברים

הקיץ כבר הגיע, מזג האוויר עדיין קריר, אך תוך שבוע שבועים כבר נשוב לראות את התיקנים והג'וקים שנכנסו לתרדמת בקיץ שעבר. מדור צרכנות נבונה מגיש את המדריך להדברה ירוקה וזולה - כך תדבירו את המזיקים בבית ללא הזמנת מדביר (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
הדברה בזול (צילום: shutterstock)

"ביתך הוא מבצרך" אך עם פרוס הקיץ התחושה החמימה מופרת באחת, התיקנים (ג'וקים) הנמלים ולעיתים גם העכברים שישנו את שנת החורף המבורכת שלהם, מתעוררים ובאים להפר את שלוותינו.

ככל שהטמפרטורות עולות, היצורים המבחילים הללו מתרבים ומתחילים להגיח מפינות הבית, מחדרי המדרגות ואנו מוצאים אותם אפילו על השיש במטבח בשעה שהם תרים אחר מזון להשביע את נפשם.

הבעיה האסטטית ידועה, מלבד זאת המזיקים הללו מטרידים גם ברמה הבריאותית, הם נוגסים במזון אותו אנו אוכלים ועלולים להעביר דרכו שלל מחלות לא סמפטיות.

לקראת הקיץ מדור 'צרכנות נבונה' מגיש את המדריך המלא להדברת חרקים, תיקנים ועכברים. במדריך הבאנו לכם את השיטות "הירוקות" להדברת המזיקים, שיטות שמומלצות בכדי להקטין את הסכנה שבחשיפה לחומרי ההדברה.

בהצלחה.

הדברת תיקנים (ג'וקים)

בזמן שפצצת האטום ירדה על הירושימה, היחידים ששרדו היו התיקנים. הם מהשורדים החזקים ביותר בטבע ויודעים בדיוק היכן צריך לחפש מזון. התיקנים מגיעים אלינו מבורות הביוב וממקומות אחרים לא 'סטרילים' במיוחד ומביאים איתם מפגעים בריאותיים, לכן חשוב להדבירם ככל האפשר.

עשו את זה בבית: שימו מעט חומץ הדרים במים לשטיפת הריצפה. חומץ ההדרים ידוע כעושה נפלאות בכל הקשור להרחקת הג'וקים מהבית. קיימות בשוק מלכודות רבות ללכידת גו'קים המורידות באופן משמעותי את מספרם.

דרך נוספת להדברה ירוקה היא שפיכת מים רותחים אל תוך בורות הביוב בבית ובסביבתו (10 לטרים לפחות לכל בור ביוב).

מנעו מהג'וקים לחדור לבית: כדאי לבדוק את כל פתחי הביוב והניקוז בבית ולסתום סדקים וחורים דרכם עלולים התיקנים לחדור אל הבית. חשוב לא להשאיר פתחי ניקוז חשופים - ישנם מכסים מיוחדים המאפשרים מחד - כניסת מים, ומאידך - מונעים כניסת חרקים.

נקיון וסדר הופכים את ביתכם לכזה שאינו מתאים לשמש כבית גידול לתיקנים. חשוב לא ליצור פינות נסתרות בהם עלולים להתפתח קיני גו'קים, במידה וקיימים כאלו חשוב לנקותם באופן תקופתי.

הדברת נמלים

נמלים הן לא מפגע בריאותי כמו תיקנים וגם קשה מאוד להדביר אותם. אך הנמלים שמטיילות על השיש וחודרות אל תוך האוכל אינן מחזה נעים. מעניין הוא שלעיתים דווקא הדברה ירוקה ועצמאית מסייעית יותר להרחיק אותן מהבית.

עשו את זה בבית: להרחקת הנמלים מהארונות (ביננו זהו המקום שבו הם הכי מפריעים) נסו לטפטף מספר טיפות של תמצית שמן מנטה, רוזמרין או לוונדר. גם סמוך לקן הנמלים רצוי לטפטף מהתמציות האמורות. קיימות מערכות הדברה אלקטרוניות נגד נמלים המשבשות את מערכת הניווט שלהן וגורמות להן לנטוש את הבית.

מנעו מהנמלים לחדור לבית: שוב שמירה על נקיון מרחיקה את הנמלים, ריח אוכל מפוזר על הרצפה (בפרט מתוקים) פירורים על השיש ועוד הן מגנט לנמלים חשוב להמנע מכך. איטום של כל מוצר המדיף ריח מתוק יסייע בכך.

עכברים וחולדות

וכעת ליצורים הדוחים ביותר - עכברים וחולדות. הם עושים את הכל בכדי להגיע למזון, מכרסמים גדרות, מכשולים ואפילו מציליחים לחדור קירות דרך מחילות ביוב וכדו'. הם מהווים מפגע תברואתי והחולדות אף מסוכנות ביותר. הפטרו מהם בהקדם.

נסו את זה בבית: הדברה ירוקה לא מחסלת את המפגע וכדאי במקרה זה לפנות להדברה קונבנציונלית. אך כמו שבוודאי ידוע לכם קיים מגוון של מלכודות עכברים יעילות. מוצרים בעלי ניחוח מנטה חזק מרחיקים גם הם את העכברים.

מנעו מחולדות ועכברים להכנס לבית: יעילה אף יותר מההדברה היא המניעה. חשוב לשמור על ניקיון משיירי מזון אתם לא צריך לפתות את העכברים והחולדות לבקר אצלכם בבית. מומלץ לסתום כל חור מהם עלולים העכברים לחדור לבית, השתמשו בחומרים עמידים. חתול בסביבה ייתן להם סיבה מצויינת לעבור לפח הזבל הסמוך.

פעם בכמה זמן רצוי לבצע הדברה בבית?

באם השיטות הירוקות שהצענו לפניכם לא מועילות, כמובן שיש לפנות למדביר מקצועי. אך אז צריך לנקוט בכללי זהירות מחמירים משום שהרעלים בהם משתמשים המדבירים הם חריפים ביותר, בבית עם ילדים חשוב על אחת כמה וכמה להזהר.

כאמור חומרי ההדברה הם רעלים מסוכנים, לכן קריטי לבחור בעל מקצוע המורשה ובעל תעודת הסמכה של מדביר מהמשרד להגנת הסביבה.

מדביר מקצועי ייתן לכם את הנחיות הזהירות הנחוצות בהתאם לכל הדברה (נגד תיקנים, נגד עכברים וכו'). חשוב לשמור על הוראות המדביר.

אגב, מדביר מקצועי אמור לתת לכם תעודת אחריות על העבודה אותה עשה, כך שלא ייתכן מצב שלמחרת ההדברה והבית מלא שוב בתיקנים.

הדברה רצוי לבצע אחת לשנה בתקופה הנוכחית - האביב. תקופה זו מומלצת משום שזהו הזמן המקדים את בקיעת החרקים החדשים מהביצים וההדברה מונעת לחלוטין את האפשרות שג'וקים ועכברים ישוטטו לכם בין הרגלים.

קיץ בריא!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר