צרכנות נבונה

הכתבה שתחסוך לכם הרבה כסף: היכן כדאי לערוך קניות?

המחאה החברתית עוד לא תמה, שום תוספת תקציבית לא הובטחה, והופ, החגים כבר בפתח ● אז איך ניתן גם למלא את הבית שלנו וגם לשמור על תקציב שפוי? אתר 'כיכר השבת' מגיש לכם מדריך חובה, במסגרת המדור הצרכני המיוחד 'צרכנות נבונה'. יש לכם טיפים משלכם? תכתבו לנו בתגובות (צרכנות)

ברכה וייס | כיכר השבת |
כסף (פלאש 90)

מכירים את התחושה, שעוד בקושי הספקתם להרגיש את המשכורת החודשית, וכבר היא התאדתה לה כלא הייתה?! ברור שחשבתם שאתם בזבזנים עם חורים בין האצבעות, ולכן הכסף מתאדה כל כך מהר, לא מספיק לקיום הבסיסי של הבית, שלא לדבר על צרכים חשובים נוספים מעבר לכך.

התסכול הזה גובר מסתבר שבעתיים, כאשר אתם נוכחים באנשים אחרים, חלקם אפילו כאלו המרוויחים פחות מכם, המצליחים – חודש אחר חודש – להתנהל ללא גירעון.

האמת היא, שכלל לא בטוח שאתם כאלו בזבזנים. אם תעברו היטב על רשימת ההוצאות שלכם, לא בטוח שתמצאו בתוכה כל כך הרבה דברים המוגדרים כמותרות.

בדרך כלל, רוב ההוצאות שלכם יהיו בסיסיות, כאלו המשותפות גם לאותם אלו שגומרים את החודש ללא שום חריגה. לעיתים אפילו, ישנם דברים שאתם לא מרשים לעצמכם להוציא, ואילו אותם אלו שגומרים את החודש לפליאתכם, דווקא כן מרשים לעצמם מפעם לפעם.

סוד הניהול

אז איפה כאן הסוד שבעזרתו ניתן גם לחיות באופן מכובד – כל אחד באופן יחסי להכנסתו, וגם מאידך, לא לחרוג ולהיכנס ללחצים כלכליים מעיקים.

נוסחת הקסם במקרה זה הינה: תיכנון צרכני.

שורש בעיית ניהול הצריכה, הינה העובדה, כי חלק גדול מציבור ניגש לערוך את קניות המזון שלו, מבלי שיהיה לו מידע ברור מה הוא עומד לקנות.

עובדה בסיסית שכזו, אינה מהווה בעיה כאשר מדובר בלחם וחלב, אולם כאשר מדובר בצריכת מזון, מרכיב מרכזי בתקציב הביתי, מדובר בבעיה חמורה ביותר. למעשה, אתם הולכים להוציא את רוב הכנסתכם, ללא שערכתם שום בדיקה ותכנון מוקדם, כפי שאתם בוודאי עורכים בכל רכישה בסדר גודל כספי שכזה.

הבעיה הזו מחמירה שבעתיים, כאשר כאן מדובר בהוצאה החוזרת על עצמה מדי שבוע ומדי חודש, בניגוד להוצאות אחרות בסדרי גדול שכאלו, בהן אתם דואגים לכל שקל, בודקים את הצרכים, ומבצעים סקר שוק מדוקדק.

בדיקות מקצועיות שנערכו הוכיחו, כי ההבדל בין קנייה ממוקדת ומודעת, לבין זו המבוססת על מעבר וליקוט אקראי של מוצרים, הינה בעלת הבדל של עשרות אחוזים לכל קנייה.

איפה קונים

אלא שסוגיית התכנון המוקדם, אינה נוגעת רק לקנייה עצמה באותה רגע. לצורת ניהול צריכה שכזו מסתבר, יישנן גם משמעויות נלוות נוספות, בעלות משמעות יקרה לא פחות.

הבעיה המרכזית, כפי שעלתה מבדיקות אנשי המקצוע, הינה העובדה - כי קנייה שאינה מתוכננת היטב, לא רק שמכילה בקרבה מוצרים מיותרים, אלא חמור מכך – היא אינה מכילה בתוכה את המוצרים הנצרכים.

הבעיה הזו, איננה רק סוגיית הטרחה ולחזור ולקנות את מה ששכחתם, שהרי "השלמת הקנייה" – כך על פי המחקרים, לא תהיה תמיד במרכז הקניות הזול, בו אתם עורכים את הקנייה הגדולה והמרוכזת. למעשה, אתם תרדו למכולת הקרובה, לקיוסק הסמוך, ולעיתים אף תרכשו מוצר מוכן ותשלמו עליו בכפל כפליים, במקום להכינו בזול בבית, הכל בגלל שלא דאגתם להיות מסודרים מראש.

ומה בכך, תשאלו, מדובר בפער של פרוטות, לא כזה ששווה לרוץ בשבילו למרכז. טעות! המחקרים מוכיחים, כי התנהגות שכזו אינה אירוע חד פעמי, ומי שאינו מתוכנן בקניותיו, נזקק באופן עקבי להשלמות "חד פעמיות" יקרות – הנעשות באופן קבוע, דבר שמצטרף לסכומים משמעותיים ומהווה ריחיים על צוואר התקציב הביתי.

רשתות גדולות

ההפסד המשני של אופן צריכה שכזה, הוא אובדן חלק מאפשרות הרכישה ברשתות הגדולות. משמעות הדבר איננה רק אי אלו מוצרים שיעלו בכמה אחוזים יותר, אלא הפסד כל אפשרויות האיזון של "סל המוצרים", אותו בדרך כלל מנסות להציע הרשתות הגדולות.

המדובר, בשלל מוצרי "מותג הבית" של הרשת, ובמבצעים הניתנים לרוכשים קניות גדולות, וזה עוד מבלי לדבר על תנאי התשלום הנוחים, בניגוד לאופן בו אתם משתמשים בדרך כלל ברכישת "השלמות".

בקנייה מתוכננת ומסודרת מראש, תוכלו להצליח ולרכוש את רוב צריכתכם הביתית ברשת שיווק המתחרה על מחירים נמוכים, כמו 'רמי לוי' למשל, המצהיר על תפיסת עולם של העמדת הצרכן במרכז, ועל מחויבותו לסל מוצרים רחב ואיכותי במחירים הנמוכים ביותר.

כללי הזהב

אז מה צריך לעשות בכדי ליישם את כל הנ"ל? לא נורא מסובך. בסך הכל אתם רק צריכים לשים מעט לב למה שקורה אתכם, וסביבכם.

אחרי שארגנתם לעצמכם את רשימת הצרכים – עשיתם כבר את חצי הדרך. כעת, הביטו במרכול – ימין ושמאל. כמעט תמיד תגלו שם כמה מוצרים נבחרים, שניתנים במחירים חסרי תקדים, עשרות אחוזים מתחת למחירן הרגיל.

הבשורה האמיתית היא, שהרבה פעמים מדובר במוצרים היקרים ביותר, קרי – טיטולים, מזון תינוקות, מוצרי בשר, וכן הלאה – רשימה מכובדת של דברים, שאם תנברו פעם בסיכום החשבון שבידכם, תגלו שחלק נכבד ממנו מורכב מהם.

את המוצרים הללו, אל תרכשו לשבוע אחד. עוף שנמכר בשלושים אחוז פחות, הוא סיבה להצטייד בכמות המספיקה לחודש-חודשיים קדימה (בוודאי כאשר החגים מתקרבים ועימם מזנקים המחירים). כנ"ל לגבי טיטולים, אם אתם מגלים מבצע של שלוש חבילות במאה, במקום חבילה אחת בחמישים, אין סיבה שתסתפקו רק בשלוש חבילות. אלו שחוסכים ומתנהלים נכון, רוכשים בהזדמנויות הללו מספר חבילות גדול. גם אם ההוצאה כבדה עליכם, רכישה בתשלומים במקרה זה, הינה מוצדקת בהחלט.

ולא, זו אינה המצאה חדשה. מדובר כאן בעיקרון מסחרי בסיסי, על פיו מתנהל כל העולם העיסקי. בדיוק כפי שכל עסק אינו רוכש מוצרי גלם בעסקה שבועית או חודשית, ומנסה ככל הניתן לערוך עסקאות ארוכות טווח שמניבות אחוזי רווח נאים, כך בדיוק אתם, נסו לבסס את מוצרי הצריכה היקרים, על חישוב נבון של הרכישות הגדולות שלכם. בידקו את מרכיבי החשבון הגדולים, נסו להוזיל אותם.

נסו, זאת, ותגלו לפתע, כי המשכורת שלכם שווה הרבה יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר