ישראל במלחמהישראל במלחמה

צרכנות נבונה: לגבור על הרגש, להרוויח בכיס

תרבות השפע בימינו גורמת לנו לצרוך מוצרים מיותרים, רק כדי להיות כמו כולם, או להרגיש טוב עם עצמנו. אם תכירו בזה, קצרה תהיה הדרך לחיסכון גדול. האינטואיציה היא כלי חשוב בחיינו, אולם עדיף בשעת קניות, עדיף להשתמש בכלים המוכרים: השוואת מחירים, קנייה לפי רשימה מדוייקת, לא לקנות כשממהרים

שושי הלר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

היה לך יום קשה במשרד? יש פיצוי... שוקולד!, התעכבנו בקניות ונגיע הביתה מאוחר מהרגיל? יש פיצוי... ממתק לילדים. כאשר עצב, כעס, או אפילו שמחה מהווים את הבסיס לקנייה, אנו בעצם מאפשרים ל'טכניקות השיווק הרגשי' של החנויות והמפרסמים השונים, להוכיח את עצמן.

אם פעם קנייה היתה צורך, היום קנייה היא "חוויה", ולכן גם מערך הפרסום המוגבר בימינו, מושתת פעמים רבות על הצגת הצריכה כמענה רגשי. כאשר הקנייה באה ממקום רגשי, היא אימפולסיבית יותר, ובדרך כלל גם מייקרת מאוד את המחיר שאנו משלמים בקופה.

כאשר חולף מצב הרוח שגרם לנו לרכוש את המוצר הספציפי, מגיע מועד פירעון כרטיס האשראי, והתחושה הופכת לקשה.

תרבות השפע בימינו גורמת לנו לצרוך מוצרים מיותרים, רק כדי להיות כמו כולם, או להרגיש טוב עם עצמנו. אם נכיר בכך יהיה זה שלב ראשון של "הכרת החטא" בתהליך חזרה בתשובה כלכלית, שלאחריו יש ללמוד איך לעבור מקניה אימפולסיבית, לקנייה מחושבת ואיך להיות בשליטה על ההוצאות שלנו.

בדרך כלל מגיעים לשלב הכרת החטא, לאחר שהמינוס כבר בגודל של הפקיד, ומסגרת האשראי בטלה בשישים לעומתו. אז מבינים, בלית ברירה, כי משהו שגוי בניהול הכספי של הבית. כיום ניתן לפנות לאימון כלכלי, על מנת ללמוד איך לצאת מהמצב וללמוד להתנהל בתחום זה בלי חסדיו של הרגש.

צרכנות נבונה, מלמדת אותנו כיצד להימנע מרכישה מתוך מנגנונים מטעים כגון צבירת מלאי של מוצרים שלא נצרוך את כולם באופן מיידי, אלא רק לקנות "שיהיה"; או רכישה של מותגים לילדים, צעצועים ובגדים מיותרים, רק על מנת להשתיק את המצפון, ו"שיהיו" כמו כולם; האם הקדשנו פעם מחשבה על היכולת לחסוך מהם את הרכישות המיותרות ולחסוך עבורם כסף לעתיד? הרי זאת באמת השקעה אמיתית...

לקנות את מה שחשוב

אם נשכיל לעשות זאת, ולהשתמש בכללי הצרכנות הנבונה, נוכל להרגיש את השינוי באופן מיידי, בחשבון הבנק, ובחיוך של הפקיד.

המוטו של צרכנות נבונה בהקשר זה, הוא לרכוש את ההכרחי ולא את המותרות. רבים מגיעים לאימון כלכלי, אחרי שעברו תקופה קשה של 'הידוק החגורה' למקסימום האפשרי, כדי ללמוד לנהל את ההוצאות בצורה נכונה. לא להימנע מהכל, אלא לחלק את התקציב לפי הצרכים ובתוכם גם בילוי וקניות. הסעיפים נעשים על פי מסגרת לכל צורך ופעילות, כדי למנוע בזבוז מיותר. כך נקבע תקציב להוצאות הקבועות של כל בית, ולהוצאות המשתנות על פי ההערכה של אנשי המקצוע.

כאשר עומדים בתקציב המתוכנן, ללא חריגות וקניות אימפולסיביות, זו הדרך הנכונה למנוחה ולנחלה, תרתי משמע.

גם ללא אימון כלכלי באופן אישי, ניתן ללמוד את הכללים, וליישם אותם באופן עצמאי. הדבר דורש כמובן, השקעה של זמן והפעלת שיקול דעת. כדי להתחיל, רשמו לפניכם את כל סעיפי ההוצאה שלכם, באמצעות בדיקת חשבונות כרטיסי האשראי, הצ'קים ורישום של כל הוצאה נוספת, קבועה או חד פעמית.

לפעמים די בהתבוננות ברשימה זו, כדי להבין מהן ההוצאות המיותרות, והיכן ניתן לחסוך.

לא להמשיך לרקוד לצלילי המיתרים עליהם פורטים אנשי הפרסום באופן מתוחכם. לפני רכישת מוצר, חשבו האם אתם צריכים אותו באמת? קבלת ההחלטה צריכה לבוא ממקום שכלי ולא מתוך הרגש.

האינטואיציה היא כלי חשוב בחיינו, אולם עדיף בשעת קניות, עדיף להשתמש בכלים המוכרים: השוואת מחירים, קנייה לפי רשימה מדוייקת, לא לקנות כשממהרים, לא לצאת לקניות רעבים, לא לקנות כי לא נעים מהמוכרת, או כי מאמינים שהנעל תתרחב, או שהמידה שלנו תתכווץ.

ואם כרטיס האשראי כבר נשלף, לפחות וודאו את מדיניות החזרת המוצרים בחנות. אולי מחר מצב הרוח ישתפר ותוכלו להזדכות על הכסף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר