סיפור מצמרר

בשלג הכבד: האוקראינים ביקשו לקבור יהודי בקבורה נוצרית

"תוך כדי חלוקת הגנרטורים בשלג הכבד, אנחנו מקבלים שיחת טלפון מהרב מאיר הולצברג רבה של בלצרקוב - על יהודי שהולך להיקבר בקבורה נוצרית" • ככה פעלו המתנדבים שלב אחרי שלב להביא נפטר לקבורה יהודית ראויה • סיפור שכולו חסד של אמת (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |

מאז פרוץ המלחמה ברוסיה-אוקראינה, משלחות מתנדבים עושות את דרכן מישראל הלוך ושוב בסיוע לתושבים במדינה המופגזת.

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

למעלה משלושים מטוסים עם פליטים הועלו לישראל זאת לצד הקמת מחנות פליטים עם מרפאות, ציוד ואספקה, שהוקמו בציר הגבול.

גם כיום, אחרי חודשים רבים של לחימה, ממשיכים הארגונים השונים להעניק עזרה לפליטים הרבים ומצילים חיים, כפשוטו.

אך לא רק חיים גשמיים מצילים היהודים הטובים הפזורים לאורך הגבול, אלא גם חיים רוחניים. כזה הוא הסיפור שלפנינו.

עקב המצב הקשה השורר באוקראינה עם נפילת מערכת החשמל, יצאה משלחת מיוחדת של איחוד הצלה לאוקראינה כדי לחלק מאות גנרטורים למשפחות ולבודדים בכפור העז.

בקור הכבד ותחת שלג בלתי פוסק חילקו המתנדבים גנרטורים לבתי ספר, בתי אבות, בתי יתומים, ריכוזי מבוגרים, גלמודים וקשישים, אנשים עריריים ועוד. אגב, גם לציונו של רבי נחמן מברסלב באומן הם דאגו.

בכל מקום, המפגש עם המבוגרים והילדים ובעיקר עם היתומים ריגש מאוד ואף עין לא נותרה יבשה, לנוכח אהבת ישראל העצומה והערבות ההדדית שהתגלתה במלוא עוזה.

באמצע חלוקת גנרטורים בעיר בילה צרקווה, קיבלו מתנדבי איחוד הצלה שיחת טלפון מאדם ששמע שיש יהודי שנפטר בעיר וכעת הוא נמצא בחדר מתים - בדרך ללוויה וקבורה נוצרית, רח"ל. המטלפן שאל האם יש מה לעשות וניתק. המתנדבים עצרו את חלקות הגנרטורים ונסעו במהירות למקום.

כשהם הגיעו ללויה, ראו שם ארון עם סממנים נוצרים ובתוכו הנפטר, כשעוד רגע הוא כבר היה בדרך לקבורה נוצרית. מיד הם השתלטו על האירוע, הסירו את הסממנים הנוצרים והחליפו אותם בטלית.

עורכים הלוויה יהודית כהלכתה (צילום: באדיבות המצלם)

המתנדבים ערכו במקום טקס לוויה מרגש במיוחד עם אמירת פרקי תהילים, קדיש וק-ל מלא רחמים. הדמעות שירדו בתוך הכפור העז המיסו את השלג שנערם על הקרקע.

חברי משלחת 'איחוד הצלה' המשיכו בהתרגשות עצומה את מסע הלוויה עם הנפטר בנסיעה ממושכת לבית העלמין, שם חזרו שוב על קיומו של טקס הקבורה היהודי כפי ההלכה ואמירת קדיש על הנפטר, אך כאן הם גילו כי המאבק על הנפטר לא תם.

הקוברים המקומיים התעקשו לקבור את הנפטר כפי שהם רגילים, שלא לפי ההלכה היהודית. חברי המשלחת לא וויתרו והתעקשו באופן נחרץ לבצע את הקבורה כהלכה היהודית.

הם נטלו פיקוד על מערך הקבורה ופשוט קברו את היהודי האלמוני בקבורה יהודית.

כך זכה אותו יהודי אלמוני מעיר נידחת באוקראינה להיקבר כיהודי, בתקופת מלחמה לא פשוטה.

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר מנכ"ל איחוד הצלה אלי פולק בהתרגשות: "הרגשנו כיצד משמים מגלגלים על ידינו את הזכות עצומה להיות שותפים במעשה חסד של אמת זה שאין לתאר ואין לשער".

שמו של היהודי שזכה להינצל מקבורה נוצרית ולהיקבר כיהודי, ולנטין בן אברהם ז"ל. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר