עכשיו ב"כיכר השבת": נאומו של הרב אמסלם שריגש את החכ"ים

נאומו של הרב אמסלם בדיון על האפליה במגזר החרדי עורר הדים. "ריגשת אותי", כתב ח"כ חסון. בפנים: הנאום והפתק ששיגר ח"כ חסון (דעות)

ניצן ארליך | כיכר השבת |
ח"כ אמסלם (פלאש 90)

נאומו של הרב חיים אמסלם מש"ס עורר הדים רבים. 'כיכר השבת' מתכבד להגיש את הנאום במלואו, לטובת גולשינו.

***

הסיפור של האפליה במוסדות החינוך הוא סיפור ישן וכאוב, הוא קיים במוסדות, בבתי הספר, וקיים גם בישיבות הקטנות והגדולות.

כולנו שמענו ונחשפנו ל"אחוזים" המסויימים המקובלים במסגרות הנ"ל. אני באופן אישי נאבק במגמה הזו. אין כמובן שום טעם להתכחש לתופעה, זו עובדה! נדרשתי פעמים רבות להתערב לטובת משפחה כזו או אחרת. אני אפילו פניתי לחכי"ם אחרים מאגודת ישראל כדי לעזור בנושא.

הסיבה ההיסטורית והחברתית של התופעה אינה מעניינת, העובדה הזו פסולה, ושום היגיון או דמגוגיה לא תצליח להצדיקה. ולכן אני פונה לראשי החינוך העצמאי, היקר לכולנו, שמלאכתו מלאכת קודש, שהציל וחינך רבבות של ילדי ישראל, החינוך הוא "קדש" והחינוך העצמאי "קדש קדשים" כדברי אחד האדמורים, לא לתת לפרי באושים של שוליים שבשוליים, להכתים את כל המערכת ולהבין שנפל דבר ואי אפשר להמשיך יותר כך, אחרת אני מודיע ומתריע, "בהדי הוצא לקי כרבא" (ב"ב צ"ב ע"א), וכי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש או הקמה או השדה" ח"ו, הדברים כבר אינם נסבלים, ומה שהיה כבר לא יהיה.

אני אפילו חושש מאוד כי המאבק בתופעה עלול לשפוך את התינוק עם החיתול, לצחוק או לבכות. הרי גדולי הרבנים מתריעים כנגד התופעה המבישה כולנו מכירים את מאבקו של הגאון ראש הישיבה הרב שך זצ"ל בנושא, ויש מכתב ממנו הקובע שיש אפליה עדתיתי ומתחנן בפני מנכ"ל החינוך העצמאי להפסיק מכך.

לפעמים אני פונה לראשי ישיבות מסויימות ומבקש מהם לעשות "טובה" שאם כבר סלקציה שלא לקבל אף תלמיד ספרדי, שאז אולי הבעיה תסתיים.

אומר גם שאני לא מאשים את הספרדים שכל הזמן נוהים אחרי המוסדות האשכנזיים, הסיבות שונות ומגוונות, כואב ש"הנחתום מעיד על עיסתו", ויש ספרדים שנמשכים אחר המציאות העגומה הזו ומעצימים אותה, אבל משזהו המצב איך אפשר לסבול את האפליה.

אני רוצה לסיים את דברי בציטוט מהגמ' תלמוד בבלי תענית (י"ח ע"א) אין כוונתי לרישא שבדברים (ח"ו) אלא לסיפא שבדברים: "פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שמד על ישראל שלא יעסקו בתורה, ושלא ימולו את בניהם, ושיחללו שבתות. מה עשה יהודה בן שמוע וחבריו? הלכו ונטלו עצה ממטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה.

אמרה להם: עמדו והפגינו בלילה. הלכו והפגינו בלילה, אמרו: אי שמים! לא אחים אנחנו? לא בני אב אחד אנחנו? לא בני אם אחת אנחנו? מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרין עלינו גזירות רעות! ובטלום. ואותו יום עשאוהו יום טוב."

מי יתן ונזכה שגם כל האפליה הזו תחלוף מן העולם ונעשהו יום טוב!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר