טור חינוכי חשוב ונחוץ

כך נלמד ילדים להיות מסודרים ומאורגנים - בבית ובלימודים

אחת המשימות החשובות של ההורים היא להקנות לילדים מיומנויות סדר והתארגנות, חלקן קשורות לזמנים (אליהם התייחסתי בפרק הקודם) וחלקן קשורות לחפצים, הרגלים, מטלות או ידע לימודי. לא תמיד קל לעשות את זה, במיוחד כשמדובר בילדים עם הפרעת קשב, ד"ר חיים דיין עם מספר עצות חשובות (מגזין כיכר)

מסדר את הבית | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"תוהו ובוהו" מתאר הכי טוב את הילד/הנער. הילקוט שלו, כולל המחברות, שיירי האוכל, המציאות ושברי החפצים, הכל בלאגן סביבו? היא מתארגנת בחוסר יעילות? הוא מבזבז זמן למצוא חפצים? אין לה הרגלים קבועים ומסודרים? הוא שוכח ומאבד חפצים? צריך 'לריב' איתה כל פעם מחדש לשים דברים במקום? הלימוד לא מסודר ומאורגן אצלו בראש?

>> למגזין המלא - לחצו כאן

אחת המשימות החשובות של ההורים היא להקנות לילדים מיומנויות סדר והתארגנות, חלקן קשורות לזמנים (אליהם התייחסתי בפרק הקודם) וחלקן קשורות לחפצים, הרגלים, מטלות או ידע לימודי. לא תמיד קל לעשות את זה, במיוחד כשמדובר בילדים עם הפרעת קשב (ADHD). הורים רבים חשים חסרי אונים מול הקושי להטמיע בילד הרגלים וסדר. למה זה קורה ומה עושים?

שני סוגי ניהול

לכל אחד מאיתנו יש שני כוחות של ארגון - "מנהלים" פנימיים שעוזרים לנו להתנהל במרחב: מנהל עגול ומנהל מרובע.

מנהל מרובע – תפקידו לתכנן מראש, לקבוע ולהחזיק בראש את השלבים הנדרשים להשלמת משימה. הוא גם אחראי לארגן חפצים או מידע לפי סדר, לפקח שכל דבר יימצא במקום שבו יהיה הכי קל למצוא אותו. חלק זה מכניס את התפקוד בשגרה למערכת אוטומאטית ("הרגלים") שחוסכת מחשבה ותכנון כל פעם מחדש.   

מנהל עגול – תפקידו לאלתר פתרונות לבעיות מהרגע להרגע, ולחפש כל העת קיצורי דרך ואלטרנטיבות. הוא גם אחראי ליכולת לעבור בגמישות ממשימה למשימה או תפעול של כמה משימות בו-זמנית. יכולת זו אחראית על גילוי ופיתוח דרכי עבודה חדשות, ויכולת להטמיע סדרים והרגלים חדשים במהירות יחסית.

כולנו משתמשים בשני המנהלים, ומתאימים את המנהל הנכון לכל סיטואציה. למשל, מתכננים מראש את עצמנו, אבל כשמשהו בתכניות משתבש, יודעים לעבור לניהול העגול ולאלתר פתרונות. מידי פעם אנו עוצרים לחשוב האם ההרגלים או שיטות העבודה שלנו הן יעילות, או שאפשר לקצר את הדרך בעזרת שיטות חדשות. 

ילדים הם "עגולים" יותר, במיוחד ילדים עם הפרעת קשב. הם פועלים כאילו המציאות המרובעת של העולם החיצוני תתאים את עצמה אליהם. למשל, להניח חפץ היכן שיוצא, מתוך הנחה סמויה שבבא העת ימצאו אותו. אצל חלקם ניכר חוסר מוטיבציה לטרוח להתארגן לפי כללי הסדר והם רואים בו משהו שמטריח ומכביד עליהם. אצל אחרים ניכר קושי להפנים שיטות עבודה או דפוסי מחשבה קבועים ויציבים. לפעמים נראה שהם דבקים בעיגול כל כך, שהמציאות המרובעת והמסודרת מפתיעה אותם כל פעם מחדש בעצם קיומה. ישנם ילדים שבשל חוסר האיזון בין המנהלים, מגלים דווקא דפוסים של היקבעות וחוסר גמישות בחלק מהנושאים.

השלכות של שימוש יתר במנהל העגול

השילוב של נטייה להשתמש יותר במנהל עגול יחד עם עוד נטיות עגולות "מידי", כמו למשל "שעון עגול", יוצר שורה של קשיים בתפקוד. לדוגמא:

קשיים בארגון הסביבה - שכחה ואיבוד של חפצים או חוסר סדר במרחב האישי (ארון, ילקוט). לפעמים חוסר השליטה על המרחב מתבטאת בנוקשות והיצמדות לחפצים, צורך לסדר בצורה מסויימת דווקא או ב"התקפי סדר" – מעגלים של הזנחת הסביבה עד לזרא ואז "התפרצויות" של סידור הסביבה לפעמים בצורה מוגזמת.

חוסר סדר בלימוד - לדוגמא בגמרא, קושי להחזיק בראש את המהלך ("שקלא וטריא") של הסוגייה, חוסר בהירות בלימוד הנובע מחוסר בתמונה הכוללת ("צורתא דשמעתתא") של הסוגייה. הדבר יכול להתבטא ב"חוסר חשק" ללמוד, היות שהלומד יוצא עם תחושת חוסר אונים בלימוד וחוסר סיפוק כש"אין לו משהו ביד".

הסדר בחפצים/במרחב קשור לסדר בלימוד. כפי שאמר הסבא מקלם זצ"ל: מי שהוא מרושל בהנהגתו ואיננו מסודר ומדויק במעשיו, הריהו גם מבולבל בדעתו ובמחשבתו (תנועת המוסר, ח"ב, עמ' 153).

פתרונות אפשריים

העלאת מודעות לשני המנהלים – ראשית נעלה את המודעות של הילד לקיום שני המנהלים בקרבו. לפעמים הילד מפתח תחושת חוסר אונים וייאוש, והוא חושב שאין לו יכולת להתארגן ביעילות כלל. נזכיר לו (א) שגם לו יש מנהל מרובע, אפילו אם בטבעו הוא נוטה להעדיף את המנהל העגול, (ב) שהוא נהנה/מרוויח מהמנהל המרובע, (ג) שני המנהלים נחוצים, כמו יד ימין ויד שמאל – רק שצריך להפעיל כל אחד במקום המתאים לו.  

אמפתיה וכבוד למנהל העגול– כדי שהילד ירצה להפנים את הריבוע, קודם כל הוא צריך להיות בטוח שיש הבנה, הכרה וכבוד לעיגול שלו. שהנטייה שלו לעיגול היא סוג של "יש" ולא רק "חוסר ב". נכיר ביתרונות של המנהל העגול של הילד, היכן הן באות לידי ביטוי כבר עכשיו כילד, והיכן יוכלו לעזור לו בעתיד כאדם בוגר.

אמפתיה וכבוד למנהל המרובע– לפעמים ילד נוטה לחוש זלזול כלפי הריבוע, או לראות בו דבר טכני וחסר משמעות – גוף בלי נשמה. תפיסה כזו יכולה להוסיף אלמנט רגשי לקושי האובייקטיבי שממילא יש לילד עם הריבוע, וכך הוא נמנע מלפתח את המיומנות המרובעת שבו. החיבור לריבוע צריך להיות מתוך מושגי העיגול (זה נעים/קל יותר) ולא רק מתוך מושגי הריבוע (זה יעיל יותר). לדוגמה, "יותר מידי מנהל עגול זה מעייף כי צריך להמציא כל פעם מחדש. הריבוע 'מוריד מהראש' הרבה מאמץ ועושה חיים קלים יותר". זכר לדבר, נאמר על יששכר: 'וירא מנוחה כי טוב – ויט שכמו לסבול' - שכנע את עצמו לעמול דווקא מתוך אהבת המנוחה.

הטמעה בעזרת תרגול מעשי וסבלני של מיומנויות מנהל מרובע, שתי דוגמאות:

פירוק לגורמים - כמו שתינוק צריך את האוכל טחון לחתיכות קטנות, כך יש לפרק משימה לתתי משימות. למשל, במקום "סדר את החדר" ניתן מטלות ספציפיות: לטאטא את החדר, לקפל כביסה. כל פעם משימה או שתיים. דוגמה נוספת, אומרים באזני הילד את החלקים השונים שמהם מורכבת המשימה הגדולה: "מה יש לנו פה? לאסוף את הצעצועים, לפנות כביסה, לסגור מיטות, וכו'". (להורה הדבר נעשה אוטומאטית בראש).

בניית רצפים/שרשרת פעולות – הופכים את ההתארגנות לחווייתית, בצורה שתטמיע אצל הילד את התובנה לפיה משימה היא כמו רכבת, יש לה "קטר" ויש לה "קרונות". למשל: התארגנות לשינה: הקטר הוא לישון בזמן מסויים. הקרונות: להכין חדר לשינה, להכין בגדים למחר, להכין פיג'מה, להתקלח, לצחצח שיניים, להכין משהוא לקרא/לשמוע, קריאת שמע, להחליט מתי מכבים אור. כשבונים רכבת עם הילד שמים לב איפה יכולה להיות בעייה בפסי רכבת. לפעמים הקרונות מתנתקים מהרכבת וצריך לחבר אותם מחדש. מצמידים את הקרונות אחד לשני: מתחילים משימה ותמיד המשימה האחרונה מזכירה לנו את המשימה שאחריה. בשלב ראשון מציירים את הרכבת שתהייה מול העיניים, ולאט לאט המוח לומד לעשות זאת אוטומטית.

לסיכום, שימוש יתר במנהל עגול משפיע הן על סדר בלימוד ובחפצים והן על הטמעת הרגלים. ניתן לסייע לילד באמצעות הגברת המודעות לשני סוגי המנהלים שיש בתוכו, מתן מקום אמפתי ומכבד לשניהם, וחיבור הילד לרצון שלו במנהל המרובע. להטמיע בעזרת תרגול מעשי יחד עם סבלנות למשך הזמן הנדרש להטמעה.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (94%)

לא (6%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
מודל מטופש
מור
1
כתבה מעולה
סמדר

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחינוך ילדים:

אל תזלזלו בנפש!

כשאבא שלי נפטר, נכנסתי לדיכאון עמוק וכמעט נהרסו לי החיים, זה מה שהציל אותי

אבא שלו היה בשבילו הכל - גם כשהוא היה במצבים הקשים ביותר, אבא שלו תמך בו, עד שהוא נפטר ונכנס למשבר עמוק | המטפל מרדכי רוט בסיפור על אדם שנכנס לדיכאון עמוק ויצא ממנו (מגזין כיכר)

מרדכי רוט||
6

אין ילד רע

הדרך לעזור לילדים שחורגים מהשורה להצליח

מה קורה כשילד נולד עם נפש עגולה, אבל העולם מבקש ממנו להיכנס למשבצת מרובעת? כשהוא לא מצליח לעמוד בציפיות – לא של בית הספר, לא של החברים, ולא של ההורים – אך גם אינו מוכן לוותר על מי שהוא באמת? (מאמע, חינוך ילדים)

טובה אור||
7

"זריקת דופמין"

מכירים את ה'רטט פנטום'? סימן שאתם מכורים לסמרטפון | זה מה שזה עושה למח שלכם

הסמארטפון. המסך הקטן הזה בכיס, שרוטט, מצלצל, מספק מוזיקה וריגושים, הרבה פחות תמים ממה שהוא נראה | למעשה הסמארטפון ודומיו, על תכונותיהם ואפליקציותיהם, נבנו במיוחד כדי להשתלט על המח שלנו | אצל ילדים? הנזק קשה הרבה יותר והוא גם עלול לפתח הפרעות קשות | מחקרים, נתונים מטרידים, וגם: כך תגלו אם אתם מכורים (חדשות, דיגיטל) 

דוד הכהן||
9

הכדור בידיים שלכם

האבחון המואץ של ADHD והמחיר הנסתר של הריטלין

שיעורי האבחון של ADHD בשיא – מחקרים חדשים מערערים על ההנחה שמדובר בהפרעה ביולוגית בלבד, ומצביעים על קשר בין טיפול בריטלין לעיכוב בגדילה | כל הפרטים ממאמר מעורר הדים בניו יורק טיימס (בריאות)  

כיכר השבת|

כנגד ארבע בנים | פרק ג'

התם | התיאוריה של ז'אן פיאז'ה והשפעתה על חינוך ילדים

חוקר הילדים הנודע, ז'אן פיאז'ה, לא רק תיאר את התפתחות החשיבה של ילדים – הוא שינה את הדרך שבה אנחנו, ההורים והמחנכים, מסתכלים עליהם | במקום לראות בלמידה תהליך של "מילוי הקנקן", הוא הראה שילדים בונים את הידע בעצמם, דרך חקירה, ניסוי וטעיה | הכתבה שלפניכם תיקח אתכם למסע בין שלבי החשיבה של ילדים – עם דוגמאות מהבית, תובנות מהכיתה, והשוואה לגישות אחרות שילוו אתכם כהורים שרוצים להבין, להוביל, ובעיקר – לאפשר לילדים לצמוח (פסיכולוגיה)

אבישי לוי||
2
ש

הזדמנויות נדל״ן סודיות

כך חוסכים עד 20% ברכישת הדירה בפרויקטים חדשים

איך מוצאים עסקאות נדל"ן מתחת לרדאר? ואיך קבוצת ווצאפ אחת יכולה לחסוך לכם עד 400,000₪ ברכישת דירה? | מנכ"ל פאוור גרופ אבי ממן עונה על הכל (נדל"ן)

אסף מגידו|מקודם

החיבוק שיציל את הדור הבא  

ה'קוקוריקו' שהציל את העיירה | סוד 'הקסם הצפתי' נחשף: מנהיג עם חיבוק מצליח יותר

עליונים למטה ותחתונים למעלה? כן! זהו סוד ההצלחה של הדור הבא. וגם, סיפור מרתק על בן הכפר שהציל עיירה שלמה בזעקת 'קוקוריקו' - והנמשל לכך, ארבעת הבנים המוזכרים בהגדה של פסח, לחבק ולקבל | סוד 'הקסם הצפתי' (מגזין כיכר) 

חיים רוזנבוים||
3

דילמה

האם גידול ילדים באמת נהיה קשה יותר בדור של היום?

פעם ילדים גדלו כמעט מעצמם - שיחקו בחוץ, הסתדרו לבד, וההורים לא נדרשו לקרוא אינסוף ספרי הורות. היום? כל צעד דורש מחשבה, כל בעיה מחייבת התייעצות, וכל הורה מרגיש שהוא צריך להיות גם מחנך, גם פסיכולוג וגם מפיק אירועים. אז האם באמת נהיה קשה יותר לגדל ילדים, או שפשוט הפכנו את זה למשימה בלתי אפשרית? (חינוך ילדים, מאמע)

טובה אור||
9

החיים הם לא בית משפט

אבא שלי כל כך שמר עלינו - אבל ארבעה אחים שלי נשרו; זה ההסבר שלו | סיפור מטלטל

הגיע היום הזה, אותו לא אשכח. זאת הייתה חדוה -  החברה הזו שאבא שלי כל כך נלחם שלא אתחבר אליה -  היא שאלה אותי שאלה שהרסה אותי ושברה לי את הלב: "איך את מסבירה את זה שאבא שלך כל כך שמר עליכם בבית, ואחים שלך יצאו ככה?" (מגזין כיכר)

משה רבי||
37
ש

ישועה וברכה

הקמיע המופלא של רבי ישעי'ה מקרעסטיר – בשליחות שר התורה

בימים אלה, כאשר רבים מחפשים מקור לישועה וברכה בתקופה מאתגרת, תורמי 'ועד הרבנים' זוכים לקבל את הקמיע הנדיר עליו סמך את ידו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל | מדובר בקמיע שנכתב בידי הצדיק רבי ישעי'ה מקרעסטיר זי"ע, שהיה ידוע בכוח הברכה המיוחד שלו ובמעשי החסד חסרי התקדים (חרדים)

כיכר בשיתוף ועד הרבנים|מקודם

אסור להדחיק

כילד הוא הדחיק את הפגיעה, התחתן ואז הכל התפרץ על הילדים | אל תיפלו גם אתם!

בדיוק כמו שהולכים לרופא שיתן לנו מזור לבעיה פיזית, כך אנו חייבים ללכת לרופא כשיש בעיה נפשית. נושא הפגיעות בציבור החרדי אמנם שבר שתיקה, אך עדיין יש בעיות ואסור לנו להתעלם מהן | מרדכי רוט בטור כואב (חינוך ילדים)

מרדכי רוט||
9

טור חובה להורים!

רק אחרי שבנו עזב את הבית, האברך הבין מה קרה - וכתב מכתב מצמרר לבנו; מצידי תאכל חזיר"

המטפל הרגשי מרדכי רוט, מספר השבוע סיפור מצמרר על האברך שלא הבין את בנו, צעק, צרח וביזה אותו - ורק אחרי שהוא עזב את הבית ועבר להתגורר עם חברים בתל אביב, הוא הבין את הטעות שעשה וכתב לו מכתב מצמרר במיוחד (מגין כיכר)

מרדכי רוט||
22

גבולות ואהבה

הטריק הקטן שיגרום לילד להבין 'לא' בלי ויכוחים

כולנו מכירים את הרגעים המתישים בהם אנו מוצאים את עצמנו שוקעים בדיונים אינסופיים על סוכריות, שעת שינה, או צעצועים- אז כיצד מצליחים להציב גבולות ברורים מבלי להרגיש שאנחנו מוותרים על החיבור וההבנה? ומה עושים כשהילד לא מבין, אבל גם לא מפסיק לשאול? יש דרך שבה גם גבולות ברורים, גם הסברים וגם אהבה יכולים להתחבר (חינוך ילדים)

טובה אור||
5

הסוף לוויכוחים מתישים

המשפט שיסיים ויכוחים אינסופיים עם הילדים

אם גם אתם מוצאים את עצמכם כל יום מנהלים דיונים אינסופיים עם הילדים, תוך שאתם ממציאים תירוצים יצירתיים לשאלה המפורסמת "למה לא?", כנראה שאתם מבינים בדיוק את מה שאני מרגישה | אז זהו- יתכן והפתרון לכל העניין נמצא במשפט אחד פשוט, שלפני כמה דורות היה נחשב לדבר מובן מאליו (חינוך ילדים)

טובה אור||
109

אנחנו יכולים לעצור את החרם הבא

פתחתי את היומן האישי של בתי ומה שהיא כתבה שם - שבר אותי | סיפור מטלטל

דפדפתי הלאה, ומול עיניי ראיתי תיעוד יום-יומי ממה שיוכי עברה. את הסבל, הבושות והפגיעה בנפש הרכה שלה. נשברתי, מעיניי זלגו דמעות. הבנתי פתאום את השינויים הגדולים של יוכי, את האימפולסיביות, ההסתגרות, הדיכאון שהבת שלי נמצאת בו (משפחה)

משה רבי||
29

הניצוץ הקטן

האור שבילד: המפתח להצלחה שרוב ההורים מפספסים

חנוכה. עם כל הסופגניות הטבולות בשוקולד, אנו עשויים לשכוח את המשמעות העמוקה של האור הזה | בשגרת היום-יום, אנחנו כהורים מוצפים בכמויות של משימות ודרישות: הבית רועש, הציונים לא תמיד כמו שציפינו והמריבות לא נגמרות, אבל בתוך כל הרעש הזה, מסתתר אור אחר- לא האור של הנרות, אלא האור של הילד שלנו | איך אנחנו, כהורים, יכולים להפסיק לרגע, להתמקד ולראות את האור הייחודי שבו? 

טובה אור|

שיעור לחיים

5 טעויות שהורים עושים במתן דמי חנוכה לילדים

ילדים ודמי כיס – האם זו הזדמנות ללמד אותם אחריות כלכלית, או מתכון לתרבות צריכה מופרזת? כמו הרבה סוגיות הוריות, גם כאן יש דעות חלוקות | אז מה אומרים המחקרים? מהם היתרונות והחסרונות של דמי כיס? ואיך ננצל אותם ככלי חינוכי? (ילדים, מאמע, משפחה)

טובה אור||
2

המדריך המחקרי המקיף

רוצים לבנות ביטחון עצמי לילדים? כך תעשו את זה נכון

מדריך מעשי ומקיף להורים המעוניינים לפתח ולחזק את הביטחון העצמי של ילדיהם - עם שיטות עבודה מוכחות, כלים פרקטיים ודרכים יעילות מבוססות-מחקר | מותאם לכל הגילים ושלבי ההתפתחות: החל מהגיל הרך, שנות בית הספר היסודי ועד ההתבגרות |  'וזכני לגדל' (חינוך)

אבישי לוי||
2

המשולש החינוכי

שני מכתבים, סיפור אחד: הכאב שמאחורי הקונפליקט בכיתה

כשמילים נכתבות מתוך כאב, הן נושאות עימן משקל שלא תמיד נשמע בין השורות. בשדה המורכב של חינוך, בין כיתה עמוסה לתוך הבית הפרטי, ישנם רגעים שבהם המורה וההורה מוצאים את עצמם ניצבים משני צידי המתרס, כל אחד עם תחושותיו, כאביו ותסכוליו | שני מכתבים חשופים שכתובים בלב גלוי משקפים את המתח הזה – אך האם מאחורי המילים מסתתר גם מפתח להבנה חדשה? (חינוך ילדים, משפחה, מאמע)

טובה אור||
1

"מעל הזמן"

"נו, תזדרז": איך ללמד ילדים ששעון זה לא רק לקישוט?

השמש זורחת, הציפורים מצייצות, והיום החדש התחיל. רק אצלכם בבית, נראה שמישהו שכח לעדכן את הילד שלכם שהזמן זז קדימה. בעודכם עומדים מול הדלת עם תיק, מפתחות ופרצוף לחוץ, הוא יושב ברוגע על הרצפה, מתבונן בנעל כאילו היא יצירת אומנות מהמוזיאון הלאומי | שוב פעם הוא מוכיח שהזמן, לפחות מבחינתו, הוא מושג גמיש מאוד- ואתם מתפוצצים- אבל אל דאגה, עם קצת אסטרטגיה, אפשר ללמד גם את הילד הכי "רגוע" בעולם לגלות את קסם השעון (ילדים, נשים, מאמע)

טובה אור|
ש

תשלחו לי שמות!!

פיקוח נפש של ממש: קריאת חירום מהרבנית קולדצקי

לראשונה בחייה, הרבנית לאה קולדצקי תחי', בתו של מרן שר התורה רבי חיים קניבסקי זצוק"ל, יוצאת בהבטחה נדירה ודחופה שלא נראתה כמותה – מקרה חירום של הכנסת כלה (צדקה)

כיכר בשיתוף קופת העיר|מקודם