זה היה היום עוד דיון בבג"ץ. עוד פסיק במסכת הארוכה ורבת השנים של המלחמה הבלתי פוסקת בבחורי הישיבות הממלאים את היכלי הישיבות הקדושות, וניסיון נוסף להביא לביטול ההסדר הקיים של דחיית גיוסם באמצעות מעמד "תורתם אומנתם".
השאלה שרבים שואלים את עצמם היא לאן זה מוביל. ברור כי גם אם בג"ץ היה מבטל את ההסדר, קובע שאינו חוקי ומצווה על המדינה לגייס את כל בחורי הישיבות, גם אז, מימוש הצעד הזה לא היה מעשי.
ראשית, לא ניתן להכריח ציבור של עשרות אלפים ולגייסם כנגד רצונו. אין אפילו מספיק מקום בבתי כלא בכדי לאכלס את כל אותם עריקים סרבני גיוס. מדובר צעד שכישלונו ידוע מראש.
מלבד זאת, צה"ל דוגל בהיותו צבא מצומק בתקציבו שאינו מעוניין לקלוט את כל החייבים בגיוס. גם בלעדי הציבור החרדי, עדיין רבים חייבי הגיוס על המספר הנצרך לצבא. זה מצידו מסנן מגזרים רבים, מעניק פטורים לעולים חדשים מגילאי 22 ומעלה, ומשתדל בכל דרך אפשרית בכדי לצמצם את מספר המתגייסים ולהציבם על המספר האמיתי הדרוש לו בפועל.
אם נכניס למשוואה גם את הצרכים החריגים וה"בעייתיים" של הציבור החרדי, כמו שבת, צניעות, כשרות, ועוד לא דיברנו על משכורת אמיתית לבעלי המשפחות הצעירים – מה שמעלה פי עשרה ויותר את עלותו של חייל חרדי נשוי ובעל משפחה, אל מול רעהו החילוני, זה הרווק לחלוטין באותו גיל, הרי שמדובר בדבר שהצבא יעמוד על רגליו האחוריות לבל יארע.
גם אותם אלו שנאבקים היום למען גיוסם של בני הישיבות, עלולים להיאבק נגד גיוסם, אם וכאשר ימלאו אותם המוני ´שחורים´ את שורות הצבא וייצבעו את לשכות הגיוס בשחור.
לאיזו מטרה אם כן, שואפים אותם העותרים, אלו שאינם מרפים, שנים על גבי שנים, מרדיפתם אחרי בחורי הישיבות.
התשובה, לפחות אליבא יעקב ריבלין, הפרשן הפוליטי הבכיר של ´בקהילה´, הינה פשוטה: "המטרה האמיתית שלהם, היא שלילת תקציבי הישיבות והזכויות האזרחיות. הרי כולם מבינים שלא ניתן לגייס את הציבור החרדי בלא הסכמתו. גם העותרים מבינים זאת. אלא שמטרתם הסופית היא הפסקת התקציבים לישיבות, שהרי, לומדים בהם "עריקים", ושלילת הזכויות האזרחיות של הציבור החרדי. הם רוצים להביא אותנו למצב של אפס תקצוב, ומניעת דברים כמו רישיון נהיגה, יכולת טיסה לחו"ל, ואולי אפילו מניעת ההצבעה לכנסת. כל זה באמתלה של עריקות".
המטרה הפתלתלה הזו מסתבר, מסתתרת טוב מאחורי המילים הגדולות על הצורך בשוויון בנשיאת הנטל הביטחוני והאזרחי. את המטרה האמיתית - לא נשמע, בטח לא לפני שתעלה מטרתם בידם. רק אחר כך יצא המרצע מן השק.
כדאי אם כן, לכל אלו שרגועים כעת וחושבים כי בין כך המדובר במהלך שאינו ישים, לחשוב טוב ולהפנים את התובנה הזו. המאבק אינו על גיוס בחורי הישיבות. המאבק הוא על זכויותינו הבסיסיות כאזרחים.
0 תגובות